Slik blir de nye luksusbilene

Mercedes-Benz viser noe som kan ligne fremtidens S-klasse på bilutstillingen i Frankfurt.

Og den er spennende. Både fremtiden og bilen. Kort sagt snakker vi om en konseptbil slik vi er vant til å se dem. Med futuriske former og et svært utradisjonelt førermiljø, gir F700 oss et klart hint om hvordan fremtidens S-klasse kommer til å se ut.

FULL OVERSIKT: Alt fra Frankfurt

Stor

Det er likevel det som skjuler seg under skallet som virkelig er interessant. Vi snakker nemlig om en aldri så liten motorrevolusjon. I en svær luksussedan på 518 centimeter (10 mer enn dagens S) forventer de fleste at motoren står i stil med de ytre dimensjonene. Og det gjør den, men på en litt overraskende måte.

Knøttliten

Vis mer

Slik blir de nye luksusbilene

  1. Store bilder
Vis mer


Slagvolumet er nemlig stakkarslige 1,8 liter fordelt på fire sylindre. Men resultatet er likevel langt fra noen katastrofe. Grunnen er at vi ikke snakker om en vanlig bensin- eller dieselmotor, men en DiesOtto, som Mercedes kaller den.

Bensin på dieselprinsipper

Kort sagt forener den fordelene fra bensin- og dieselteknologien. Drivstoffet som fylles på tanken er bensin, men ved hjelp av selvantenning, turbo, direkteinnsprøytning og variabel kompresjon, har man likevel klart å lokke ut 238 hestekrefter, tre mer enn i dagens 3,0-liters dieselmotor i S-klasse.

Ny bil? Her er alle DinSides biltester

Letthybrid

I tillegg er F700 utstyrt med en elektromotor som gir maksimalt 20 hestekrefter. Det samlede dreiemomentet ligger på 400 newtonmeter. Mercedes opplyser at motorpakken gir tilsvarende ytelser som en 3,5-liters selvpustende bensinmotor. 0-100 går på imponerende 7,5 sekunder og toppfarten er begrenset til 200 kilometer i timen.

0,53 liter per mil

Tilsvarende en bensindrevet V6’er er imidlertid ikke forbruket som er den største gevinsten med denne motorkonstruksjonen. 0,53 liter per mil er nemlig alt F700 skal trenge på blandet kjøring, omtrent det samme som en gjennomsnittelig dieselbil i kompaktklassen. Like oppsiktsvekkende er CO2-utslippet på 127 gram.

Vis mer


Vil du lese mer om DiesOtto-konseptet, henviser vi deg til denne artikkelen.

Forutseende fjæring

En superavansert motorpakke er ikke alt som er spennende fra et teknologisk ståsted med denne bilen. En annen innovativ løsning er det preaktive fjæringssystemet som ved hjelp av to lasersensorer i fremkant av bilen leser veibanen og forbereder understellet på å takle kommende ujevnheter på en mest mulig komfortabel måte.

Fleksibel

Karosseriet har en noe spesiell dørløsning med høyre bakdør hengslet motsatt vei. Det gir lettere innsteg til det tilsvarende spesielle baksetet som kan snus 180 grader slik at passasjeren selv kan velge hvilken vei han vil sitte.

Interiør

Beveger vi oss fremover til føreravdelingen ser vi til vår store lettelse at bilen faktisk er utstyrt med et noenlunde normalt ratt. Men instrumenteringen er heldigital med en hyggelig ung dame som din reiseassistent. Hun står til enhver tid til din disposisjon og er vel tilsnakkendes. Avansert stemmestyring, altså.

Vis mer


For øvrig er Mercedes litt knipne med bildeutvalget når det kommer til førermiljø, men ut fra det vi kan se, tror vi ikke at vi skulle hatt noen problemer med å oppholde oss her på vei til og fra jobb, hytte, hus og svigermor.

Veien videre

Mercedes-Benz kaller F700 en ”research car”. Det er altså snakk en ren konseptbil som trolig ikke kommer i produksjon noensinne i sin nåværende form. Tyskerne sier heller ingenting om når vi kan vente oss en DiesOtto-motor i en vanlig modell. Likevel er det klart at elementer fra denne bilen vil implementeres i kommende modeller, ikke minst neste S-klasse.

  • Se store bilder her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder