Skoda Octavia Scout: Prisene klare

Den som velger nykommeren Octavia Scout fremfor den eksisterende Octavia 4x4 må belage seg på å punge ut med 25.000 flere kroner. Til gjengjeld får man en tøff og velutstyrt bil.

Vis mer

Skoda Octavia Scout: Prisene klare

  1. Store Scout-bilder
Vis mer


Det faktum at 75 norske bilkunder har valgt å forhåndsbestille Octavia Scout - før de har sett bilen - lover godt for Skodas nyeste modellvariant. Scout-produksjonen starter i disse dager, men blivende Scout-kunder blir nødt til å utvise tålmodighet. Den norske Skoda-importøren regner nemlig ikke med at de første serieproduksjonsbilene er på plass før i månedsskiftet april/mai.


Prøvekjøring i februar

Den norske importøren har imidlertid klart å få tak i ett eksemplar. Vi har kikket på bilen, som til tross for grå og regntunge omgivelser tok seg godt ut. Prøvekjøring av Octavia Scout kommer vi tilbake til i slutten av februar, da Skoda arrangerer internasjonal lansering i Italia.

Egen identitet

Octavia Scout er i praksis en videreutvikling av den eksisterende Octavia 4x4. De to modellene har det til felles at de har Haldex firehjulsdrift og at de kun leveres i stasjonsvognutgaver. Hovedforskjellen er det faktum at Octavia Scout har en egen identitet i form av matt plast, store hjul og ekstra høy bakkeklaring.

Vis mer


Mens Octavia 4x4 har 16,4 centimeter markfrigang (2,4 cm mer enn en vanlig Octavia), kan Octavia Scout skilte med hele 18 centimeter. Det betyr at bilen er nesten like høy som de mer typiske folke-SUVene. Scout leveres også med 17-toms felger som standardutstyr, noe som medvirker til å gi bilen en tøffere og røffere fremtoning.

Den mest iøynefallende designmessige særegenheten er imidlertid den mørkegrå plasten som pryder hjulbuer, støtfangere og kanaler. Scout er i tillegg utrustet med sølvfarvede skliplater både foran og bak og har fått egne, runde tåkelykter.

Diesel billigst

Vis mer


Octavia Scout kommer med to motoralternativer, en 2,0-liters direkteinnsprøytet bensinmotor (150 hk) og en 2,0-liters dieselmotor (140 hk). Sistnevnte kommer best ut av det nye CO2-baserte avgiftssystemet og blir 20.000 kroner billigere enn bensinutgaven. Octavia Scout 2.0 TDI blir derfor det opplagte valget for alle andre enn de som av prinsipielle grunner foretrekker bensinmotor.

Snaue 370.000 kroner

En ordinær Skoda Octavia 2.0 TDI i utstyrsnivå Elegance koster 297.000 kroner. Den som vil ha firehjulsdrift og i stedet velger Octavia 2.0 TDI 4x4 må ut med 344.000 kroner - 47.000 kroner mer. Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 koster 369.000 kroner, altså ytterligere 25.000 kroner.

Mye utstyr

Vis mer


Er Octavia Scout verdt 25.000 kroner mer enn Octavia 4x4 Elegance? Vel, det kommer selvsagt an på øynene som ser. Octavia Scout er imidlertid bedre utstyrt enn en Octavia 4x4 Elegance. Foruten røffe plastdetaljer, økt bakkeklaring og 17-tommers hjul kommer forsterket bunnplate, linse-lykter og polerte eksosrør.

Når man åpner førerdøren åpenbares en innstegslist med Scout-dekaler, stoff-matter, alupedaler og et dashbordmontert håndtak til forsetepassasjeren. Scout kan også skilte med skinntrukket girkule og håndbrekk, sikkerhetsnett, oppvarmede spylerdyser, følg-meg-hjem-og-frem-lys samt bakkestart-assistent.

I tillegg kommer Elegance-utstyr som antiskrens, seks kollisjonsputer, integrert radio, tosoners klimaanlegg, tilleggsvarmer og partikkelfilter.

Kun manuell girkasse

Scout-kunder kan velge blant en lang liste ekstrautstyr. I likhet med Octavia 4x4 kan imidlertid heller ikke Octavia Scout leveres med automatgir-kasse.

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI: 369.000 kr
  • Skoda Octavia Scout 2.0 FSI: 389.000 kr
  • Store Scout-bilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Vår første omtale av Octavia Scout
  • Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder