<b>INNRØMMER SKYLD:</b> VW innrømmer nå å ha lurt de amerikanske utslippsreglene. Her viser vi deg hvordan de ble avslørt.  Foto: VW
INNRØMMER SKYLD: VW innrømmer nå å ha lurt de amerikanske utslippsreglene. Her viser vi deg hvordan de ble avslørt. Foto: VW Vis mer

Slik ble VW avslørt

Tester under normal kjøring på vei gjorde utslaget.

Utslippskravene for dieselbiler er strengere i USA enn de vi har i Europa. Derfor er det også vanskeligere for bilprodusentene å få innpass for dieselbiler der enn her hjemme.

For å komme under dette kravet har VW nå innrømmet at de har installert et program som senker NOx-utslippet i korte øyeblikk når bilene merker at de blir målt.

Les også: VW-skandalen brer om seg

Laboratorium eller vei?

En bil er full av sensorer, så det å merke at den blir målt er en smal sak. Bare det at bilen fysisk står rolig, mens hjulene går rundt i høy fart i en testbenk er et signal i seg selv.

Men laboratorietester gir dessverre ganske statiske resultater, og de er lette å påvirke.

Vi har tidligere skrevet om tester som gir ekstremt feilaktige resultater, og at «alle» med tilknytning til bransjen er klar over at det er sånn, først og fremst når det gjelder CO2-utslippet.

Dette jobber da også EU-kommisjonen med å få bukt med.

Men NOx-utslippet har vært langt vanskeligere å forholde seg til. Det er derfor først de siste årene at målinger av NOx, spesielt fra dieselbiler kommet på agendaen.

Ja, først gjennom målenormen Euro 6, som nylig er trådt i kraft, har NOx-utslippet blitt tatt på alvor i Europa.

Les også: Dieselbiler forurenser langt mer enn lovet

En ett år gammel sak

JOBBER INTENST: Vi jobber intenst med å få avklart hva dette betyr for norske kunder, forteller Anita Svanes, informasjonssjef hos den norske VW-importøren. Foto: VW Vis mer


Allerede i fjor høst startet denne saken. Et universitet i Virginia utførte utslippstester på et knippe biler under kjøring på vanlig vei, altså ikke i et laboratorium. Resultatet viste et langt høyere NOx-utslipp enn oppgitt.

VW bortforklarte på dette tidspunktet at en programvareoppdatering ville bøte på problemet.

Da våren kom ønsket CARB (Californa Air Resources Board) å teste hvilken effekt denne oppdateringen resulterte i, men fant fortsatt utslippet langt høyere enn oppgitt. CARB oversendte resultatene til EPA (Environmental Protection Agency), som så kalte VW inn på teppet.

Her fikk VW to alternativer: Pisk eller gulrot

Det ene alternativet var å komme med en plausibel forklaring på hvorfor bilene slipper ut langt mer i trafikken enn de gjør i et laboratorium, mens det andre var å få inndratt godkjennelsen til å selge alle 2016-modeller i USA med dieselmotor for hele Volkswagen-gruppen.

VW valgte på dette tidspunktet å legge kortene på bordet, og fortalte at de har et tilleggsprogram som merker når bilene testes, og at det i disse korte øyeblikkene kjøres i et modus som resulterer i langt lavere NOx-utslipp.

Det endte med at EPA sendte ut en notering om at Volkswagen AG, Audi AG, og Volkswagen Group of America bevisst hadde lurt de amerikanske måleformene ved å bruke en såkalt ”defeat-device”, som i dette tilfellet er et tilleggsprogram som får motorene til å slippe ut mindre NOx under tester, enn når de kjøres som normalt på vei.

I USA gjelder dette 482.000 biler med 2-liters dieselmotor av modellene Jetta, Beetle, Golf, og Passat, samt Audi A3. I Jetta har programtillegget sittet allerede fra 2009, mens de andre er fra 2010 og 2012, frem til i dag.

VW har i ettertid fortalt at det samme tilleggsprogrammet sitter på hele 11 millioner biler fra hele Volkswagen-gruppen.