<b>KLASSISK FASONG:</b> Renskårne linjer preger nye Superb stasjonsvogn. Foto: SKODA
KLASSISK FASONG: Renskårne linjer preger nye Superb stasjonsvogn. Foto: SKODAVis mer

Skoda Superb stasjonsvogn: Den vi vil ha!

Vi har nettopp kjørt nye Superb. Og det er en imponerende bil. Nå kommer stasjonsvognen.

Når det er sagt: Snodig nok valgte Skoda å gi oss tilleggsinformasjonen om den viktigste versjonen rett etter at vi hadde vært og kjørt kombi-sedanen. Men OK, her er uansett tilleggsinformasjonen - som er den de langt fleste norske kunder vil være interessert i.

For dette er altså de første bildene av nye Skoda Superb stasjonsvogn.

Bilen kommer på markedet til høsten, og produsenten skryter av at den vil sette ny standard i sitt segment når det gjelder plass, komfort, sikkerhet og miljø. Med tanke på plassen virker ikke utsagnet overdrevet: Den totale plassen i bagasjerommet er på nesten 2.000 liter.

Vi er altså i nærheten av volumet til lastehesten Mercedes-Benz E-klasse, en bil som prismessig befinner seg i en helt annen klasse.

Best på plass

Superb selges i dag med en stor andel som stasjonsvogn, og opp mot 70 prosent av kundene velger firehjulsdrift. Dette velges ofte sammen med automatgir - dobbelkløtsjkassen DSG.

Mange vil antakelig kunne greie seg fint med Skoda Octavia stasjonsvogn.

IKKE AUDI: Sett fra denne vinkelen og med de høyverdige felgene kunne man nesten tro det dreide seg om et annet merke, om leseren skjønner hva vi mener... Foto: SKODA Vis mer


Golf-plattform!

Ja, så fleksibel er faktisk arkitekturen som Volkswagen-konsernet baserer sine biler på i dag at Superb, i likhet med både Golf, Skoda Octavia og VW Passat, kan baseres på konsernets velkjente MQB-plattform (den modulære arkitekturen for modeller med tverrstilt motor). Dette selv om akselavstanden er økt med hele åtte centimeter sammenliknet med forgjengeren.

Samtidig har sporvidden økt med over 1,5 centimeter både foran og bak. Resultatet er, som vi allerede har konstatert da vi testet kombi-sedanen, enda mer plass innvendig. Det kanskje viktigste i forholdt til den relativt sett smale forgjengeren, er at denne gangen er bredden økt ganske betydelig.

I denne bilen forteller da også Skoda at sjåføren og passasjeren har cirka fire centimeter mer albuerom enn på forrige Superb. Det vil utvilsomt gjøre en forskjell - kanskje med muligheten for et tredje barnesete for de få som trenger det.

Benplassen var allerede tidligere klasseledende, og er uforandret. Høyden, både for de foran og bak, er også bedre enn hos noen av konkurrentene, hvis vi skal tro Skodas egne målinger. Også for baksetepassasjerene er det nå mer albuerom.

Les også: 4x4-duell mellom Skoda Octavia og Nissan Qashqai

Svært bagasjerom

Plassen i bagasjerommet er utvilsomt i en klasse for seg. Skoda oppgir 660 liter, noe som er 27 liter mer enn på forgjengeren. Når man feller ned baksetene har man et bagasjeromsvolum som er oppgitt til imponerende 1.950 liter - nesten to kubikkmeter.

Designen er ikke egnet til å vekke oppsikt, men linjene er mer kantete og renskårne enn før. Bruken av MQB spiller også en sentral rolle i formgivningen, med den nevnte lengre akselavstanden, samt kortere overheng foran og et brattere bakvindu enn tidligere.

BREDDET: Det er i bredden vi særlig ser forskjell og der den innvendige plassen har hentet ut sitt ekstra volum. Det synes bakfra. Foto: SKODA Vis mer


Utstyrs-opprustning

Nye Skoda Superb stasjonsvogn får naturlig nok en rekke av konsernets nye assistansesystemer for føreren. De skal forbedre både komfort, sikkerhet og de miljømessige aspektene. Bilen er således utstyrt med dynamisk chassiskontroll (DCC), og 3 -soners klimaanlegg. Autobrems-assistenten kalt Front assist med City Safe Nødbrems og det siste innen infotainmentløsninger (kommunikasjon/underholdning), er standard.

Superb stasjonsvogn kommer på markedet i oktober, og importøren lover å komme tilbake til priser i nær fremtid.

SKARPSKÅREN SKODA: Nye Superb virker skarpere og mer moden i formene og har en tydelig familielikhet med de øvrige modellene fra merket. Foto: SKODA Vis mer