Skoda Octavia stasjonsvogn og 4x4

Skoda Octavia er en spennende bil, og er den Skoda-modellen som har solgt desidert best i Norge. Den plasserer seg midt i mellom kompaktklassen og mellomklassen.

Skoda Octavia stasjonsvogn og 4x4

  1. Store bilder


Skoda Octavia er en lur bil som størrelsesmessig faller mellom to stoler, eller favner over to klasser, alt etter hvordan man ser det. Den er snaue 4,6 meter lang, og er dermed 10-15 centimeter lengre enn stasjonsvogner i kompaktklassen og omtrent like mye kortere enn de største stasjonsvognene i mellomklassen. I forhold til Mondeo og Vectra stasjonsvogn mangler Octavia cirka 20 centimeter i lengden.

På pressekonferanssen ble Octavia sammenlignet med både kompaktklassen og mellomklassen, men representantene for Skoda ville ikke si noe om hvordan bilen skulle prises inn i forhold til disse konkurrentene. Priser er heller ikke fatsatt i Norge, men i forhold til kombikupéen vil prispåslaget bli omtrent 10.000 kroner for å rykke opp fra kombikupé til stasjonsvogn. Det vil si at den billigste modellen med 1,4-liters motor og 75 hestekrefter vil starte på rundt 200.000 kroner.

Romslig

Da Octavia kom første gangen utmerket den seg med et enormt bagasjerom. Det gjør den fortsatt. Hele 580 liter rommer bagasjerommet, og det er imponerende. Foran er det også rikelig med plass. Rattet kan justeres alle veier og de fleste skal kunne finne seg til rette i denne bilen. Lengden på Octavia strekker seg til 4,57 meter og ett sted må det gå utover plassen. I Octavia er det fortsatt i baksetet det kniper mest. Og det er bena det er dårligst plass til. I denne bilen hadde det vært perfekt med et baksetet som hadde vært justerbart i lengden, men de samme Skoda-representantene som ikke vil si noe om prisingen av bilen, mener det ikke er nødvendig siden Skoda skal sette konseptbilen Roomster i produksjon. Den vil få fleksible løsninger av denne typen.

Motorer

Skoda Octavia kommer med seks motorer og to av dem er dieselmotorer. Innstegsmodellen blir en 1,4-liter med 75 hestekrefter og vi regner ikke med at det blir volummodellen. Neste steg på stigen blir en 1,6-liter med 102 hestekrefter. Den blir nok mer aktuell og vil med automatgir kunne leveres til under 250.000 kroner. De to største bensinmotorene er FSI-motorer, og er en 1,6-liter med 115 hestekrefter og en 2-liter med 150 hestekrefter. På dieselsiden finnes det en 1,9-liter med 105 hestekrefter og en 2-liter med 140 hestekrefter.

Girkasser

I utgangspunktet leveres Octavia med manuelle fem- og sekstrinns girkasser. De tre største bensinmotorene (102 hk, 115 hk og 150 hk) kan leveres med sekstrinns automatkasser, mens dieselmotorene kan leveres med den usedvanlig gode girkassen som i Volkswagensystemet kalles DSG. Den kan du lese mer om i testen av Skoda Octavia kombikupé som det er lenket til i bunnen av denne artikkelen.

Firehjulsdrift

Skoda Octavia kommer med den samme firehjulsdriften som den nye Golfen. Bakhjulene holdes i gang ved hjelp av en Haldexkobling og i utgangspunktet er ti prosent av kreftene koblet til bakhjulene kontinuerlig. Det vil si at bakhjulene ikke henger etter ved gasspådrag på løst underlag. Firehjulsdrift leveres kun til bensinmotoren med 150 hestekrefter og til dieselmotoren med 105 hestekrefter. Det finnes også en "terrengpakke" til Octavia som øker bakkeklaringen med 2,4 centimeter.

Priser og utstyr

Det er ikke fastsatt priser ennå, men prispåslaget for en stasjonsvogn vil bli cirka 10.000 kroner. Det vil si at billigste modell vil koste cirka 200.000 kroner med 75 hestekrefter. Uansett vil det nok være nødvendig å legge 275.000 kroner på bordet for å få litt mer kjøtt på beinet. Da er en 1.9 Tdi med 105 hestekrefter og utstyrsnivået Elegance innen rekkevidde. Utstyrsspesifikasjoner for stasjosnvogn finnes ikke til nå, men de vil bli mer eller mindre like som på sedanen. Bilen vil være på plass i Norge i mars/april og firehjulsdrift følge på rett etter det.

Mer detaljer om Skoda Octavia finner du her

Store bilder av Octavia stasjonsvogn finner du på denne lenken.

Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder