Med en fasong inspirert av Audi-forfaren Auto-Unions glansdager er Audi urban concept likefullt ekstremt fremtidsrettet. Den smarte elektriske bybilens batteri lades blant annet trådløst. Bak bilen står Audis ledelse med toppsjef Rupert Stadler i midten. Foto: Audi
Med en fasong inspirert av Audi-forfaren Auto-Unions glansdager er Audi urban concept likefullt ekstremt fremtidsrettet. Den smarte elektriske bybilens batteri lades blant annet trådløst. Bak bilen står Audis ledelse med toppsjef Rupert Stadler i midten. Foto: AudiVis mer

Slik ble altså Audi Urban Concept

Audi viser her en legende i moderne drakt - en futuristisk gjentolkning av en stolt fortid.

Med Audi urban concept viser Audi nye dimensjoner. Bilen er en teknisk studie med elementer som aldri tidligere er kombinert i et så radikalt konsept for urban mobilitet.

80 år gamle røtter

Audi stiller følgende spørsmål: "Hvor mye bil trenger man for å oppleve både kjøreglede og urban mobilitet?" - og de svarer selv, med dette konseptet. Audi urban concept er 3,22 meter lang, 1,68 meter bred, men bare 1,19 meter høy. Designen er tydelig fremtidsrettet, men har sine historiske røtter i 1930-talles racingbiler fra Auto Union. Banebilene fra Auto Union var unektelig forut sin tid. De var svært lette, hadde motoren montert bak og store frittstående hjul – en klar parallell til konseptbilen som skal vises på bilutstillingen i Frankfurt.

Bilen har for øvrig en besnærende likhet med denne meget spesielle Volvoen vi skrev om og som nylig var til salgs på eBay.

Variabel konstruksjon

Audi urban concept har en litt spesiell type 1+1 seteløsning. Passasjeren sitter ved siden av sjåføren, men 30 centimeter lenger bak for at føreren skal få nødvendig plass og armslag. Setene er plassert lavt og er en fast del av cockpitkonstruksjonen. Både ratt og pedaler er teleskopiske og kan dermed tilpasses sjåførens størrelse og sitteposisjon. Dørene åpnes ved å føre takmodulen bakover og man kan selv velge om man vil kjøre lukket eller åpent. Varianten Audi urban concept Spyder har en lav og karakteristisk vindskjerm som omkranser cockpiten. Dørene på Spyder-modellen åpnes diagonalt oppover.

Bilder fra verdenspremièren på Audis konseptbil:

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi


Ultra-lett

Hjulene på hele 21 tommer er frittstående og er omkranset av tettsittende skjermer. På skjermene sitter også LED-blinklysene. Både front- og baklysene er tredimensjonale og integrert i karosseriet. Karosseriet er laget i karbonforsterket plast (CFRP) og har som formål å demonstrere Audis kompetanse innen lettvektskonstruksjon. Så veier da heller ikke Audi urban concept mer enn 480 kilo.

Elbil

Og det til tross for det relativt tunge litiumion-batteriet, som er montert bak setene og veier rundt 90 kilo. Den urbane konseptbilens to elmotorer produserer 15 kilowatt (cirka 20 hestekrefter), og er montert mellom bakhjulene. 0-60 km/t gjøres unna på cirka 6 sekunder og toppfarten, som er på 100 kilometer i timen, nås etter 16,9 sekunder. Bilens rekkevidde er oppgitt til 73 km. Batteriet fullades på en time ved lading gjennom en vanlig husholdningskontakt med 230 volt. Benyttes en hurtiglader på 400 volt, skal det ikke ta mer enn 20 minutter.

Trådløs lading

Audi urban concept er designet for “Audi Wireless Charging”. Som et alternativ til tradisjonell lading med kabel jobber Audi med utvikling av såkalt induksjonsladning.

Nylig fikk vi se konseptbilen Ford Evos, en hybrid som også benytter induksjonslading. Les om den her.

Audi beskriver selv den trådløse lademetoden slik: Ladeprosessen begynner automatisk når konseptbilen parkerer over en ladeplate. Magnetfeltet som genereres induserer vekselstrøm til spolen som er integrert i chassiset og batteriet lades, helt trådløst. Strømmen genereres bare hvis konseptbilen står over ladeplaten og utgjør derfor ingen fare for andre. Ladingen stopper automatisk når batteriet er fulladet og ladingen kan avbrytes når som helst. ”Audi Wireless Charging” skal visstnok fungere like bra som tradisjonell lading gjennom kabel og ikke påvirkes av regn, snø eller is. Denne teknologien gjør lading av elbiler svært lett. På et senere tidspunkt vil ifølge Audi slik teknologi kunne ettermonteres i eksisterende infrastruktur slik at lading kan skje i for eksempel parkeringshus og boliggater.

Men i denne omgang er Audi Urban Concept nettopp det - en konseptbil i betydningen en teknologistudie. Den kommer til å vises for publikum i Frankfurt 15. september.