Slakter diesel-vennlig rapport

Norges Astma- og Allergiforbund slakter SFT-rapport som hevder at nye dieselbiler er best for miljøet.

- Vi er dypt sjokkert over manglende faglig nivå hos vårt forurensningstilsyn. Det tok oss 30 minutter å avdekke en lang rekke fundamentale, faglige feil i rapporten og vi måtte sjekke forsiden om igjen for å se at det faktisk var SFT som hadde skrevet denne.

Det skriver Geir Endregard, generalsekretær i Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) etter å ha lest rapporten "Miljø- og helsekonsekvenser av utslipp fra bensin- og dieselkjøretøy".

Rapporten er utarbeidet at Statens forurensningstilsyn (SFT) på forespørsel fra Miljøverndepartementet. Departementet ønsket en vurdering av miljø- og helsekonsekvenser ved utslipp fra bensin- og dieselbiler.

- Blander epler og pærer

SFT-Rapporten konkluderer blant annet med følgende: "er hovedkonklusjonen at fordelen av reduserte CO2-utslipp som følge av diesel er høyere enn kostnadene ved de økte utslippene av partikler og NOx".

Vis mer
«- Vi er dypt sjokkert over manglende faglig nivå hos vårt forurensningstilsyn. Det tok oss 30 minutter å avdekke en lang rekke fundamentale, faglige feil i rapporten og vi måtte sjekke forsiden om igjen for å se at det faktisk var SFT som hadde skrevet denne.»

Hva med deg?

Hvem stoler du mest på i denne saken? (Avsluttet)
Norges Astma- og Allergiforbund(68%) 521
Statens forurensningstilsyn(32%) 247
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Rapporten har blant annet ført til overskriftene "Nye dieselbiler er best for miljøet" (Aftenposten) og "- Nye bensinbiler verst for helsa" (VG).

- SFT har foretatt en teoretisk beregning av konsekvenser basert på grenseverdier for utslipp fra bilene. Tar man akkurat samme bilmodeller og bruker helt lik beregningsmodell, men bruker faktiske utslipp, får en stikk motsatt resultat - dieselbilen er totalt sett klart verst, skriver Endregard i Astma- og Allergiforbundet.

Han mener SFT er vitenskapelig på villspor når tilsynet har tatt utgangspunkt i faktiske utslipp når det kommer til CO2, mens de har brukt maksimale grenseverdier ved beregningene av NOx- og partikkelutslipp.

- Dieselbiler tett oppunder grenseverdiene

Ifølge Endregard blir sammenblandingen av reelle utslipp (CO2) og maksimale grenseverdier (NOx og partikler) fullstendig galt. Ikke minst fordi de reelle NOx- og partikkel-utslippene fra bensinbiler ifølge Endregard ligger langt under de maksimale grenseverdiene. Dette i motsetning til dieselbiler, som generelt ligger tett oppunder grenseverdiene for NOx- og partikkel-utslipp.

Motsatt resultat

En av hovedpilarene i SFT-rapporten er matematiske beregninger som ifølge SFT viser at de samfunnsmessige kostnadene ved nye bensinbiler vil bli høyere enn tilsvarende kostnader for nye dieselbiler.

Astma- og Allergiforbundet har laget sitt eget regnestykke, der de har bytter ut SFTs grenseverdier med det forbundet mener er reelle CO2- og NOx-verdier. Dette regnestykket viser et stikk motsatt resultat, nemlig at bensinbilen står frem som den miljømessige vinneren.

- Faglig sett uforståelig

- Klimaet påvirkes av det som faktisk slippes ut, ikke hva som står på et papir. Slik er det også for mennesker med astma og allergi, de påvirkes av det som faktisk slippes ut. SFTs jobb er å redusere det vi faktisk eksponeres for - det SFT har gjort her er faglig sett helt uforståelig, skriver Endregard og legger til:

- NAAF ser at det er en lang rekke andre ting i rapporten som også er urovekkende når en tenker på SFT sitt forvaltningsansvar for forurensningsforskriften angående lokal luftkvalitet. NAAF vil nå bearbeide alt innholdt i rapporten nøye og følge dette opp med de ansvarlige myndigheter i nær fremtid.

- Like bekymret som NAAF

- Det som er viktigst for oss å si i denne sammenheng, er at vi er like bekymret for lokal forurensning som NAAF.

Det sier Hans Aasen, seksjonssjef for miljøøkonomi og samferdsel i SFT.

- Vår rolle er å gjøre en vurdering av helheten, der både lokalt og globalt miljø kommer inn i bildet. Vi er enige med NAAF om at det er ønskelig med et mest mulig likt beregningsgrunnlag. Det er vanskelig å kommentere tallene fra NAAF på så kort tid, men det ser ut som om NAAF har benyttet utslippstall fra dagens bilpark, mens vårt utgangspunkt har vært å vurdere de bilene som kommer på veien fra 2009, sier Aasen, som understreker at han gjerne kan møte NAAF til samtaler omkring rapporten.