Vis mer

Skoda Yeti får også "alt"

Yeti er på vei inn i det norske markedet nå, men ikke med automatgir.

Vi kan idag avsløre at Yeti, i likhet med Superb, blir utstyrt med både dieselmotor med 140 hestekrefter, firehjulsdrift og dobbelkløtsj automatkasse.

Superb får også dette, men det kommer ikke før mot slutten av 2010. Det som er bra med Yeti, er at den kommer til sommeren neste år, noe som er betydelig tidligere enn Superb.

Høyere=dyrere

Vi regner også med at Yeti vil bli betydelig billigere enn Superb siden det er en mindre bil, men som vanlig vil det koste litt å kjøre i høyden. Yeti er tross alt en liten SUV og høyden på biler er prisdrivende.

Estimat

Vi har laget en kalkyle for Superb som er basert på et noe sviktende grunnlag, parametere vi ikke har kontroll over og lite innsikt i er planene til Skoda fremover, men vi tror likevel prisen gir et greit bilde av hvordan regningen vil se ut til slutt.

På Yeti er det egentlig litt lettere siden modellen med 140-hesters common rail-motor finnes allerede. Pristillegget for dobbelkløtsj automatkasse kan beløpe seg til cirka 30.000 kroner.

Snaut 400 lapper

Siden en Yeti med 140 hestekrefter og firehjuldrift i høyeste utstyrsnivå (Experience) koster fra 367.900 kroner nå, betyr det at en tilsvarende bil med automat vil koste snaut 400.000 uten en eventuell justering for avgiftsøkning ved nyttår.

Bilen kommer til sommeren.

Skoda Superb med "alt".
Volkswagen Passat med "alt".