<strong>DYRT I NORD:</strong> Bensinpris over 16 kroner er ikke hverdagskost, men det kan bli det. Foto: Privat
DYRT I NORD: Bensinpris over 16 kroner er ikke hverdagskost, men det kan bli det. Foto: PrivatVis mer

Skyhøye priser på bensin

Her kostet bensinen mer enn 16 kroner per liter.

- Dette må være Norges høyeste bensinpris, mener vår anonyme leser, som har observert den solide pumpeprisen på hele 16,29 per liter.

Bildet som dokumenterer prisen er tatt ved Kjøllefjord Autosenter, og leseren hevder at mange i området velger å reise 20 mil til Tana, for bensin som koster tre kroner mindre.

Men ikke årets dyreste

DinSide har sjelden sett bensinpriser på dette nivået tidligere. I bensinprislistene våre er det rapportert inn priser rundt 13-14 kroner literen. Men i mars så vi omtaler av bensinpriser på 16,55 kroner. Dette var rapportert til NRK fra Lurøy i Nordland.

Ender det her?

Oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea var ikke overrasket over de høye prisene i mars.

- Bensinprisene øker når prisen på råolje øker, og det er nesten umulig å si hva som skjer fremover, sa hun til DinSide, mens oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DnB NOR Markets overfor NTB spådde literpris på hele 15,50 kroner innen kort tid.

Foreløpig ligger de rapporterte prisene til DinSide en krone under dette på de dyreste stasjonene i bensinprislisten, mens dieselprisene ligger en krone eller så bak dette igjen.

Sett noen høyere? Du kan bli med som rapportør, og fortelle det til alle i våre bensin- og dieselprislister.

Hvorfor så høye priser og store forskjeller?

Skatter og avgifter på bensin og diesel er tredelt, og utgjør en stor del av prisen: Bensin- og dieselavgift, CO2-avgift og merverdiavgift. Og avgiftene har økt de siste årene. Den 1. juli 2008 ble bensinavgiften økt med 5 øre. Deretter kom det to nye avgiftsøkninger 1. januar 2010 og 1. januar 2011, begge på 10 øre.

Statoil viser til følgende regneeksempel som viser hvor stor andelen avgiftene utgjør av pumpeprisen:

Hvis en liter bensin koster kr 12,50 utgjør avgiftene cirka 63 prosent av prisen. Hvis en liter diesel koster kr 11,50 utgjør avgiften cirka 55 prosent av prisen.

I tillegg kommer transportutgiften på toppen, noe som fører til at mange i distriktene ser høyere priser på pumpene, enn bilister i sentrale strøk.

Også konkurransen mellom stasjonene bidrar til denne prisdifferansen. Konkurransetilsynet har gjennomført en undersøkelse av konkurransen i drivstoffmarkedet, og ikke overraskende - prisene er lavest i områder med sterk konkurranse og flest aktører. På stasjoner uten konkurrenter innen ti minutters kjøretid er det mindre prispress enn på stasjoner der kjøretiden til konkurrentene er kortere.

Akershus og Hordaland har flest bensinstasjoner i Norge, mens Aust-Agder og Finnmark har færrest.

Og det kan komme mer

Det kan i fremtiden komme på en fjerde avgiftskomponent, om aktører i bransjen får det som de vil.

Tidligere denne uken siterte vi NAF på at de ønsket en vridning fra årsavgift til avgift på bruk, og Volvo som foreslår engangsavgiften omgjort til drivstoffavgift, slik at bilistene betaler etter kjørelengde.

Les mer: Bil bør avgiftsbelegges etter hvor mye du bruker den

Du kan påvirke regningen

Pumpeprisen er bare en av faktorene som påvirker drivstoffregningen din. Andre valg du gjør selv, kan i mye større grad påvirke hva du ender med i sluttsum: