Sleipe triks i bilbransjen

Stor undersøkelse viser at nybilselgere bryter lover og bevisst forsøker å villede sine kunder. Men det finnes positive unntak.

Termen "bruktbilselger" er i manges ører nærmest for et skjellsord å regne. Nå viser en stor undersøkelse fra Forbrukerrådet og Forbrukerombudet at også nybilselgere bevisst villeder sine potensielle kunder. De to forbruker-organene har gransket 50 tilfeldig utvalgte bilannonser og har deretter utgitt seg for å være ordinære kunder. I løpet av prosessen har de avslørt en rekke tvilsomme triks og direkte lovbrudd.

Frakt- og leveringsomkostninger

En gjenganger er at selger lar være å inkludere frakt- og leveringsomkostninger (vanligvis mellom 5.000 og 12.000 kr) i sine annonserte priser. I stedet plusses disse kostnadene på når kunden ber om et tilbud. Som DinSide har omtalt gjentatte ganger, skal frakt- og leveringsomkostninger være inkludert i prisen som oppgis i annonsen.

Denne Suzuki-annonsen, hentet fra siste utgave av Autofil, inneholder priser uten frakt- og leveringsomkostninger. Annonsen mangler forøvrig også informasjon om forbruk og CO2-utslipp. Vis mer
«Flere av selgerne gikk så langt som til å snakke negativt om de annonserte modellvariantene. Dette gjelder blant annet en Citroën-forhandler i Gudbrandsdalen, som snakket sterkt nedsettende om den annonserte C5-varianten.»

Sleipe triks i bilbransjen

  1. Stort bilde av Suzuki-annonse


Den norske Suzuki-importøren er blant dem som gir blaffen i disse bestemmelsene. I den aktuelle Suzuki-annonsen oppgis veiledende pris levert Drammen. Men da Forbrukerrådet tok kontakt med Suzuki-forhandleren i Drammen, ble det opplyst at 6.000 kroner i frakt- og leveringsomkostninger kom i tillegg til prisen også her. Da DinSide i dag på egen hånd kikket nærmere på bilannonser, fant vi en Suzuki-annonse der frakt- og leveringsomkostninger overhodet ikke var tatt med i de oppgitte prisene (se bilde).

Lokkepris-trikset

Forbrukerrådet fant også eksempler på rene lokkepriser. Flere av annonsene viste seg nemlig å reklamere for biler som knapt var mulig å få tak i. For eksempel tok etaten fatt i en annonse som reklamerer for Daihatsu Terios for 244.900 kroner (Terios 1.5 DX). Men da de tok kontakt med forhandlerne, ble de informert om at bilen ikke fantes på lager og at varianten ikke lengre tas inn til landet. I stedet anbefalte selgerne å satse på Terios 1.5 SX med automatgir, som visstnok var eneste variant på lager. Denne varianten kostet ifølge tilbudet nesten 50.000 kroner mer enn den annonserte bilen.

En Peugeot-annonse viste seg å reklamere for en variant av Peugeot 207 CC som ikke var tilgjengelig før om flere måneder. Den foreslåtte løsningen var selvsagt å kjøpe en dyrere variant.

Kjøpe denne i stedet, du-trikset

Andre forhandlere måtte innrømme at den annonserte modellvarianten var tilgjengelig, men forsøkte likevel hardnakket å overtale kunden til å velge bedre utstyrte og dyrere varianter - såkalt "oppsalg". Flere av selgerne gikk så langt som til å snakke negativt om de annonserte modellvariantene. Dette gjelder blant annet en Citroën-forhandler i Gudbrandsdalen, som snakket sterkt nedsettende om den annonserte C5-varianten. "Dette er en simpel bil. Jeg vil ikke selge den til deg. Det er en håpløst ribbet utgave", skal Citroën-selgeren ha uttalt.

En Mazda-forhandler i Trondheim kunne opplyse at den annonserte Mazda 6 Go ikke er "salgbar", mens to Hyundai-selgere omtalte annonserte i30-utgaver på følgende måte: "De er strippa modeller som ikke lagerføres av importøren". Den siste påstanden viste seg på toppen av det hele å være direkte løgn.

Ekstrautstyr-trikset

«Andre aktører satser på å villede potensielle kunder ved å avbilde gal modellvariant i annonsene. Den omtalte Citroën-forhandleren i Gudbrandsdalen brukte bilde av en stasjonsvogn - men prisen for en sedan.»


Også Volvo-selgere satser ifølge Forbrukerrådet hardt på oppsalg. Volvo-forhandleren forsøkte iherdig å overtale kunden til å velge en langt dyrere modellvariant enn den annonserte V70 til 453.000 kr. Den anonyme representanten fra Forbrukerrådet understreket to ganger at han ønsket et tilbud på den annonserte varianten, men mottok likevel et tilbud som omfattet ekstrautstyr for mer enn 80.000 kroner.

Unnlatelses-løgn-trikset

Ikke nok med det, selgeren skrøt spesifikt av syv av utstyrselementene han hadde lagt til i tilbudet. Det vedkommende "glemte" å nevne, var at fire av de syv elementene fulgte med den annonserte "billigutgaven" til 453.000 kroner.

Galt bilde-trikset

Andre aktører satser på å villede potensielle kunder ved å avbilde gal modellvariant i annonsene. Den omtalte Citroën-forhandleren i Gudbrandsdalen brukte bilde av en stasjonsvogn - men prisen for en sedan. Stasjonsvognen er i praksis mer enn 10.000 kroner dyrere enn sedanen.

En Toyota-forhandler på Hamar reklamerte for varebilutgaven av modellen Land Cruiser med automatgir, men brukte bilde av en personbilutgave og oppga prisen med manuell girkasse. Med manuell girkasse koster bilen rundt 15.000 kroner mindre enn med automatgirkasse.

Skjul totalkostnaden-trikset

«Tre av de 50 undersøkte annonsene var for merket Mercedes-Benz. Samtlige er ifølge Forbrukerrådet sannferdige, korrekte og eksempler til etterfølgelse.»


Forbrukerrådet fant også andre typer formelle feil da de gjennomgikk annonsene og tilbudene. Nardo Bil i Trondheim opplyste ikke om den oppgitte renten ved kjøp av en Land Rover Discovery var nominell eller effektiv. Også kredittkjøpsprisen var utelatt fra både annonse og skriftlig tilbud.

Rådet fant også eksempler på skryt av garanti, uten at selger samtidig opplyste om den norske, lovfestede, femårige reklamasjonsretten på forbrukerkjøp.

Mer enn halvparten brøt loven

Totalt fant Forbrukerombudet - som har markedsføring som et av sine hovedfelt - ut at 28 av de 50 annonsene trolig er i strid med markedsføringsloven og andre lover.

Lyspunkter

Men - heldigvis sett fra norsk bilbransjes side - så finnes det lyspunkter. Toyota på Hell i Trondheim hadde ikke noe i mot å selge den billige versjonen av Avensis som var annonsert. "Det er den billigste modellen, men den har det viktigste utstyret", skal selgeren ha uttalt.

Honda-forhandleren i Drammen var rede til å levere en Civic med vinterhjul og metallic lakk for 224.000 kroner - 1.000 kroner mindre enn den oppgitte prisen i annonsen.

Tre av de 50 undersøkte annonsene var for merket Mercedes-Benz. Samtlige var ifølge Forbrukerrådet sannferdige, korrekte og eksempler til etterfølgelse.



Kilder: Forbrukerrådet, Forbrukerombudet

  • Stort bilde av Suzuki-annonsen finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Forbrukerombudet led nederlag
  • Vil rydde opp i bilprisene
  • Nybil: De sure ekstrautgiftene