Slakter egne bilmodeller

En stor undersøkelse gjennomført av bransjemagasinet Bilnytt avslører at en rekke merkeforhandlere mangler tro på bilmodellene de selger.

Saab-selgere er nødt til å ha et voldsomt pågangsmot. I hvert fall hvis vi skal tro resultatene fra den store undersøkelsen "Forhandler-tilfredshet", utført av bransjenettstedet Bilnytt. Undersøkelsen avslører nemlig at norske Saab-forhandlere er blant dem som er aller minst fornøyd med bilene de skal forsøke å selge deg og meg. Også Ssangyong-forhandlerne har lave tanker om eget modellprogram, i likhet med forhandlere av Chevrolet, Land Rover, Renault og Suzuki. Aller minst fornøyd med egne bilmodeller er Daihatsu- og Kia-forhandlerne, noe vi straks skal komme tilbake til.

I den andre enden av skalaen finner vi Audi-, Volkswagen og Ford-forhandlerne. Disse er storfornøyd med egne modellrekker.

Sier sannheten

27.-PLASS: Kia endte på jumboplass med karakteren 2,4. Men så har da også forhandlerne nylig opplevd at modellpaletten er redusert fra seks modeller til én. Her den eneste gjenværende Kia-modellen som for tiden skal markedsføres i Norge, Ceed. Vis mer
«Knapt noen kjenner de ulike bilmodellene i det norske markedet bedre enn eiere og daglige ledere hos forhandlerne som selger, server og reparerer dem. Derfor er det god grunn til å merke seg hva de ulike forhandlerne mener om sin egen modellrekke.»

Slakter egne bilmodeller

  1. Alle resultatene
1.-PLASS: Audi-forhandlerne derimot, er knallfornøyd med sine modeller og belønner sin modellrekke med karakteren 9,3. Vis mer


Det er, av naturlige årsaker, svært
sjeldent man hører bilselgere snakke negativt om sine egne biler. Derfor er Bilnytts årlige bilforhandler-undersøkelse meget interessant. Bransjemagasinet Bilnytt har gjennomført denne undersøkelsen helt siden 1995 og har i 2008 intervjuet hele 392 merkeforhandlere fordelt på 27 bilmerker. Og mot løfte om full anonymitet har faktisk bransjemagasinet fått eiere og daglige ledere til å si sannheten om både egne produkter og bilimportørene de forholder seg til.

I det første av seks spørsmål blir forhandlerne bedt om å vurdere sitt eget modellprogram på en skala fra 1 til 10, der 10 er best (De fem andre spørsmålene dreier seg om "Prisene på produktene", "Håndteringen av ettermarkedet", "Leveranse av deler", "Markedsføring" og "Vilkår (betingelser").

Oversikten over hva de 392 forhandlerne mener om sine egne modellrekker finner du her.

Store sprik

Og undersøkelsen avslører store forskjeller. Mens Kia-forhandlerne gir sitt eget modellprogram en snittkarakter på 2,3, mener Audi-forhandlerne at deres modeller står til karakteren 9,3. Saab-forhandlerne gir sine egne modeller karakteren 4,5, mens Volkswagen-forhandlerne har belønnet sine modeller med karakteren 9,2. Også Ford-forhandlerne er storfornøyd og gir karakter 9,1 - mens forhandlere av Land Rover i snitt mener produktutvalget kun er verdt karakteren 4,5.

Modellutvalg kan påvirke svarene

Forhandlerne ble altså bedt om å vurdere "Sine egne produkter (bilmodellene)". Med en slik spørsmålsstilling vil også bredden i modellutvalget, eller mangelen på sådan, påvirke svarene. Og nettopp begrenset modellutvalg er nok forklaringen bak flere av de svake resultatene. I sammenheng med omorganisering har for eksempel Kia-importøren redusert sin modellpalett fra seks modeller til én (Ceed). Det er derfor ikke overraskende at Kia-forhandlerne er svært misfornøyde med sitt modellutvalg og i snitt kun gir 2,3 poeng.

Fra 11 til tre modeller

21.-PLASS: Chrysler, Dodge og Jeep, her representert ved Dodge Journey, endte opp med 5,3 poeng. Så har da også modellpaletten nylig blitt skåret ned fra 11 til tre modeller. Vis mer
2.-PLASS: Volkswagen-forhandlerne er imidlertid meget godt fornøyd med sin modellrekke, som belønnes med 9,2 poeng. Her en Passat. Vis mer


Noe av det samme har skjedd hos de tre amerikanske søstermerkene Chrysler, Jeep og Dodge (CJD), som forøvrig håndteres av samme importør som Kia.

Inntil nylig satset importøren på tre Chrysler-modeller; Sebring, 300 C og Grand Voyager. Nå er samtlige kuttet ut, noe som betyr at det ikke markedsføres en eneste Chrysler personbil her i landet.

Samtidig kuttes både Jeep Wrangler, Compass, Grand Cherokee og Commander. Dermed gjenstår kun én Jeep-modell hos norske CJD-forhandlere; Patriot.

Dodge beholder Caliber og Journey, men mister Avenger.

Mens CJD-forhandlerne for kort tid siden altså kunne friste sine kunder med 11 ulike personbilmodeller, står de nå igjen med 3. Derfor er det nesten overraskende at forhandlerne ikke var enda mer negative i sin poenggiving (5,3).

Daihatsu: Kun to modeller

26.-PLASS: Med kun to modeller i stallen har Daihatsu-forhandlerne få kort å spille på. I tillegg er Daihatsu-importen nylig satt på vent grunnet vanskelig yen-situasjon. Resultatet ble 2,4 poeng. Her en Terios. Vis mer
23.-PLASS: Også Saab-selgerne må nøye seg med en spinkel modellrekke, noe som endte opp i bare 4,3 poeng. Her veteranen 9-5. Vis mer


Også norske Daihatsu-forhandlerne har grunn til å fortvile over modellutvalget, noe de også gjør (2,4). I Tyskland tilbyr Daihatsu seks modeller, i Norge har importøren kun valgt å satse på to. I tillegg har importøren grunnet en vanskelig yen-situasjon valgt å midlertidig sette hele Daihatsu-importen på vent.

Oversikten over hva de 392 forhandlerne mener om sine egne modellrekker finner du her.

Saab: Kun to modeller

Heller ikke Saab-forhandlerne har noen grunn til å juble over modellutvalget, noe som reflekteres i poenggivingen (4,5). Saab tilbyr kun to modellrekker i Norge; 9-3 (sedan, stasjonsvogn og kabriolet) og 9-5 (sedan og stasjonsvogn). Sistnevnte er forøvrig den samme bilen som ble lansert i 1997 og er dermed en av de eldste personbilmodellene som selges i den vestlige verden.

Chevrolet

23.-PLASS: Chevrolet (tidligere Daewoo) fikk i likhet med Saab kun 4,5 poeng. Dette til tross for at Chevrolet kan tilby sine kunder en bred modellpalett bestående av syv modeller. Her en Captiva. Vis mer


Men ikke alle merkene nederst på listen kan gjemme svake karakterer bak snevert modellspekter. Chevrolet-forhandlerne (tidligere Daewoo), har for eksempel hele syv modeller å tilby sine kunder. Når forhandlerne likevel ikke gir egne modeller mer enn 4,5 poeng, er det naturlig å anta at disse mener at de enkelte bilmodellene rett og slett er for dårlige.

Renault og Suzuki

19.-PLASS: Bred modellpalett hjelper ikke, Renault-forhandlerne avspiser sitt merke med 5,9 poeng. Her en Laguna. Vis mer
20.-PLASS: Suzuki-forhandlerne har seks modeller å spille på, men gir ikke merket sitt mer enn 5,5 poeng. Her en SX4. Vis mer


Det samme kan sies om Renault (5,9) og Suzuki (5,5), selv om disse merkene oppnår noe bedre poengsummer enn Chevrolet. Renault- og Suzuki-forhandlerne kan nemlig skilte med henholdsvis ni og seks modeller. Dermed er det overveiende sannsynlig at de ulike forhandlerne rett og slett er misfornøyd med selve bilene.

Også Ssangyong- (3,5) og Land Rover-forhandlerne (4,8) er blant dem som har minst tiltro til egne modeller.

Gode karakterer tross dårlig utvalg

Grunnet spørsmålets utforming, må vi altså ta forbehold om at dårlige karakterer i enkelte tilfeller i like høy grad skyldes et svakt modellutvalg som dårlige, lite attraktive og dermed tungsolgte biler.

Når det er sagt, må det understrekes at det finnes eksempler på at forhandlere av merker med smal produktpalett gir egne biler høy score. De norske Skoda-forhandlerne har for eksempel kun fire modeller å tilby sine kunder (Fabia, Roomster, Octavia og Superb). Likevel belønnes modellene med en god karakter (7,8). Det samme gjelder Honda-forhandlerne, som kun har fem modeller å lokke sine kunder med (Jazz, Civic, Civic Hybrid, Accord, CR-V). Likevel oppnår bilene en høy score (7,3).

Toyota på 14.-plass

22.-PLASS: Land Rover, her representert ved Range Rover Sport, ender opp med svake 4,8 poeng. Vis mer
3.-PLASS: Mens Ford-forhandlerne åpenbart er stolte av sine biler, som belønnes med karakteren 9,1. Her storselgeren Mondeo. Vis mer


Audi- (9,3), Volkswagen- (9,2) og Ford-forhandlerne (9,1) er altså aller mest fornøyd med egne "produkter". På de neste tre plassene følger Mercedes-Benz (8,9), BMW (8,7) og Volvo (8,2). Hva med Norges nest mest solgte bilmerke i 2008 - Toyota? Jo, Toyota-forhandlerne valgte faktisk i snitt å avspise sitt merke med karakteren 6,9, noe som betyr at Toyota havner på en 14.-plass.

Verdt å merke seg

Knapt noen kjenner de ulike bilmodellene i det norske markedet bedre enn eiere og daglige ledere hos forhandlerne som selger, server og reparerer dem. Derfor er det god grunn til å merke seg hva de ulike forhandlerne mener om sin egen modellrekke. Jo mer forhandlerne verdsetter bilene de prøver å selge deg, jo mer sannsynlig er det at du også vil verdsette dem - og omvendt.

Oversikten over hva de 392 forhandlerne mener om sine egne modellrekker finner du her.

Kilde: Bilnytt.no