Rapid blir en mer rendyrket kompaktklassebil enn det Octavia hittil har vært Foto: Skoda
Rapid blir en mer rendyrket kompaktklassebil enn det Octavia hittil har vært Foto: SkodaVis mer

Skoda Rapid fra 191.000

Skoda Rapid får gunstige priser, men du må vente litt på den utgaven som blir mest populær.

Skoda stokker litt om på modellene sine når nye Rapid nå lanseres i Norge. Rapid inntar plassen mellom Fabia og Roomster på den ene siden og Octavia og Superb på den andre siden. Med sine 448 centimeter havner den ganske midt i kompaktsegmentet.

Nye Octavia som også nettopp er vist, som til nå har ligget i øvre del av kompaktklassen, skyves mer opp mot mellomklassen.

"Sedan"

Rapid blir imidlertid ikke noen typisk kompaktklassebil hva gjelder karosseri, i alle fall ikke i første omgang. På utsiden ser den ut som en sedan, men i realiteten er bakluka hengslet i taket, slik at den blir mer en kombikupé. Litt mer praktisk enn en sedan altså, men fortsatt ikke en løsning nordmenn vanligvis er veldig begeistret for.

Nye Skoda-modeller knust

Ny karosserivariant kommer

Men det finnes håp, for det kommer en ny karosserivariant allerede nå til neste høst. Etter hva vi vet, dreier det seg om en klassisk kombikupé, med en mer loddrett bakluke. Ingen vanlig stasjonsvogn er til nå ventet, men også kombikupeer kan selge godt i Norge.

Rapid blir en mer rendyrket kompaktklassebil enn det Octavia hittil har vært Foto: Skoda


Fire motorer

Rapid kommer med fire motorer, hvorav tre går på bensin. Alle har turbo. Minst er 1.2 TSI med 86 hester, deretter følger samme motor med 105 hester, før 1.4 TSI topper med 122 hester. Dieselalternativet er 1.6 TDI med 105 hester.

Priser

Skoda Rapid priser
UtstyrsnivåMotorPris
Ambition1.2 TSI 86 hk191.000 kr
Ambition1.2 TSI 105 hk208.000 kr
Ambition1.4 TSI DSG240.000 kr
Ambition1.6 TDI209.000 kr
   
Elegance1.2 TSI 86 hk209.000 kr
Elegance1.2 TSI 105 hk226.000 kr
Elegance1.4 TSI DSG258.000 kr
Elegance1.6 TDI227.000 kr


Prisene begynner på 191.000 kroner. Da snakker vi naturligvis minste motor og laveste utstyrsnivå, men den minste motoren har såpass med dreiemoment at den kan holde for mange til vanlig bruk. Husk at vi snakker om en turbomotor med relativt sett mye krefter fra lave turtall. Den billigste utstyrsutgaven inneholder ting som manuelt klimaanlegg, skinn på ratt og girkule, elvinduer foran og bak, radio/cd og setevarmer.

TEST: Ny Skoda Superb-variant

Utgaven over, Elegance, har i tillegg ting som aluminiumsfelger, multifunksjonsratt, automatisk klimaanlegg, ryggesensor, bakkestarthjelp og større stereoanlegg.

Den mest attraktive?

Den på papiret kanskje mest attraktive utgaven i forhold til pris er 1.2 TSI 105 hk Elegance. Den koster fra 226.000 kroner. Det må sies å være mye bil for pengene.

Les test av motoren her.

De første bilene kommer til forhandlerne i februar, men salget har allerede startet. Importøren regner med å selge et sted rundt 400 biler i 2013.