<b>LIVSFARLIG TAKLAST:</b> Denne tynne hyssingen hadde neppe stanset plankene fra å forsvinne inn i en bakrute ved en bråstopp eller værre.  Foto: STATENS VEGVESEN
LIVSFARLIG TAKLAST: Denne tynne hyssingen hadde neppe stanset plankene fra å forsvinne inn i en bakrute ved en bråstopp eller værre. Foto: STATENS VEGVESENVis mer

Skrekkeksempler: Se de livsfarlige situasjonene på norske veier

Vegvesenets økte kontroller avdekker livsfarlige vogntog og dårlig sikring av last.

De dukker stadig opp i media, men fortsatt ser det ikke ut til at alle har lært:

Vi har samlet noen av Vegvesenets skrekkeksempler fra det siste året.

- Det er noen som ødelegger for alle andre, forteller Kommunikasjonsleder Torstein Paulsen ved Statens vegvesen region øst.

LES OGSÅ: Her er fremtidens lastebil

Han har sett det meste av skrekkeksempler som beveger seg på norske veier.

- Vi ser flere kjøretøy som kan skape livsfarlige situasjoner, og i år har det dessuten vært spesielle forhold. Mye is på både vogntog og biler kan skape farlige situasjoner.

Med slike forhold gjelder det «å holde tunga rett i munnen» samtidig som kjøretøyet holder en god standard og vil oppføre seg som det skal, hvis det blir behov for en kraftig nedbremsning eller ulykken først er ute.

LES OGSÅ: Vær oppmerksom på blindsona

RACINGDEKK? Denne lastebilen ble stoppet med 6 sommerdekk i desember. Det resulterte i 30.000 i bot for ulovlig kabotasje. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer


- Vi opplever nesten daglig å komme over kjøretøy med blankslitte dekk, som du ser på bildet. Da vanker det raskt kjøreforbud og inndragelse av førerkort om det er skjerpede forhold, forteller Paulsen.

Skremmes daglig


En som daglig ser slike skrekkeksempler er leder for seksjon for tunge kjøretøy, Erik Wolff i Statens vegvesen.

- Det er faktisk ganske skremmende hvor ofte vi kommer over disse kjøretøyene på veiene, forteller Wolff, som jobber på Østlandet.

Han forteller at de verste eksemplene raskt kommer til syne i vinterhalvåret, hvor blankslitte sommerdekk utgjør den største faren.

Noen ganger er det vanskelig å forstå hvordan noen av vogntogene har kommet seg på veien i det hele tatt.

Overlast på 31 tonn

Wolff forteller om overlast på flere titalls tonn, ikke-eksisterende bremseskiver og vogntog som mangler hjul.

- Et av de verste tilfellene må ha vært et vogntog vi stanset på Ørje før jul. Med en overlast på 31 tonn skulle det frakte en gravemaskin fra Kongsberg og nedover mot Europa.

Det resulterte i et gebyr på 137.000 kroner til sjåføren, og anmeldelse.

Under ser du noen av eksemplene Vegvesenet har kommet over det siste halvåret:

Du kan også følge @vegvesenost på twitter, der det kontinuerlig dukker opp flere eksempler.

KJØREFORBUD: Begge disse dekkene satt på en lastebil som ble stoppet på Gjøvik før jul. Kjøreforbud ble ilagt. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer


NULL BREMS: Dette vogntoget veide 40 tonn da det ble stanset. Bremseskivene knuste under bremsetest. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer


OVERLAST: Vogntoget på bildet hadde 31 tonn overlast da det ble stoppet. Sjåføren fikk 137.500 kroner i gebyr og ble anmeldt. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer


MANGLET HJUL: Vegvesenet stanset lastebilen som manglet et hjul, fratok og anmeldte sjåføren. Seinere vant sjåføren frem i retten og fikk tilbake førerkortet. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer


INGEN SIKRING: Sjåføren av denne hengeren ble anmeldt for dårlig sikring samt ilagt påbud mot videre ferdsel. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer


MANGLET BREMSESKIVE: Dette rumenske vogntoget manglet bremseskive og sikkerhetssystemer for bremsene. De var utkoblet. Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer