VANLIG Å KRANGLE: Har det oppstått diskusjoner under øvelseskjøringen? Kanskje ikke helt heldig, men heller ikke uvanlig, skal vi tro undersøkelsen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
VANLIG Å KRANGLE: Har det oppstått diskusjoner under øvelseskjøringen? Kanskje ikke helt heldig, men heller ikke uvanlig, skal vi tro undersøkelsen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Øvelseskjøring

Slik blir du trygg bak rattet når du øvelseskjører

De unge sjåførene føler seg mer utrygge en ledsagerne i trafikken

64 prosent av kvinnene har opplevd utrygghet når de øvelseskjører. 47 prosent av gutta har opplevd det samme.

Det viser en undersøkelse gjennomført av Gjensidige og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

Andre bilister kan være med å stresse opp hverdagen og gjøre det skummelt for enkelte å trene på å bli den beste sjåføren de kan bli.

Løsningen: Mer øvelseskjøring hjemme.

Situasjoner oppleves som farlige

Undersøkelsen viser også at øvelseskjøringen ofte oppleves som mer utrygg for sjåføren enn for ledsageren.

43 prosent av øvelseskjørerne sier de har opplevd farlige situasjoner under øveleseskjøring, mot bare 17 prosent av ledsagerne.

Til sammenligning mener 59 prosent av øvelseskjørerne at de har følt seg utrygge under øvelseskjøring mot 38 prosent av ledsagerne.

ØVELSE: Kjørelærer Jo Anders Haukland anbefaler de som er usikre på det å være ledsager i trafikken til å melde seg på Vegvesenets kurs. Foto: Bjørns Trafikkskole  Vis mer

Kjørelærer Jo Anders Haukland ved Bjørns Trafikkskole i Verdal forteller at han tror det store spriket skyldes oppfatningen av hva som karakteriseres som en farlig situasjon.

- Ledsageren skjønner nok at situasjonen kanskje ikke er så farlig som den oppfattes som av den som øvelseskjører, det sørger nok for spriket i statistikken.

Får ikke øvelseskjørt nok

Undersøkelsen viser også at 41 prosent av øvelseskjørerne mener de ikke får øvelseskjørt nok.

Samtidig mener 60 prosent av ledsagerne at de i stor grad har tid til å stille opp som ledsager.

Undersøkelsen er utført todelt, henholdsvis mot unge øvelseskjørere og eldre ledsagere med tilknytning til øvelseskjørere, forteller kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Det er en kjent sak at unge sjåfører oftere er innblandet i ulykker en mer erfarne. Mengdetrening er ifølge Eklo vesentlig for en trygg hverdag som trafikant.

Statens vegvesen anbefaler at du øvelseskjører minst 140 timer før du kjører opp.

Det understreket også seniorrådgiver Lars-Inge Haslie i Statens vegvesen da vi i fjor omtalte nødvendigheten av å øvelseskjøre.

Kjøreskolelærere er best egnet

- Øvelseskjøring er viktig for å kunne tilegne seg nødvendig erfaring og trafikkforståelse før du tar førerkortet, og vi oppmuntrer alle til å øvelseskjøre så mye som mulig, sier Haslie.

Undersøkelsen viser også at 55 prosent av ledsagerne og 51 prosent av øvelseskjørerne mener at kjøreskolelærerne er best egnet til å være ledsagere. Her viser det seg også at kvinnelige ledsagere har minst tro på sine egne ferdigheter.

43 prosent oppgir også at de har opplevd krangling under øvelsekjøring, mens bare 17 prosent av ledsagerne oppgir det samme.

Vanlig å krangle i bilen

- Mange innrømmer til oss at det stadig kan bli krangling eller diskusjoner mellom den som øvelseskjører og ledsager. Det kan være uenigheter om diverse lover og regler, forteller kjørelærer Haukland.

Han oppfordrer også ledsagere som føler usikkerhet rundt øvelseskjøring om å bli med på en kjøretime.

- Vær rolig når du øvelseskjører med noen som ikke har førerkortet. Vegvesenet arrangerer også kveldskurs hvor du kan få en oppfriskning som ledsager.

LES OGSÅ:
Slik får du øvelseskjøringsbeviset på nett
Du kan ta førerkortet bare på automatgir også
Snapchats fartsmåler er livsfarlig