Skoda Octavia Scout prøvekjørt

TORINO (DinSide Motor): Octavia Scout kan skilte med et tøft utseende, en kraftig motor, fine kjøreegenskaper, god fremkommelighet og høy kvalitetsføelse.

Audi bruker Allroad, Volkswagen bruker Cross og Skoda har bestemt seg for å bruke betegnelsen Scout (speider). Scout-etiketten skal forbeholdes de "røffeste" Skoda-modellene og vil i første omgang være forbeholdt Roomster Scout, som kommer til våren, og Octavia Scout - dagens tema.


Utbredt og velfungerende 4x4-løsning

Octavia Scout er basert på stasjonsvognen Octavia 4x4, noe som betyr at bilen er utrustet med firehjulsdrift i form av en elektronisk styrt Haldex-kobling. Haldex-løsningen brukes i dag av mange bilmerker, deriblant konsernslektningene Audi og Volkswagen. Også Volvo og Land Rover tatt i bruk denne løsningen, som i dag er blant de beste innkoblingsbaserte teknologiene på markedet. Vi har testet en rekke biler med elektronisk styrt Haldex-drift de siste årene og har utelukkende positive erfaringer. Blant annet lot vi oss imponere over teknologien da vi prøvekjørte Land Rover Freelander II i Marokko for noen måneder siden.

18 centimeter bakkeklaring

Vis mer

Skoda Octavia Scout prøvekjørt

  1. Store bilder
  2. Pris og konklusjon
  3. Design og utstyr


Vi fikk ikke anledning til å utsette Octavia Scout for like harde prøvelser, men på vei gjennom en moderat terrengløype beviste bilen at den vil takle selv de tøffeste hytteveier uten problemer. Den gode fremkommeligheten har selvsagt også sammenheng med bakkeklaringen. Octavia Scout kan skilte med 18 centimeter, nesten like mye som folke-SUVene, som typisk opererer med mellom 19 og 21 centimeter. Det betyr at Scout-markfrigangen er hevet med 1,6 centimeter sammenlignet med en Octavia 4x4 (16,4 cm), som i sin tur er 2,4 centimeter høyere enn en ordinær Octavia stasjonsvogn (14,0).

Bra nok for de fleste

Noen ekte terrengbil er Octavia Scout selvsagt ikke, da bilen verken er utstyrt med lavgirserie eller differensialsperrer. Men takket være et effektivt antispinn-program og bakkestart-assistent (Hill Holder) er faren for å kjøre seg fast på norske vinterveier minimal. I tillegg sørger en forsterket bunnplate for at faren for skader på bilens underside reduseres.

Fine kjøreegenskaper

Sammenlignet med flertallet av folke-SUVene, har Octavia Scout altså ikke noe å skamme seg over når det kommer til fremkommelighet. Det har den heller ikke når det kommer til kjøreegenskaper på normale veier - tvert i mot. Octavia Scout kjører rett og slett svært godt og oppleves som mer nedpå og personbilaktig enn de typiske folke-SUVene. Riktignok krenger Scout ørlite grann mer i svingene enn en ordinær stasjonsvogn, men denne tendensen avsløres først ved svært frisk kjøring. Bilen kjennetegnes også ved meget god retningsstabilitet, også i svært høye hastigheter.

Komfortabel

Vis mer


Samtidig er Scout komfortabel. På vår testtur i Nord-Italia opplevde vi riktignok bilen som noe mer stakkato over mellomlange ujevnheter enn ønskelig. Vi ville ha foretrukket et oppsett som gikk noe mer i retning av duving. Når det er sagt, kjennetegnes hjulopphenget ved at det takler korte, skarpe og tverrgående ujevnheter på en svært god måte.

Kun to motoralternativer

Mange norske bileiere har funnet ut at vi kan leve med relativt små motorer. Derfor er det synd at Octavia Scout verken leveres med 1,6-liters bensinmotor eller 1,9-liters dieselmotor. Den som drømmer om Scout må i stedet velge mellom to 2,0-liters motorer, noe som selvsagt trekker prisen opp.

Diesel det opplagte valg

Den ene motoren kalles 2.0 FSI og er en direkteinnsprøytet bensinmotor. Men fordi denne koster 20.000 kroner mer og bruker langt mer drivstoff enn diesel-alternativet, er den i praksis helt uinteressant. Octavia Scout vil derfor her i landet bli ensbetydende med 2.0 TDI-motoren. Denne velkjente pumpedyse-dieselen, som befinner seg i en lang rekke andre bilmodeller, leverer 140 hestekrefter og 320 Nm.

Kraftoverskudd

Vis mer


Vi har tidligere konkludert med at denne motoren er kraftig nok for Audi A6, og lot oss derfor ikke overraske over at den er mer enn kraftig nok for Octavia Scout. Firehjulsdrift til tross veier ikke Octavia Scout 2.0 TDI mer enn 1.530 kilo. Resultatet er en behagelig opplevelse av kraftoverskudd, kvikk akselerasjon fra stillestående og effektive mellomakselerasjoner. På papiret skal bilen klare 0 til 100 på 10,2 sekunder, tall vi ikke ser noen grunn til å sette spørsmålstegn ved.

Støy ikke noe stort problem

Volkswagen-konsernets pumpedyse-motorer har av mange, oss selv inkludert, blitt kritisert for en hard og støyende gange. Konsernet har imidlertid tatt dette problemet på alvor. Vi innbiller oss i hvert fall at 2.0 TDI-motoren sakte, men sikkert har blitt mindre støyende. I tillegg har motorrommet i Octavia Scout god lydisolering, noe som sørger for at støy i hvert fall ikke blir noe problem for menneskene som befinner seg inni kupeen.

Partikkelfilter

Vis mer


Forøvrig kan det nevnes at Octavia Scout 2.0 TDI leveres med partikkelfilter og at en elektrisk tilleggsvarmer er å finne blant standardutstyret. Et oppgitt forbruk på 0,64 liter per mil ved blandet kjøring er heller ikke å forakte, med tanke på at vi her snakker om en relativt stor, firehjulsdrevet stasjonsvogn. Takket være en drivstofftank som rommer 60 liter, får bilen en teoretisk rekkevidde på nesten 94 mil. Vi nevner også at bilen lovlig kan trekke en tilhenger på inntil 1.600 kilo.

Kun manuell girkasse

Hvis du er blant dem som har forelsket deg i automatgirkasser, er imidlertid ikke Scout noe for deg. Den ordinære Octavia 2.0 TDI kan leveres med Volkswagen-konsernets fine, halvautomatiske DSG-kasse. Men de firehjulsdrevne utgavene leveres utelukkende med manuelt gir. Til gjengjeld snakker vi her om en lettsjaltet sekstrinnskasse og en motor som trekker fint fra godt under 2.000 omdreininger.

Hvilke designmessige egenskaper og utstyr er det som skiller Scout fra ordinære Octavia-modeller? Vi gir deg svarene her.