Skoda utfordrer Mercedes på frontlys-teknologi

Volkswagen-konsernets nye frontlys-teknologi får premiere i Skoda Superb. Teknologien utfordrer Mercedes-Benz, som i dag leder an i kampen om å tilby den mest komplette frontlys-pakken.

For noen dager siden omtalte vi Intelligent Light System (IFS), en frontlys-teknologi som i dag er tilgjengelig i Mercedes-Benz-modellene C-klasse, E-klasse, CL og SL. Selv om IFS ikke omfatter diode-teknologi, er denne frontlys-pakken i våre øyne den mest komplette som tilbys av noen bilprodusent i dag.

Til Norge i september

Men nå utfordres altså Mercedes-Benz fra uventet hold. Volkswagen-konsernet har nemlig ikke reservert sitt nye Adaptive Front Light System (AFS) for Audi, men har i stedet gitt Skoda æren av å være først ute med den såkalte "Intelligent Lighting"-teknologien.

Vis mer
«Volkswagen-konsernet har nemlig ikke reservert sitt nye Adaptive Front Light System (AFS) for Audi, men har i stedet gitt Skoda æren av å være først ute med den såkalte "Intelligent Lighting"-teknologien.»

Skoda utfordrer Mercedes på frontlys-teknologi

  1. Nyttige illustrasjonsbilder


Skoda har valgt å introdusere det nye AFS-systemet i andre generasjon Skoda Superb, som i Tyskland og hjemlandet Tsjekkia lanseres allerede i juni. Storsedanen Superb, som sannsynligvis vil få en innstegspris under 300.000 kroner, kommer til Norge i september. Det meste tyder for øvrig på at andre generasjon Superb senere vil komme som stasjonsvogn.

Se nyttige illustrasjonbilder

Bixenonlykter

Som Mercedes-Benz har også Skoda tatt utgangspunkt i bixenonlykter. "Bi", som betyr to, innebærer at xenonlyktene produserer både nær- og fjernlys, i motsetning til ordinære xenonlykter som kun produserer nærlys.

Fordi xenon-pærer produserer et sterkere og hvitere lys enn ordinære halogenpærer, oppstår en økt blendingsfare. I Europa er det derfor påbudt med automatisk høydejustering av alle xenonlykter. Og nettopp dette faktum - at alle xenonlykter allerede i utgangspunktet er elektrisk justerbare i høyden - utnyttes nå av Mercedes-Benz og Skoda.

Ikke sidelykt-pærer

Skodas AFS baserer seg også på tåkelyktene, som er utformet slik at de produserer en større lyskjegle til siden for bilens front enn ordinære tåkelykter. I motsetning til Mercedes-Benz - og flere andre bilprodusenter - har Skoda valgt å ikke satse på egne sidelykt-pærer plassert i frontlyktene.

Seks modi

Vis mer


Trofaste DinSide-lesere vil huske at Mercedes-Benz har satset på fem ulike modi i sitt ILS-system. Skoda har valgt å utvikle hele seks:

1. Svingbare bixenonlykter (Dynamic Cornering Light)
2. Veikryssmodus (Static Cornering Light)
3. Bymodus (Urban)
4. Landeveismodus (Interurban)
5. Motorveimodus (Motorway)
6. Regnmodus (Rain Function)

1. Svingbare bixenonlykter

Vis mer


Denne teknologien tilbys i dag av en rekke bilprodusenter i en rekke bilmodeller. Noen produsenter satser kun på svingbare nærlys (halogen, xenon eller dioder), mens flertallet også tilbyr svingbare fjernlys (vanligvis bixenon).

Skoda tilbyr allerede i dag svingbare frontlykter i to modeller; Roomster og nye Fabia. Disse modellene tilbys imidlertid kun med halogenlykter, noe som betyr at nye Superb blir den første Skodaen med svingbare bixenonlykter. Dermed vil både nær- og fjernlyskjeglene utgjøres av hvitt xenonlys. Og så lenge hastigheten er høyere enn 10 kilometer i timen, vil de begge svinge med førerens rattbevegelser. Fordelen med dette er selvsagt at lyskjeglene lyser opp en større del av veien i kurver.

2. Veikryssmodus

Vis mer


Denne teknologien har eksistert i flere år og tilbys i dag av flere bilprodusenter i mange bilmodeller, deriblant flere Skoda-modeller. Hovedpoenget med teknologien er å lyse opp områdene på siden av bilen for å kunne se hindringer og farer ved skarpe svinger i vegkryss og lignende. Vegkryssmodus aktiveres når føreren aktiverer blinklyset og/eller når føreren gjennomfører en stor rattbevegelse.
Flere bilprodusenter bruker spesialiserte sidelykter for å oppnå denne effekten, mens andre - inkludert Skoda - har valgt å nøye seg med å bruke tåkelyktene. I Superb er veikryssmodus aktiv fra 0 til 40 km/t.

3. Bymodus

Vis mer


Målet med bymodus, som aktiveres mellom 15 og 50 km/t, er at føreren skal se fotgjengere og andre potensielle farer før de beveger seg inn på veibanen fra fortau eller veiskuldre. Bymodus innebærer i praksis at venstre frontlykt roteres utover mot venstre samtidig den senkes. Målet med senkingen av venstre frontlykt er å ikke blende motgående trafikk. Samtidig senkes høyre frontlykt. Dermed skaper frontlyktene en bredere og kortere nærlyskjegle.

4. Landeveismodus

Vis mer


Landeveismodus er i praksis ordinært nærlys slik vi kjenner det fra ordinære biler og aktiveres i to hastighets-intervaller: 0-15 km/t og 50-90 km/t.

5. Motorveimodus

Vis mer


Motorveimodus aktiveres ved 90 km/t og har ifølge Skoda full effekt når hastigheten passerer 110 km/t. Poenget med motorveimodus, som i likhet med by- og landeveismodus kun påvirker nærlyset, er å gi føreren lengre sikt, noe som i neste omgang betyr at potensielle farer kan oppdages tidligere. Dette gjøres ved å løfte venstre lyskjegle samtidig som den roteres litt til venstre. Samtidig løftes høyre lyskjegle noe.

6. Regnmodus

Vis mer


Alle modusene vi så langt har omtalt, er også å finne i Mercedes-Benz Intelligent Light System. Den kanskje mest interessante delen av AFS er derfor regnmodus, fordi denne er unik for Skoda.
Målet med denne modusen er å unngå å blende møtende trafikk i regn, yr og snø. Dette gjøres ved å senke begge lyskjeglene samtidig som den venstre kjeglen roteres noe mot venstre. Regnmodus fungerer kun mellom 20 og 70 km/t og forutsetter at vindusviskerne har vært aktivert i minst to minutter. Regnmodus deaktiveres så snart det har gått mer enn åtte minutter siden vindusviskerne sist var i bruk.

Standard i Elegance

Vis mer


Elegance-utgavene av Skoda Superb får AFS som standardutstyr og det er mulig å kjøpe AFS som ekstrautstyr uansett hvilket utstyrsnivå du måtte velge. Skoda ønsker foreløpig ikke å avsløre hverken Superb- eller ekstrautstyrsprisene, men lover at AFS vil koste mindre enn ILS hos Mercedes-Benz. Det betyr at AFS i hvertfall vil koste under 13.000 kroner, som er prisen for ILS i C-klasse.

Mye spennende lysteknologi på gang

Vi tør påstå at Skodas AFS sammen med Mercedes-Benz ILS vil bli blant de mest komplette frontlysteknologiene på markedet. Det som imidlertid er sikkert, er at konkurrentene ikke vil sitte stille å se på at Mercedes-Benz og Skoda innehar ledelsen på dette området. Derfor kan vi helt sikkert vente oss en rekke spennende nyheter på lysområdet i fremtiden. Vi lover å følge med for deg.

  • Nyttige illustrasjonsbilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Mercedes med overlegen lysteknologi
  • Diodelyktene kommer
  • Fremtidens lysteknologi er her
  • Teppet ned for tåkelysene
  • Alt om bil-lys