SL 63 AMG prøvekjørt

SL 63 AMG er blant de heftigste bilene vi har lagt våre hender på.

PALM SPRINGS, CALIFORNIA (DinSide Motor): Er du blant dem som anser Mercedes-Benz som litt kjedelig og gubbete sammenlignet med Audi og BMW? Vel, vi kan i hvert fall garantere deg at SL 63 AMG ikke er noen gubbebil. Det nyeste skuddet på SL-stammen er intet mindre enn den råeste SL-varianten så langt.

Men hvordan kan den være det? SL 63 AMG kan jo "bare" skilte med 525 hestekrefter og 630 Nm - langt mindre enn storebror SL 65 AMG. Sistnevntes biturboladede V12-motor produserer hele 612 hestekrefter og utrolige 1.000 newtonmeter. I tillegg klarer den 0 til 100 på 4,2 sekunder og er dermed fire tideler raskere enn 63 AMG (4,6).

Den råeste kjøreopplevelsen

Vis mer
«Jo, selv om veteranen SL 65 AMG på papiret fremstår som kongen i SL-familien, tør vi likevel påstå at nykommeren SL 63 AMG leverer den råeste kjøreopplevelsen.»
Vis mer
Vis mer


Jo, selv om veteranen SL 65 AMG på papiret fremstår som kongen i SL-familien, tør vi likevel påstå at nykommeren SL 63 AMG leverer den råeste kjøreopplevelsen. Det var i hvert fall inntrykket vi satt igjen med etter å ha prøvekjørt dem begge på californiske veier.

Lydopplevelse

For det første produserer SL 63 AMG et overlegent lydbilde. Selv akustiske høydepunkter som Audi RS4 og BMW Z4 M Coupé blir satt fullstendig i skyggen av SL 63 AMG. Og selv om SL 65 AMG også produserer et heftig lydbilde, kommer dette ikke i nærheten av symfonien som produseres av SL 63 AMG. Vi har faktisk ikke opplevd en like barsk og avhengighetsskapende lydopplevelse siden vi testet Dodge Viper med sidemonterte eksosrør.

Vi må innrømme at vi ikke hadde trodd at Mercedes-Benz ville lansere en bil som vekker like stor akustisk oppsikt som en Dodge Viper med sidepipes. Lanseringen av SL 63 AMG betyr dermed at AMG har en enda friere stilling i forhold til morselskapet enn det vi var klar over.

Høyt turtall

AMG bestemte seg altså for å kaste enkelte klassiske Mercedes-verdier som stil og eleganse på båten da de utviklet SL 63 AMG. Og når denne beslutningen først var tatt, så hadde AMG et svært godt utgangspunkt. Under SL 63 AMG-panseret finner vi nemlig en V8-motor med 6,2 liter slagvolum. Dette betyr at hver sylinder rommer hele 0,78 liter, noe som er voldsomt i alle andre land enn USA. Men 63-motoren kjennetegnes ikke bare ved store sylindre. Den er i tillegg uvanlig turtallsvillig. Maksimal effekt er først på plass ved 6.800 o/min og AMG har først lagt inn turtallsperren ved 7.200 omdreininger. Dette er et oppsiktsvekkende høyt turtall for en motor med så store stempler og resulterer i seg selv i et mektig lydbilde.

Dyp bass

I tillegg har AMG utrustet bilen med et heftig eksosanlegg. Sportsanlegget produserer fiskeskøyte-aktig buldring ved tomgang og en herlig grov og høylydt V8-buldring i mellomregisteret. Faktisk er grovheten så fremtredende og bassen så dyp at lyden trakk våre tanker mot Lepard-stridsvogner. Lydopplevelsen blir selvsagt enda mer påtagelig og minneverdig når man tråkker på gasspedalen i tunneler, ikke minst med taket nede.

Rå akselerasjon

Vis mer


Det faktum at den oppsiktsvekkende akselerasjonsevnen lever opp til lydbildet, legger selvsagt ingen demper på opplevelsen. SL 63 AMG kaster seg så raskt opp i ulovlige hastigheter at den egentlig kun egner seg for tyske motorveier og lukkede baner. Riktignok vil nok storebror SL 65 AMG oppleves som enda råere i hastigheter over 200 kilometer i timen, men i noenlunde lovlige hastigheter vil de færreste savne de ekstra kreftene storebror kan by på.

Ja, faktisk kan det hevdes at SL 63 AMG er mer effektiv enn storebror, i hvert fall fra stillestående. Med SL 63 AMG er det ikke noe problem å gi full gass fra stillestående på tørr asfalt. Selv om motoren produserer 500 Nm fra 2.000 omdreininger (maks: 630 Nm/5.200), beholder de 28,5 centimeter brede bakdekkene grepet, i hvert fall når forhjulene peker rett frem. I SL 65 AMG må man derimot holde tungen rett i munnen. Utrolige 1.000 newtonmeter allerede ved 2.000 o/min sørger for at selv 285-dekk mister grepet i både første- og andregir - også på tørr asfalt.

AMG Speedshift MCT

Vis mer


Men det er ikke bare lydopplevelsen og akselerasjonen som gjør SL 63 AMG til en helt spesiell opplevelse. Også den unike girkassen bidrar til at nykommeren fremstår som det råeste medlemmet i SL-familien. SL 63 AMG har nemlig fått en helt ny girkasse. Denne kalles AMG Speedshift MCT, der MCT står for Multi-Clutch Technology. Det spesielle med MCT-girkassen, som ikke finnes i noen annen Mercedes-modell, er at AMG har byttet ut den tradisjonelle momentomformeren med en våt flerplatekløtsj. Poenget med dette er å gi en mer direkte forbindelse mellom motor og bakhjul, noe som fungerer imponerende bra.

Superrask

For det første sjalter MCT-girkassen voldsomt raskt. AMG påstår selv at girkassen i raskeste modus (manuell) sjalter i løpet av ett tidels sekund, tall vi ikke ser noen grunn til å sette spørsmålstegn ved. Vi har i hvert fall aldri vært borti noen automatgirkasse som er i nærheten av denne når det kommer til hurtighet. Våtkløtsjen produserer i tillegg svært direkte og sportslige girskift, noe som sørger for at fører og passasjer bankes inn i seteryggen hver gang girkassen girer opp.

Manuell giring

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Men ikke nok med det. MCT-girkassen er i tillegg en av svært få girkasser som virkelig kan gires manuelt. Med det mener vi at girkassen i manuell modus aldri sjalter opp, uansett hvor høyt turtallet blir. Den sjalter heller ikke ned, uansett hvor hardt man trykker på gasspedalen. Dermed har føreren hundre prosent kontroll. Giringen foregår forøvrig via to velfungerende hendler på rattet. Resultatet er en følelse av kontroll som trekker tankene mot manuelle girkasser.

Om ønskelig kan man selvsagt også velge å la girkassen produsere girkskiftene på egen hånd. Til dette formålet har man intet mindre enn tre valg; C (Comfort), S (Sport) og S+. Jo mer sportslig modus man velger, jo raskere gjennomføres girskiftene.

Umiddelbar gassrespons

Også det faktum at 63 AMG-motoren er selvpustende, er en styrke. Riktignok oppleves også gassresponsen i den turboladede 65 AMG som superrask. Men i SL 63 AMG fikk vi fikk følelsen av at gassresponsen er enda raskere og at det er enda lettere å presist posjonere ut kreftene ved inspirert svingkjøring.

1.895 kilo

En annen og ikke uvesentlig styrke ved 63 AMG er at dens egevekt. SL 65 AMG veier hele 2.045 kilo, 150 kilo mer enn SL 63 AMG (1.895 kilo). Fordi storparten av vektforskjellen befinner seg over forakselen, blir SL 65 AMG nødvendigvis noe mer fortung enn lillebror. Vi opplevde i hvert fall at 63 AMG har en nærmest perfekt vektfordeling, noe som gir herlig balanse og fravær av understyringstendenser.

Herlig styring

SL 63 AMG kan også skilte med en helt herlig, tung og direkte styring og et svært stivt og sportslig hjuloppheng. I tillegg kommer dekk i dimensjon 255/35-19 foran og 285/30-19 bak. Resultatet er et rått veigrep og nærmest fullstendig fravær av krenging. Bilen er særdeles reaksjonsvillig og lettkusket ved svingkjøring, samtidig som den er oppsiktsvekkende stabil i høye hastigheter. Dette gjelder ikke minst ved harde innbremsinger. Vi har aldri tidligere vært borti en bil som leverer så udramatisk oppførsel ved nødbrems: ingen vibrasjoner i bremsepedalen, ingen lyder fra bremseredskapen - kun supereffektiv og silkemyk retardasjon.

525 hestekrefter

«Det faktum at den oppsiktsvekkende akselerasjonsevnen lever opp til lydbildet, legger selvsagt ingen demper på opplevelsen. SL 63 AMG kaster seg så raskt opp i ulovlige hastigheter at den egentlig kun egner seg for tyske motorveier og lukkede baner.»
Vis mer
Vis mer


63 AMG-motoren ble introdusert i 2005 og finnes nå i en rekke Mercedes-modeller i ulike effekt-varianter (457, 481, 510, 514 og 525 hk). I SL 63 AMG yter motoren 630 Nm ved høye 5.200 omdreininger og 525 hestekrefter ved 6.800. 0 til 100 skal gjøres unna på 4,6 sekunder.

Tørst

Det betyr at SL 63 AMG ikke umiddelbart fremstår som noe fremskritt sammenlignet med bilen den tar over for; SL 55 AMG. Sistnevntes motor produserte riktignok noen færre hestekrefter - 517 - men et langt heftigere dreiemoment; 720 ved 2.600 o/min. Den pensjonerte SL 55 AMG klarte også 0 til 100 på 4,5 sekunder - 0,1 sekund mindre enn SL 63 AMG. I tillegg forbruker SL 63 AMG 1,39 liter bensin per mil ved blandet kjøring, mot 1,35 liter for SL 55 AMG. Vår erfaring er forøvrig at motoren i SL 63 AMG ikke har noen problemer med å lempe i seg langt over 3,0 liter per mil ved inspirert kjøring.

Men hvis sportslighet, kjøreglede og lydopplevelse er på dagsorden, er det åpenbart at SL 63 AMG er et fremskritt sammenlignet med sin forgjenger.

2,4 millioner kroner

SL 63 AMG er altså ingen miljøbil. Ikke er den spesielt billig heller. Den som drømmer om den nyeste SL-varianten må belage seg på å punge ut med 2.391.000 kroner. Det betyr at SL 63 AMG er mer enn 100.000 kroner dyrere enn utgående SL 55 AMG.

Sammenlignet med SL 65 AMG derimot, fremstår SL 63 AMG som billig. SL 65 AMG koster hele 3.243.000 kroner - drøye 850.000 kroner mer enn SL 63 AMG. Med tanke på at sistnevnte i våre øyne gir mest kjøreglede for pengene, er det ingen tvil om hvilken bil vi anbefaler.

Kommer i april

SL 63 AMG kommer på markedet i april, samtidig som SL får en ansiktsløftning. I morgen kan du lese mer om ansiktsløftningen og de andre motoriseringene, deriblant nykommeren SL 280.

  • Tekniske data for SL 63 og 65 AMG finner du her.
  • Store bilder av SL 63 AMG finner du her.
  • Store bilder av SL 63 og 65 AMG finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder