Skorpionen er tilbake

Det prestisjefylte Abarth-navnet har entret scenen igjen, og med løpsbilen Fiat Grande Punto Abarth S2000 (4x4, 270 hk) og den betydelig mindre potente gateversjonen som har première i Genève om noen dager, tilbakelegger Fiat nok en etappe i sin merkevarebygging/gjenoppbygging.

Fiat-konsernet har de siste to årene vist en dynamisme man ikke hadde bevitnet på svært lenge. Økonomisk har det kommet seg på beina med rekordfart, og dette har i stor grad å gjøre med nye og attraktive produkter i vesentlige markedssegmenter. Å fullføre jobben i alle segmenter vil ta en del mer tid, men i mellomtiden skal merkeverdien forsterkes med de tilgjengelige hjelpemidler. Et av dem er Fiats sportslige tradisjon med Abarth-navnet som bærer av troverdighet.

Skorpionen Abarth

Abarth S2000: 2,0 l, 270 hk, drift på alle fire Vis mer

Skorpionen er tilbake

  1. Store bilder!
"Snille" Grande Punto Abarth: 1,4 l, 150/155 hk Vis mer

Carlo Abarth, som hadde suksess i motorsykkelløp på 20-tallet og senere henga seg til en karrière som utvikler av racerbiler, var født under stjernetegnet skorpionen. Han valgte derfor dette edderkoppdyret som symbol for sitt bilmerke.
Abarth ble kjøpt av Fiat i 1971 og ble etterhvert den store italienske bilprodusentens bilsport-avdeling. Kjennere og entusiaster vil fortsatt huske Fiat Ritmo Abarth - "GTI-killeren" med 130 hk og vilter forstilling - fra 80-tallet, men allerede i 1958 fantes det faktisk en Abarth-versjon av Fiat 500. Den raceren hadde dobbelt så mye effekt som standardbilen, nemlig hele 26 hestekrefter... Men ikke le - med sin enkle konstruksjon og lave vekt var den sikkert underholdende om enn risikabel å kjøre opp imot sin topphastighet på 118 km/t!

Comeback

Den dag i dag er det prestisje knyttet til Abarth-navnet, og det blir nå integrert i Fiats marketing-strategi. Det er cirka et år siden vi annonserte WRC-versjonen av Grande Punto, en bil Fiat kanskje hadde stilt opp med i verdensmesterskapet i rally dersom de hadde fått Valentino Rossi med på laget som førstepilot. Slik gikk det ikke, men Fiat Grande Punto eksisterer til gjengjeld nå definitivt som Abarth. Som løpsbil heter den Abarth S2000 (OK, Honda...?), er utstyrt med firehjulsdrift og har en 2,0-motor som yter 270 hestekrefter. Det er den direkte etterkommeren etter fjorårets rallyvinner i Italia med Paolo Andreucci bak rattet. I år skal nykommeren rattes av Giandomenico Basso.

Skuffende gateversjon?

Verstingen bakfra Vis mer


Vi hadde håpet å få se en skikkelig heftig "sivil" versjon av beistet - gjerne med rundt 200 hester, men det vi har fått se så langt er en ganske snill versjon av Grande Puntos verstingutgave. Vel er bilen attraktivt stylet, men man får ikke akkurat vann i munnen av 1,4 liter slagvolum og 150 hestekrefter (riktignok 155 hvis bilen fôres med 98-oktan)... Konkurrenter heter i så fall for eksempel Fiesta ST og Colt CZT - og det er ikke i våre øyne Abarth-navnet verdig. Men før dom felles må bilen selvfølgelig kjøres. Heldigvis er det allerede annonsert at det snart vil gjøres tilgjengelig et såkalt "booster-kit" som vil øke effekten til 180 hester.

Når det gjelder utseendet, for å sammenligne den sivile Abarthen og den som brukes i billøp, ta en grundig titt på fotoalbumet (lenke nederst).

Det nye Abarth-selskapet er en del av det nylig reorganiserte Fiat-konsernet og besitter med sine 113 spesialister ifølge produsenten solid og erfaren ekspertise for å hjelpe Fiat videre på veien mot troverdighet også på høy-ytelses-arenaer

Uansett: Vi gleder oss nå til å se Abarth-bilene ved selvsyn i Genève i neste uke.

  • Store bilder - av både den "snille" og den "slemme" nye Abarthen.
  • Her finner du mer Fiat-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder