Skoda utfordrer Mercedes på frontlys-teknologi

Volkswagen-konsernets nye frontlys-teknologi får premiere i Skoda Superb. Teknologien utfordrer Mercedes-Benz, som i dag leder an i kampen om å tilby den mest komplette frontlys-pakken.

For noen dager siden omtalte vi Intelligent Light System (IFS), en frontlys-teknologi som i dag er tilgjengelig i Mercedes-Benz-modellene C-klasse, E-klasse, CL og SL. Selv om IFS ikke omfatter diode-teknologi, er denne frontlys-pakken i våre øyne den mest komplette som tilbys av noen bilprodusent i dag.

Til Norge i september

Men nå utfordres altså Mercedes-Benz fra uventet hold. Volkswagen-konsernet har nemlig ikke reservert sitt nye Adaptive Front Light System (AFS) for Audi, men har i stedet gitt Skoda æren av å være først ute med den såkalte "Intelligent Lighting"-teknologien.

«Volkswagen-konsernet har nemlig ikke reservert sitt nye Adaptive Front Light System (AFS) for Audi, men har i stedet gitt Skoda æren av å være først ute med den såkalte "Intelligent Lighting"-teknologien.»

Skoda utfordrer Mercedes på frontlys-teknologi

  1. Nyttige illustrasjonsbilder


Skoda har valgt å introdusere det nye AFS-systemet i andre generasjon Skoda Superb, som i Tyskland og hjemlandet Tsjekkia lanseres allerede i juni. Storsedanen Superb, som sannsynligvis vil få en innstegspris under 300.000 kroner, kommer til Norge i september. Det meste tyder for øvrig på at andre generasjon Superb senere vil komme som stasjonsvogn.

Se nyttige illustrasjonbilder

Bixenonlykter

Som Mercedes-Benz har også Skoda tatt utgangspunkt i bixenonlykter. "Bi", som betyr to, innebærer at xenonlyktene produserer både nær- og fjernlys, i motsetning til ordinære xenonlykter som kun produserer nærlys.

Fordi xenon-pærer produserer et sterkere og hvitere lys enn ordinære halogenpærer, oppstår en økt blendingsfare. I Europa er det derfor påbudt med automatisk høydejustering av alle xenonlykter. Og nettopp dette faktum - at alle xenonlykter allerede i utgangspunktet er elektrisk justerbare i høyden - utnyttes nå av Mercedes-Benz og Skoda.

Ikke sidelykt-pærer

Skodas AFS baserer seg også på tåkelyktene, som er utformet slik at de produserer en større lyskjegle til siden for bilens front enn ordinære tåkelykter. I motsetning til Mercedes-Benz - og flere andre bilprodusenter - har Skoda valgt å ikke satse på egne sidelykt-pærer plassert i frontlyktene.

Seks modi


Trofaste DinSide-lesere vil huske at Mercedes-Benz har satset på fem ulike modi i sitt ILS-system. Skoda har valgt å utvikle hele seks:

1. Svingbare bixenonlykter (Dynamic Cornering Light)
2. Veikryssmodus (Static Cornering Light)
3. Bymodus (Urban)
4. Landeveismodus (Interurban)
5. Motorveimodus (Motorway)
6. Regnmodus (Rain Function)

1. Svingbare bixenonlykter


Denne teknologien tilbys i dag av en rekke bilprodusenter i en rekke bilmodeller. Noen produsenter satser kun på svingbare nærlys (halogen, xenon eller dioder), mens flertallet også tilbyr svingbare fjernlys (vanligvis bixenon).

Skoda tilbyr allerede i dag svingbare frontlykter i to modeller; Roomster og nye Fabia. Disse modellene tilbys imidlertid kun med halogenlykter, noe som betyr at nye Superb blir den første Skodaen med svingbare bixenonlykter. Dermed vil både nær- og fjernlyskjeglene utgjøres av hvitt xenonlys. Og så lenge hastigheten er høyere enn 10 kilometer i timen, vil de begge svinge med førerens rattbevegelser. Fordelen med dette er selvsagt at lyskjeglene lyser opp en større del av veien i kurver.

2. Veikryssmodus


Denne teknologien har eksistert i flere år og tilbys i dag av flere bilprodusenter i mange bilmodeller, deriblant flere Skoda-modeller. Hovedpoenget med teknologien er å lyse opp områdene på siden av bilen for å kunne se hindringer og farer ved skarpe svinger i vegkryss og lignende. Vegkryssmodus aktiveres når føreren aktiverer blinklyset og/eller når føreren gjennomfører en stor rattbevegelse.
Flere bilprodusenter bruker spesialiserte sidelykter for å oppnå denne effekten, mens andre - inkludert Skoda - har valgt å nøye seg med å bruke tåkelyktene. I Superb er veikryssmodus aktiv fra 0 til 40 km/t.

3. Bymodus


Målet med bymodus, som aktiveres mellom 15 og 50 km/t, er at føreren skal se fotgjengere og andre potensielle farer før de beveger seg inn på veibanen fra fortau eller veiskuldre. Bymodus innebærer i praksis at venstre frontlykt roteres utover mot venstre samtidig den senkes. Målet med senkingen av venstre frontlykt er å ikke blende motgående trafikk. Samtidig senkes høyre frontlykt. Dermed skaper frontlyktene en bredere og kortere nærlyskjegle.

4. Landeveismodus


Landeveismodus er i praksis ordinært nærlys slik vi kjenner det fra ordinære biler og aktiveres i to hastighets-intervaller: 0-15 km/t og 50-90 km/t.

5. Motorveimodus


Motorveimodus aktiveres ved 90 km/t og har ifølge Skoda full effekt når hastigheten passerer 110 km/t. Poenget med motorveimodus, som i likhet med by- og landeveismodus kun påvirker nærlyset, er å gi føreren lengre sikt, noe som i neste omgang betyr at potensielle farer kan oppdages tidligere. Dette gjøres ved å løfte venstre lyskjegle samtidig som den roteres litt til venstre. Samtidig løftes høyre lyskjegle noe.

6. Regnmodus


Alle modusene vi så langt har omtalt, er også å finne i Mercedes-Benz Intelligent Light System. Den kanskje mest interessante delen av AFS er derfor regnmodus, fordi denne er unik for Skoda.
Målet med denne modusen er å unngå å blende møtende trafikk i regn, yr og snø. Dette gjøres ved å senke begge lyskjeglene samtidig som den venstre kjeglen roteres noe mot venstre. Regnmodus fungerer kun mellom 20 og 70 km/t og forutsetter at vindusviskerne har vært aktivert i minst to minutter. Regnmodus deaktiveres så snart det har gått mer enn åtte minutter siden vindusviskerne sist var i bruk.

Standard i Elegance


Elegance-utgavene av Skoda Superb får AFS som standardutstyr og det er mulig å kjøpe AFS som ekstrautstyr uansett hvilket utstyrsnivå du måtte velge. Skoda ønsker foreløpig ikke å avsløre hverken Superb- eller ekstrautstyrsprisene, men lover at AFS vil koste mindre enn ILS hos Mercedes-Benz. Det betyr at AFS i hvertfall vil koste under 13.000 kroner, som er prisen for ILS i C-klasse.

Mye spennende lysteknologi på gang

Vi tør påstå at Skodas AFS sammen med Mercedes-Benz ILS vil bli blant de mest komplette frontlysteknologiene på markedet. Det som imidlertid er sikkert, er at konkurrentene ikke vil sitte stille å se på at Mercedes-Benz og Skoda innehar ledelsen på dette området. Derfor kan vi helt sikkert vente oss en rekke spennende nyheter på lysområdet i fremtiden. Vi lover å følge med for deg.

  • Nyttige illustrasjonsbilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Mercedes med overlegen lysteknologi
  • Diodelyktene kommer
  • Fremtidens lysteknologi er her
  • Teppet ned for tåkelysene
  • Alt om bil-lys