KOMMER I 2020: Med 50 mil rekkevidde og 306 hestekrefter. Foto: Skoda
KOMMER I 2020: Med 50 mil rekkevidde og 306 hestekrefter. Foto: SkodaVis mer

Skoda Vision E

Skoda viser sin første elbil

Bilen kommer i 2020, og får en rekkevidde på 50 mil. 

På den pågående bilutstillingen i Shanghai viste Skoda i dag frem konseptet av en helt ny elbil. Samtidig gjorde Skoda en virtuell presselansering i Oslo.

For noen år siden prøvekjørte vi en elektrisk Octavia stasjonsvogn med solcelle-panel som dekket hele taket. Konseptet nådde aldri markedet, med det kommer denne nykommeren til å gjøre.

Bilen heter Skoda Vision E, og er bygget på VW-gruppens MEB-plattform.

Plattformen er modulerbar, og kan derfor gi biler i forskjellige størrelser. Dette vises også med Vision E, som er lenger enn sin nære slektning, VW I.D. Vision E skiller seg også ved at denne har to elmotorer som driver hver sitt hjulpar, for bilen blir nemlig firehjulsdreven. Den har derfor ikke bare ett, men to konkurransefortrinn på det norske markedet – firehjulsdriften og den ekstra størrelsen.

KUPÉ-FOMR: Bilen blir en slags crossover, med fem dører og kupé-lignende form. Foto: Skoda Vis mer

Kjent teknologi

Teknologien i en elbil ligger ikke lenger i batterier eller motoriseringer. Det handler bare om hvor stor batterikapasitet som er pakket inn i bilen, og effekten motorene er i stand til å levere.

I Vision E sitter det et batteri som gir en rekkevidde på 50 mil, og de to elmotorene leverer 306 hestekrefter.

Om dette er summen av de to motorene sammenlagt, eller om det er den fysiske kombinasjonseffekten har de ikke sagt noe om. Det var jo denne forskjellen som gjorde at Tesla måtte inngå forlik med sine kunder for litt siden.

I likhet med alle andre elbiler skal batteriet i Vision E ligge i gulvet for å senke tyngdepunktet, noe som vil være en standard i all den tid batteriene veier så mye som de gjør. Likevel har den altså elmotorer som krever plass ved hver aksling, noe som stjeler litt av det som kunne vært bagasjeromsplass. Det er likevel ingen grunn til fortvilelse, for det er fortsatt 600 liter til rådighet, som må sies å være bra.

Med nok strøm i lageret, og nok krefter, skal Vision E ha en toppfart på 180 km/t. Når batteriet må lades kan det gjøres opp til 80 prosent i løpet av en halvtime, forteller Skoda, uten å fortelle hvor mye guffe du da må mate den med.

Det de derimot forteller er at bilen også skal være klargjort for opptil 11 kW induskjonslading, som gjør at du slipper å tenke på å sette inn ladekontakten hver gang du parkerer i garasjen.

600 LITER: Selv med den lavtbyggende hekken har bilen stort bagasjerom. Foto: Skoda Vis mer

Selvkjørende

Mens I.D. ikke vil være selvkjørende i nevneverdig grad når den kommer i 2020, så sies det at Vision E skal være selvkjørende på nivå 3. De forteller bare ikke når. VW I.D. skal nå nivå fire innen 2025, men biler som kommer tidligere enn dette skal kunne oppdateres til de samme funksjonene.

Det er ikke utenkelig at Skoda vil følge noe av den samme planen.

Men også her ser vi forskjeller, for mens I.D. har et ratt som trekkes inn, så får ikke Vision E det samme. Her ser alt fastskrudd ut.

Ettersom bilen til en viss grad skal være selvkjørende, så sier det seg selv at den er stappet med sensorer og andre hjelpemidler som øker sikkerheten. Felles med I.D. er også at den har kameraer i stedet for sidespeil. Designeren av I.D. forteller at bilen vil ha normale sidespeil når den kommer i 2020, og det må vi nok anta med Vision E også. En gang i fremtiden var han dog helt sikker på at sidespeilene kan avses til fordel for kameraer og innvendige displayer.

Prisgjetting

Skoda vet naturligvis ingen ting om prisene foreløpig, men VW forteller at I.D. skal koste omtrent det samme som en Golf med dieselmotor. En lett, men ikke utenkelig gjetning er dermed at samme parallell kan trekkes mellom Skoda Vision E og Skoda Octavia. Husk bare å legge til for firehjulsdrift og råsterk motor.

STORE SKJERMER: Flere skjermer gir mange funksjoner, deriblant å vise bilde fra de utvendige speilkameraene. Foto: Skoda  Vis mer

Dette kan med andre ord bli den mest suksessfulle Skoda som noen gang har rullet ut på Norske veier, men Skoda har dessverre ingen anslag om hvor mange de får.