BMW er bilmerket som private bilister importerer flest av til Norge. Foto: Knut Moberg
BMW er bilmerket som private bilister importerer flest av til Norge. Foto: Knut MobergVis mer

Slik blir den nye engangsavgiften

Tollvesenet foreslår endringer for import av bruktbiler, som nå er sendt ut på høring.

Bruktbilimporten står for rundt en fjerdedel av de årlige bilkjøpene i Norge, og bare i fjor ble det importert rundt 30.000 biler, viser tall fra Opplysningskontoret for Veitrafikken (OFV). Og ved import av bil må man betale en engangsavgift ved registrering av bilen.

Nå foreslår Tollvesenet på vegne av Finansdepartementet å endre på denne avgiften.

>> Prøv vår kalkulator for bruktbilimport

Skal gjelde fra 1. januar 2014

Bakgrunnen for den foreslåtte endringen er ifølge Tollvesenets høringsutkast at dagens regelverk er i strid med EØS-avtalen. Tollvesenets mål er at det nye regelverket skal gjelde fra 1. januar 2014, med høringsfrist 11. oktober i år.

Forslaget innebærer blant annet å endre bruksfradragstabellen som blir brukt ved utregning av engangsavgiften. Det er nemlig slik at engangsavgiften reduseres en viss prosent i forhold til kjøretøyets alder. Dette fradraget er knyttet til verdifallet på bilen.

Dyrere med nyere biler

På oppdrag fra Finansdepartementet har Transportøkonomisk institutt (TØI) laget en ny fradragstabell for dette bruksfradraget.

Dette innebærer blant annet at biler som er fra 1,5 til 4,5 år gamle, blir dyrere å importere, mens nyere biler enn dette får et større bruksfradrag - og vil få en lavere engangsavgift. Samtidig foreslås det å øke bruksfradrag for biler eldre enn 4,5 år, som altså blir billigere å importere dersom forslaget vedtas.

Det er verdt å merke seg at rundt 80 prosent av bruktbilene som importeres er mindre enn fem år gamle.

Her kan du se noen av de foreslåtte endringene i bruksfradraget, i prosent og etter alderen på bilen:

  • Over 6 måneder: fra 11 til 12 prosent
  • Over 7 måneder: fra 12 til 14 prosent
  • Over 8 måneder: fra 13 til 15 prosent
  • Over 9 måneder: fra 14 til 16 prosent
  • Over 10 måneder: fra 15 til 17 prosent
  • Over 11 måneder: fra 16 til 18 prosent
  • Over 1 år: fra 17 til 19 prosent
  • Over 1 år og 2 måneder: fra 19 til 20 prosent
  • Over 1 år og 6 måneder: fra 23 til 22 prosent
  • Over 1 år og 8 måneder: fra 25 til 23 prosent
  • Over 1 år og 10 måneder: fra 27 til 24 prosent
  • Over 2 år: fra 30 til 26 prosent
  • Over 2 år og 6 måneder: fra 33 til 30 prosent
  • Over 3 år: fra 36 til 33 prosent
  • Over 3 år og 6 måneder: fra 39 til 37 prosent
  • Over 4 år: fra 42 til 40 prosent
  • Over 4 år og 6 måneder: fra 42 til 44 prosent
  • Over 5 år: fra 45 til 47 prosent
  • Over 8 år: fra 59 til 69 prosent
  • Over 10 år: fra 67 til 78 prosent
  • Over 15 år: fra 80 til 88 prosent
  • Over 20 år: fra 80 til 91 prosent
  • Her kan du gå til Tollvesenets høringsutkast og finne en fullstendig tabell over de foreslåtte endringene i bruksfradraget.

    Les også: Derfor bør du importere bil selv

    Ny utregning ved statusendring

    Forslaget fra Tollvesenet innebærer også endringer i engangsavgiften for statusendring av kjøretøy, det vil si når en ombygging av et kjøretøy fører til at det skifter avgiftsgruppe.

    Det innebærer blant annet at det aldersmessig utgangspunktet for beregning av bruksfradraget vil være tidspunktet for første gangs registrering av motorvognen i Norge eller i utlandet. Dessuten skal man benytte den nye bruksfradragstabellen ved utregning av tilleggsavgiften.

    Les mer om statusendring og tilleggsavgift.

    Bruktimport: Ett bilmerke skiller seg ut