<b>TA VARE PÅ BILEN:</b> Husk at selvom du kan bruke leasingbilen som din egen, skal den også takseres når den leveres. Foto: FOTOLIA / NTB SCANPIX
TA VARE PÅ BILEN: Husk at selvom du kan bruke leasingbilen som din egen, skal den også takseres når den leveres. Foto: FOTOLIA / NTB SCANPIXVis mer

Skyhøye regninger for småskader skaper trøbbel for kundene

Problemene kommer gjerne ikke før du leverer bilen.

Færre leaser bil i år enn ifjor viser tall fra Finansieringsselskapenes forening.

Hittil i år har det blitt leaset ut 8.238 personbiler til privat bruk. Det er en nedgang på 37,64 prosent sammenlignet med tilsvarende periode ifjor, hvor det ble leaset ut 13.210 biler første halvår.

Men hva innebærer det egentlig å lease bil?
Det er gunstig blant annet fordi du slipper lån og du får en ny og sikker bil. Ikke minst får du en forutsigbarhet over månedlige kostnader.

Alt dette er fristende for enhver som også har en jevn hverdag pengemessig. Men hvilke ulemper har det?

Les også: Nå blir det momsfritt å lease bil

Bør du leie eller lease? (Vi har tatt utgangspunkt i årets bil 2014, en Peugeot 308 SW Automat med en listepris på 290.000,- Eksempelet er utarbeidet i sammarbeid med First PrivatLease AS.)
Privatleasing Eie 
Leie inkl. etableringsgebyr182.542,-Verditap*170.000,-
Årsavgifter inkl mva15.300,-Rentekost**32.000,-
--Årsavgifter12.240,-
Totale leiekostnader197.842,-Totale eiekostnader***212.420,-
*Verditapet er beregnet ved å benytte skatteetatens listepriser for 2011 og Dinside’s kalkulator for hva bilen er verdt nå 4 år etter. ** Rentekostnaden er etter fradrag med beregnet billånsrente på 5% *** Vi har utelatt service, forsikring, drivstoff etc. da denne vil være den samme for begge alternativer. I vår utregning så er privatleasing billigere og i tillegg slipper du å bekymre deg for fremtidig verditap.


Dyrt å levere

I tillegg til at du ikke har noen bil å selge etter 3-4 år som leaser, kan du også risikere å bli stående med en kjemperegning ved levering.

Arne Ove Sekkingstad fra Bergen overtok leasingbilen etter sin svigerfar. For han ble det å levere bilen en dyr affære.

- Min svigerfar hadde betalt endel i forskudd, så den månedlige kostnaden var på 3000 kroner. Da jeg tidligere i år skulle levere bilen, fikk jeg en kjempe overraskelse da sluttregningen på bilen kom.

VÆR OPPMERKSOM: Arne Ove Sekkingstad advarer andre med at det kan bli dyrt om en ikke inngår klare avtaler med leasingfirmaet. Foto: KAJ ALVER Vis mer


Over 30.000 kroner

- Bertel O. Steens takstmann mente bilen trengte reparasjoner og omlakkering, disse omkostningene kom på hele 34.420 kroner.

Regningen Sekkingstad mottok lød da på 24.000 kroner.

- Dette syntes jeg var fryktelig dyrt, da jeg ikke så noe annet enn at den skulle på service.

Da Sekkingstad innså at dette ble dyrt kontaktet han Autoreturn, som har spesialisert seg på retur av leasingbiler. De tar diskusjonen hvorvidt skadeomfang og slitasje er i henhold til kontrakt og pris.

Les også: Hva er normal slitasje?

- I tillegg til at vi mottok dårlige bilder fra Bertel O. Steen, var også kravene for lakkering ikke tilfredsstillende. Normalt sett bør det være mer enn 25 prosent skade per karosseridel for at kunden skal kunne stilles ansvarlig, forteller Helge Rognerud i Autoreturn.

I tillegg ble Sekkingstad satt til å betale for service på bilen, en service som var satt til 55 dager etter at han leverte fra seg bilen. Den klarte ikke Rognerud forhandle seg vekk fra.

- Vi skulle gjerne sett den servicen vekk. Er det riktig at kundene skal betale for en service som er om 55 dager? I og med at det her ikke er noen klar linje, er vårt ønske at de som leaser skal betale for hvor stor andel av perioden bilen er leaset. Har du brukt bilen 43% av tiden mellom to servicer, så ville det være riktig å betale kun for det.

«Normal slitasje»

Definisjonen på hva som er normal slitasje er ofte grunnen til at tvisten oppstår når leasingbiler blir levert. I dette tilfellet ble Sekkingstad taksert til å betale 34.420 kroner for omlakkering og småreparasjoner av ulik karakter. Første regning fra Bertel O. Steen lød på 24.000, etter at de hadde slått av litt på forhånd.

Salgssjef bruktbil Bjarte Hjelmaas, ved Bertel O. Steen Bergen forteller at de alltid forsøker å møte kunden på midten.

- Det er veldig vanskelig å finne noen vinnere og tapere i denne type forhandlingsprosesser. Vi benytter oss veldig ofte av NAF, som gir oss en takst som vi sender videre til kunden. Deretter går vi inn i en samtale med kunden på hva som er rimelig eller ikke. Vi får aldri tilbake hva taksten tilsier.

Det var i denne prosessen Autoreturn ble koblet inn.

FOREBYGG: Vær obs og ta godt vare på leasingbilen. Det er du som blir stilt ansvarlig om det er noen skader. Foto: NTB Scanpix / Magnus Knutsen Bjørke Vis mer


På spørsmål om hvem som skal betale servicen, forklarer Hjelmaas at det står skrevet i kontraktene deres.

- Den som leaser bilen står ansvarlig for å følge servicer og å holde bilen i stand. Leaser skal også ta ansvaret for den nærest liggende servicen.

Bransjen åpen for diskusjon



Fra 1. Juli har også forbrukerrådet åpnet for å ta denne type saker, samt bistå med megling mellom utleier og leier.

- Vi har foreløpig ikke hatt mange saker som går på leasing, men vi er nå åpne for å hjelpe. Dette er da en gratis tjeneste, hvor vi bistår med å finne alternative løsninger for forbrukerne, forteller Senior kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i forbrukerrådet.

Haakon J. Marthinsen i Autolease forteller at de også er åpne for at en tredjepart kommer inn i bildet.

- Vi ønsker selvsagt å få inn så fine biler som mulig og samtidig ha så lite diskusjoner som mulig. Derfor er det jo positivt at kunder kan rådføre seg med alternative konsulenter i forkant av innlevering.

Megling ble løsningen

- Etter flere runder med Bertel O. Steen kom vi frem til at steinspurten, og den følgende omlakkeringen ble gjort for deres fortjeneste. Jeg ville aldri sett behovet for å omlakkere denne bilen før jeg skulle solgt den.

Dermed slo Bertel O. Steen av 18.420 kroner og Sekkingstad satt igjen med en regning på 16.000 kroner.

- Forhandlerne burde være flinkere til å legge klarere retningslinjer for hva som er normal bruk. Det er veldig varierende hva som kan betraktes som normal slitasje, noe som er med på å gjøre leasing til et pengelotteri avslutter Sekkingstad.

Sekkingstad forteller at om han skulle velge å lease bil igjen, vil han være veldig nøye på hvordan kontrakten skrives og hvem som skal stå til ansvar for hva.