<b>ENORMT MED PLASS:</b> Som sine forgjengere satser Skoda Superb av tredje generasjon på å gi mest plass for pengene i familiebilklassen. Foto: SKODA
ENORMT MED PLASS: Som sine forgjengere satser Skoda Superb av tredje generasjon på å gi mest plass for pengene i familiebilklassen. Foto: SKODAVis mer

Skoda Superb i helt ny utførelse

Enda mer superb.

Skoda har nettopp vist en helt ny Superb i forkant av Genève-utstillingen. I denne omgangen er det kombi-versjonen som presenteres, stasjonsvognen kommer altså på et senere tidspunkt.

Den viktigste nyheten for mange familier vil nok være at den innvendige bredden er betydelig øket. Ja, faktisk hevder Skoda at det er blitt hele syv centimeter mer albuerom i baksetet.

Det er en betydelig forskjell i forhold til dagens Superb og betyr at den tsjekkiske produsenten har taklet det som har vært bilens største svakhet til nå.

Les også: Skoda yngst ved vraking - men se hvorfor!

Mer familievennlig

Skoda Superb er nemlig posisjonert som stor og romslig familiebil og allerede dagens generasjon har suverent best benplass i baksetet i familiebilsegmentet. Men bilen var altså relativt sett litt i smaleste laget for å fylle rollen fullt ut.

For litt over to år siden testet vi dagens versjon av Superb som 4-drive med firehjulsdrift og høy bakkeklaring.

RYDDIG: Interiøret i nye Superb vil ikke forvirre Skoda-kjennerne. Dette ser skikkelig og oversiktlig ut. Foto: SKODA Vis mer


Enda større enn før

Allerede ved første øyekast slår det oss at tredje generasjon Superb (hvis vi ser bort fra modellene med det navnet som eksisterte på 40-tallet), er betydelig mer velproporsjonert enn modellen den erstatter.

I likhet med denne er det en stor bil vi har med å gjøre - utvendige dimensjoner er omtrent som en Mercedes E-klasse.

Slik sett er den klart differensiert fra lillebror Octavia, som jo også vokste en god del ved siste generasjonsskifte.

I rene tall er Superb 486 centimeter lang, 186,4 centimeter bred og 146,8 centimeter høy. Akselavstanden er vokst med hele 8 centimeter til totalt 284 centimeter. Dette i stor grad ved at overhenget foran er forkortet med 6 centimeter.

VELPROPORSJONERT: Nye Superb har skarpere linjer enn før og forholdet bredde/lengde er mer harmonisk. Overhenget foran er betydelig kortere. Foto: SKODA Vis mer


Svelger det meste

Som nevnt betyr disse tallene at nye Superb er enda romsligere enn før og heldigvis særlig i bredden. Ikke nok med det - bagasjerommet i kombiversjonen er rett og slett klasseledende med hele 625 liter. Med bakseteryggene nedfelt blir tallet 1.760 liter.

Hvor stort bagasjevolumet vil bli i stasjonsvognutgaven, vites ikke, men vi er rimelig sikre på at også det vil ligge helt i klassetoppen. Stasjonsvognen vil presenteres noen måneder etter kombien.

STOR LUKE: Den ser ut som en sedan, men er en kombikupé. I motsetning til dagens utgave kan ikke nedre del av lokket åpnes separat. Luken tilbys med elektrisk betjening. Foto: SKODA Vis mer


Med økonomi i fokus

Superb tilbys med fem forskjellige TSI bensinmotorer fra 125 til 280 hestekrefter, og tre TDI dieselmotorer fra 120 til 190 hestekrefter. De tilfredsstiller nå selvsagt EU6-utslippskravene som tro i kraft i fjor høst. Motorene vil kunne kombineres med sekstrinns manuell girkasse eller dobbelkløtsj-automat (DSG). Firehjulsdrift er også tilgjengelig på flere versjoner.

Tross sine mer røslige dimensjoner er bilen blitt opptil 75 kilo lettere enn forgjengeren, samtidig med at også aerodynamikken er forbedret. Det har selvsagt hatt en innvirkning på forbrukstallene.

Les også: Vi har kjørt helt nye Skoda Fabia

TIDLIG SUPERB: Skoda Superb var en staselig farkost alt på 1940-tallet. Foto: SKODA Vis mer


Motorene i den nye bilen tilbyr da også ifølge produsenten opp til 30 prosent lavere drivstofforbruk og utslipp i forhold til utgående modell. Superb GreenLine utstyrt med 1.6 TDI-motoren på 120 hester skal klare seg med 0,37 liter per mil og har et CO2-utslipp oppgitt til bare 95 gram per kilometer.

Telefonstyring

Superb har fire helt nye såkalte infotainment-systemer (informasjon, kommunikasjon og underholdning), basert på Volkswagen-konsernets MIB II-teknologi. Mange av bilens systemer kan også styres via en smarttelefon.

Den norske importøren opplyser at kombiversjonen av nye Superb kan ventes hit til landet i løpet av sommeren, mens de som vil vente på stasjonsvognen må være tålmodige til et stykke utpå høsten.

KOMBI FØRST: Nye Superb lanseres med stor bakluke - som ikke lenger er todelt som på forrige generasjon. Foto: SKODA
SKARPT BLIKK: Nye Skoda Superb er tydelig inspirert av konseptbilen VisionC. Foto: SKODA
STOR LUKE: Den ser ut som en sedan, men er en kombikupé. I motsetning til dagens utgave kan ikke nedre del av lokket åpnes separat. Luken tilbys med elektrisk betjening. Foto: SKODA
VELPROPORSJONERT: Nye Superb har skarpere linjer enn før og forholdet bredde/lengde er mer harmonisk. Overhenget foran er betydelig kortere. Foto: SKODA
RYDDIG: Interiøret i nye Superb vil ikke forvirre Skoda-kjennerne. Dette ser skikkelig og oversiktlig ut. Foto: SKODA
ENORMT MED PLASS: Som sine forgjengere satser Skoda Superb av tredje generasjon på å gi mest plass for pengene i familiebilklassen. Foto: SKODA
TIDLIG SUPERB: Skoda Superb var en staselig farkost alt på 1940-tallet. Foto: SKODA