Superb Greenline slipper ut 114 gram CO2 Foto: Skoda
Superb Greenline slipper ut 114 gram CO2 Foto: SkodaVis mer

Skoda presser forbruket

Greenline generasjon II er nå komplett og det betyr flere modeller med oppsiktsvekkende lave forbrukstall.

Greenline er Skodas sparemodeller med ekstra lave forbruks- og utslippstall. I forbindelse med bilutstillingen i Paris viser man frem alle modellene, inkludert nyhetene Octavia, Superb og Yeti Greenline.

Beskjeden motor

Alle disse tre er populære modeller og alle deler de samme motor, nemlig 1.6 TDI med 105 hestekrefter og 250 newtonmeter. Det er en ganske liten dieselmotor å plassere i Yeti og spesielt Superb, men for de som prioriterer pris og forbruk fremfor ytelser, er det likevel verdt å ta en titt.

Octavia

Octavia Greenline vil i nyeste utgave slippe ut så lite som 99 gram CO2, basert på et forbruk på 0,38 liter per mil. Dette tallet gjelder imidlertid bare kombikupeen. Stasjonsvogna som er den som i all hovedsak selges i Norge, bruker en del mer, nemlig 0,42 liter. CO2-utslippet blir da 109 gram.

Vi testet Octavia Greenline i vår.

Superb

Skodas toppmodell Superb havner også under 120-grams-grensen med ganske god margin. Her er tallet 114 gram, gitt av et forbruk på 0,44 liter per mil. Det er sterkt for en så stor bil og det er verdt å påpeke at dette tallet gjelder for både kombikupeen/sedanen og stasjonsvogna.

Yeti

Yeti havner på 119 gram CO2 og skal bruke 0,46 liter per mil. Yeti med denne motoren gjør 0-100 kilometer i timen på 12,1 sekund. Ikke all verdens, men trolig nok for en del, og 119 gram CO2 er uansett meget bra for en SUV.

Superb Greenline slipper ut 114 gram CO2 Foto: Skoda
Superb Foto: Skoda
Yeti Foto: Skoda
Yeti Foto: Skoda
Octavia Foto: Skoda
Octavia Foto: Skoda


Test av Yeti kan du lese her.

Fra før har Skoda også Greenline-versjoner av Fabia og Roomster. Disse slipper ut henholdsvis 89 og 109 gram CO2.

Forbehold

Selv om Greenline-modellene kan lokke med lave CO2-tall, er det viktig å være klar over at man ofrer noe i forhold til standard-variantene. Som regel dreier det seg om litt dårligere fjæringskomfort og høy girutveksling som ikke alltid er optimal for norske forhold.

De nye Greenline-variantene vil komme til Norge mot slutten av året, eller like over årskiftet.