<b>TAR GREP:</b> Her har rusten tatt grep. Bransjeeksperter råder bilistene til å være tidligere ute ved å ta grep selv... Foto: NEWSWIRE
TAR GREP: Her har rusten tatt grep. Bransjeeksperter råder bilistene til å være tidligere ute ved å ta grep selv... Foto: NEWSWIREVis mer

Slik beskytter du bilen mot rust

Rusten er ikke død - den lever i beste velgående, både på eldre og nyere biler.

Det er derfor viktig å ta noen grep nå som vintersesongen går mot slutten - for også i vinter- og påskeferien blir det for mange kjøring på saltede og slapsete veier.

Det spesielle norske klimaet og de rådende kjøreforholdene er utvilsomt blant hovedårsakene til at mange sliter med rust i Norge, og spesielt gjelder dette for dem som kjører mye på saltede veier.

I årevis har vi fått høre mye om kommende geniale erstatninger for det forhatte veisaltet, men enn så lenge ser det ut til at vi må leve med det.

Les også: Fremtidens vei av glass vil ikke trenge salting.

Vi får ofte høre at saltbelastningen er større på bilene i dag enn tidligere. Det har sine årsaker både i større mengde og annerledes saltblanding. Over tid er dette noe mange biler rett og slett ikke tåler.

Ikke bare bilene som er problemet

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, er enig i at det er de krevende norske klimaforholdene som er den utløsende årsaken til rustproblemene. Men han mener at eierne må ta en større del av ansvaret.

– Bilprodusentene har ikke skylden alene. Eierens manglende vedlikehold av bilen gjør at rust kan sette seg.

Les også: Viktig sjekkliste før kjøreturen til påskefjellet!

Biltema anbefaler avfetting

Mye rust kunne ha vært unngått hvis flere gjorde avfetting til en del av bilrengjøringen, mener bransjeeksperter. Og selv om bilrekvisita-forhandlere selvsagt har en egeninteresse i å formidle råd om bruk av diverse midler for å beskytte bilen bedre, betyr ikke det at det ikke er verdt å høre på dem fra tid til annen.

Det er nemlig ingen tvil om at det er billigere å ta noen grep for å beskytte bilen, enn å måtte reparere den for omfattende rustangrep i etterkant.

Se video:Slik sjekker du bruktbiler for rust.

Føre var

LA VIRKE: Eksperten fra Biltema gir råd om bruk av avfettingsmidler. Foto: NEWSWIRE Vis mer


Varehussjef i Biltema Sandefjord, Erik Nyhus, er et eksempel i så måte:

– Rust starter aldri midt på døra. Den starter der saltet blir liggende over tid, som ved lister, under hjulbuene, i dørkarmer og på bakluka. Flere hadde hatt mye å tjene på å avfette bilen, sier han i en pressemelding formidlet av Newswire.

Å få fjernet rust som har rukket å trenge litt inn i karosseriets overflate, kan fort koste over 10.000 kroner på verksted når skjermer og bakluke må hellakkeres for å få et fint resultat.

For mange bileiere er avfetting en vane vinteren gjennom og under vårstellet, for andre er prosedyren helt ukjent.

Profesjonelle i rustbehandlingsbransjen har merket seg det samme.

– Vi ser ofte på biler som kommer inn at det har samlet seg mye rusk og rask i lakken som ellers ville blitt fjernet med avfetting. Færre hakk og andre lakkskader er med på å hindre rustvekst på hjulbuene og nedre del av dør og skjerm, sier daglig leder Geir Arne Olsen i Jessheim Antirust.

Sjampo

Avfettingsmiddel løser ikke bare opp salt, men også asfaltrester, tjære og olje som har festet seg. Piggdekk river opp asfalten, og partiklene legger seg i porer og kriker og kroker i billakken.

– Kaldavfettingsmiddel er det vanligste å bruke, men tjære- og asfaltfjerner er også et utmerket for formålet, sier Erik Nyhus i Biltema.

Vi har tidligere skrevet om rustproblemene, og det viktigste, enten man bruker avfettingsmiddel eller ikke, er ifølge NAF å vaske bilen regelmessig og grundig.

Mange bruker tidlige vårdager til en grundig rengjøring av bilen etter vinteren. Avfettingsmiddel får du kjøpt på store fireliterskanner eller enliters sprayflasker. Best resultat oppnås dersom bilen er tørr når avfettingen sprøytes på. Spray på hele bilen under vinduene og nedover, felgene også.

LA DET IKKE GÅ SÅ LANGT: Men ikke bare gamle biler ruster - problemer dukker også opp på nesten nye biler. Foto: COLOURBOX Vis mer


– Legg på nedenfra og oppover, da slipper du såperenner som kan være vanskelig å få bort. La middelet virke i to-tre minutter. Skyll av med vann, også da nedenfra og oppover. Etter avfetting skal lakkerte flater sjamponeres, sier bileksperten fra Biltema.
Sjampo er viktig, ellers tørker du ut lakken slik at skitt fester seg lettere.

Avfetter feil

Det er ett viktig poeng en del bileiere ikke får med seg.

– Gi avfettingsmiddelet tid til å virke i et par minutter. Det er fort gjort å bli litt for ivrig. Hvis du er for rask, spyler du middelet rett av før det får virket, sier Nyhus.

Samtidig skal det ikke være på for lenge, for da tørker det. Av samme grunn bør du ikke avfette mens bilen står i varmende vårsol.

– Når avfettingsmiddelet virker og tjære og skitt løsner fra lakken, vil du se hvor skitten bilen virkelig er, sier Nyhus.

Tenk miljø

Når du avfetter lakk, felger og motor hjemme på tomta, lurer man fort på hvor miljøvennlig prosedyren er. Det finnes miljøvennlige varianter av avfetting også. Bioavfetting har løsemiddel av vegetabilsk opphav som er biologisk nedbrytbart. Bensinstasjoner og verksteder har egne tanker for å håndtere løsemidlene som renner av fra kaldavfetting.

Før polering

Lakken er bilens viktigste rustbeskyttelse. Men til en dyptgående vårrens av bil hører også grundig høytrykksspyling av bremser og skjermbuer med. Her ligger det mye skitt, salt- og tjærerester som over tid vil lage rust hvis det ikke fjernes.

Du får også kjøpt egne underspylingsdyser til høytrykksspyleren så bilens understell får seg en ordentlig vårvask.

Geir Arne Olsen og kollegaene i Jessheim Antirust polerer aldri biler uten å avfette lakken først.

– Billakk i dag er sprøere enn før på grunn av overgangen fra oljebasert til vannbasert lakk. Derfor er det enda viktigere med en god polering, og da hører en skikkelig avfetting med, sier Geir Arne Olsen.

Vi gjør oppmerksom på at sitatene av Nyhus og Olsen er hentet fra en artikkel det oppdragsfinansierte pressebyrået Newswire har skrevet for Biltema.

Artikkelen har vært publisert på Dinside også tidligere, sist oppdatert 28.2.2016