<b>DIN NYE BIL:</b> Din neste bil er en høyteknologisk borg, som i stor grad produsert av roboter, - nesten urørt av menneskehender.  Foto: Fred Magne Skillebæk
DIN NYE BIL: Din neste bil er en høyteknologisk borg, som i stor grad produsert av roboter, - nesten urørt av menneskehender. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Slik blir din neste bil

Fremtidens biler vil være ganske forskjellig fra hva du er vant med.

I Norge snakker vi om elbiler som den største selvfølge. Vi snakker også om selvkjørende biler som noe som snart er her, og at biler skal være koblet opp mot nettet til enhver tid.

Men hvor selvfølgelig er egentlig alt dette, og hvordan kommer din neste bil til å være ?

Vi har testet selvkjørende bil

Sikkerhet fremfor alt

Selvkjørende biler anses som sikrere enn om vi mennesker skal kjøre bilene. I dag har biler allerede en rekke utstyr som leder mot selvkjørende biler, og mer er på vei.

Adaptiv fartsholder er allerede på markedet. Dette er en fartsholder som justerer hastigheten etter bilen foran, men overstiger aldri den hastigheten du har satt som maksfart. Tar du igjen en bil, så legger den seg bak med den avstand du har stilt systemet inn på. Svinger bilen foran av, så øker din egen bil farten igjen, opp til programmert fart.

Les også: Adaptiv fartsholder til besvær?

Filskiftvarlsere sier fra når du er i ferd med å skli ut av din egen fil. Noen biler har i tillegg aktiv motstyring som automatisk leder deg inn i rett fil igjen. Bruker du blinklyset, så forstår bilen at filskiftet er med hensikt, og gjør ingen inngrep.

AUTOBREMS: Elektronikken reagerer ofte raskere enn mennesker. Det skal vi være glade for. Foto: Knut Moberg Vis mer


Antikollisjonssystemer varsler deg når du mener du kommer for raskt inn mot et annet objekt. Noen systemer varsler bare, mens andre trer inn og bremser for deg når systemet skjønner at du ikke tar affære.

Noen systemer er ment for urbane strøk i lave hastigheter, andre virker også på motorvei i høyere hastigheter.

Her gjelder det altså å sjekke nøye hvilket system bilen du vurderer er utstyrt med.

Subaru Eye-Sight: Bilen som ser for deg

For 57 år siden kom trepunktsbeltet på markedet. Det neste store etter dette var kollisjonsputen, ABS-bremser, og deretter ESP-systemet. I nye V40 strakk Volvo strikken litt lenger, og innførte en utvendig kollisjonspute mellom frontruten og panseret, som var tenkt å ta den største smellen for hodet på fotgjengere dersom noen skulle bli påkjørt.

Laserlys: Xenon og LED-lys er i ferd med å bli utkonkurrert av laserlys. Foto: AUDI Vis mer


I dag snakkes det mye om Xenon eller LED-lys på biler. I fremtiden vil vi snakke om laserlys, og et par-tre produsenter er i ferd med å tilby dette som ekstrautstyr allerede. Lyset er fantastisk, men det har også fantasipriser - foreløpig.

Komfortutstyr

Det er nærmest blitt en kamp om å utstyre bilene med mest mulig utstyr også inne i bilene. Mye av dette handler om å øke komforten, eller til enhver tid å hjelpe deg med de oppgavene du har bak rattet.

Varme i rattet: Selv småbiler kommer nå med varme i rattet som standard. Foto: BMW Vis mer


Varme i rattet er snart standard på selv den rimeligste småbil. Faktisk er det bare noen av premiummerkene som henger etter, merker som er opptatt av å selge slikt som tilbehør.

Hyundai i40 er blant bilene som kom tidlig med varme i baksetet som standard. Også her henger premiummerkene etter.

Enkelte biler har kommet med fjernstyring av temperatur i kupeen i form av applikasjoner for mobiltelefonen. Enkelte andre har dette som tilbehør.

CarPlay og Google Car er Apple og Google sine versjoner av bilsystemer. Med disse på plass blir bilens skjerm en forlenget arm av mobiltelefonen din. Applikasjonene er tilpasset bilbruk, men du vil kjenne deg igjen, og kunne betjene funksjonene rett fra bilen, uten å bedrive ulovlig fikling med mobiltelefonen.

Slik blir CarPlay

CarPlay: Med dette på plass vil skjermen i bilen se ut som en forstørret versjon av iPhone. Foto: OPEL Vis mer


Hjelpen er nær

For å hjelpe oss i det daglige har bilprodusentene lagt sin sjel i å lage utstyr som hjelper oss med de oppgavene vi finner vanskeligst. Mange av disse funksjonene krever store, eller flere, skjermer. Sammen med skjermene dukker også kameraene opp. Det samme gjør laser og radarfunksjoner.

I nye Nissan Note lanserte de Bird-View, en funksjon som innhenter informasjon fra flere kameraer rundt om på bilen. Bildene settes sammen til et samlet bilde som viser deg hva som befinner seg rundt bilen i et slags fugleperspektiv, og gir full oversikt.

Bevegelseskontroll: Du trenger ikke røre eller snakke med systemet. Enkle bevegelser er nok. Foto: BMW Vis mer


Stemmestyring har av forskjellige årsaker ikke slått an. I nye 7-serie har BMW lansert bevegelsesstyring som et alternativ. Gjør en sirkel den ene veien med hånden i luften, og volumet skrus opp eller ned, avhengig av retning. Slik kan du gjøre mange av de viktigste funksjonene. Dette vil komme i flere biler etter hvert.

I dag kan de aller fleste biler kobles opp mot internett. Dermed kan produsentene fikse småfeil ved hjelp av en bilens internettoppkobling, noe vi har sett flere eksempler på.

Apple klar med norsktalende Siri stemmestyring

Materialvalg

Mer utstyr gir økt vekt, og vekt er forbrukets - og dermed også utslippets - fiende nummer en.

Tidligere ble biler laget av stål, men etter hvert har aluminium blitt tatt i bruk i større grad. Enkelte biler blir utelukkende laget i aluminum, mens andre har en blanding.
LiteCor er en ny type karosseriplate, som består av flere lag som en sandwich. Hvert lag er i forskjellig materiale, og totalvekten er lavere, selv om styrken er den samme eller sterkere.

Les mer om LiteCor

Et materiale som nå er på vei for fullt er CRP, eller CFRP som det også forkortes til (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Dette er et plastmateriale som er armert med karbonfiber, og er således både stivt og sterkt.

En lite knippe dyre biler er laget av CRP, men med BMW i3 har materialet også funnet veien til rimeligere biler. Også i8 består i stor grad av CRP.

På nye BMW 7-serie bruker de også en del CRP, flere steder i sandwich med stål eller aluminium, for ytterligere styrke i kombinasjon med lavere vekt.

Her tar de i bruk CRP

LETTVEKTER: Selve skjelettet av i3 er laget av CRP, karbonfiber og plast. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Et neste steg i kampen om vektbesparelse er ren karbonfiber, men på grunn av sine egenskaper har dette begrenset bruksområde. Det er veldig sterkt i en retning, men skjørt i en annen. Til gjengjeld er det fjærlett – og dyrt!

Under panseret

I Norge kan elbiler virke innlysende. Få er uenig i dette, men ute i den store verden er det ingen som anser dette for nærliggende i tid. Derfor ser vi først en delvis elektrifisering gjennom en rekke ladbare hybridmodeller som er på vei.

HYDROGEN: Toyota Mirai kommer på markedet i Norge i løpet av 2017, og har hydrogen som energibærer. Foto: TOYOTA Vis mer


På litt lengre sikt kommer det også flere hydrogendrevne biler, som er å anse som elbiler, men med hydrogen som energibærer i stedet for batteri. Også dette ligger et stykke frem i tid.

Bensin- og dieselmotorer vil med andre ord drive bilen i mange år fortsatt, men en ting du bør huke av på utstyrslisten er firehjulsdrift.

Salget av biler med firehjulsdrift har eksplodert de senere årene, og er ikke ventet å bli noe mindre. Firehjulsdrift er ikke noe nytt, men med dette på plass vil du ha lettere for å selge bilen igjen, når den tid kommer.

Derfor velger vi firehjulsdrift

Samlet er det med andre ord mye ved nye biler som ikke er som før. Dingsen, som har fire hjul og et ratt som hovedingredienser, er nå blitt en høyteknologisk enhet som i stor grad er i ferd med å begynne å tenke selv - og kjøre selv.

Da dukker det naturlige spørsmålet opp. Er vi forbrukere klar for dette?