Vis mer

Skoda Octavia Electric

Fremtiden er nå, du trenger ikke sitte på gjerdet og vente lenger.

Om noen måneder legger en båt til kaia i Oslo. Ut ruller det hundrevis av biler, deriblant mange Skoda Octavia. Tre av disse Octaviaene skjuler noe svært spesielt. De inneholder fremtidens teknologi, men kommer nå. Science Fiction? Nei, dette er virkeligheten, og den kan være brutal.

Dette er et billig alternativ.

For hvermannsen

Skoda Octavia er så nære man kan komme en fullkommen familiebil for den gemene hop. Den tilfredsstiller kravet til de aller fleste norske familier, og har allerede gledet mange i flere år. Hemmeligheten de tre bilene bærer på er at de mangler det vi i dag kaller ordinær motor. De benytter det alle mener er fremtidens motor, men fremtiden kommer raskere enn spådommene. Disse Skoda Octaviane benytter kun strøm som drivstoff.

Saab tester også elektrisk stasjonsvogn

Testes i Norge

Tre biler er ikke stort å rope for, men de tre bilene deltar i et testprogram som Skoda ruller ut over hele Europa.

– Vi håpet på fire-fem biler til Norge, men er fornøyd med tre, forteller informasjonsdirektør Paul Hegna hos den norske importøren. Hovedårsaken til at Octavia ble valgt er dens modulære plattform, som passer godt til å romme alt fra batterier, til styringsbokser og selve elektromotoren.

Vis mer


Kanonfin rekkevidde

Octavia E skal ha en rekkevidde på 140 km allerede på testbilen. For både å hente og spare energi har Skoda implementert et solcellepanel i taket, i stedet for å beholde et stort panoramatak. I tillegg benytter de selvfølgelig regenerativ bremsekraft, hvilket i korte trekk sier at de opptar bremseenergi fra både bremser og motorbrems, og deretter omdanner denne til strøm som lader opp batteriene. Dette er dog ikke noe nytt på elektriske biler.


Anstendige ytelser

Batteriet består av 180 Lithium-Ion battericeller som er pakket sammen i en boks midt under midten og bakparten på bilen. Til sammen leverer disse 26,5 kWh, og veier 315 kg. Selve motoren leverer 60 kW over tid, men kan levere så mye som 85 kW i korte perioder. Dreiemomentet er som en kraftig dieselmotor, og er oppgitt til 270 Nm. Da snakker vi ikke om fra 1500 eller 2000 omdreininger, men fra første meter. Dette er nok til å sende stasjonsvogna fra 0-100 km/t på 12 sekunder. Toppfarten er begrenset elektronisk til 135 km/t.

C30, en normal bil på strøm

Det elektriske 2014


Skoda har med dette lansert det som kan bli den første serieproduserte elektriske stasjonsvognen på markedet. Bagasjerommet rommer nå 490 liter, noe som er 115 liter mindre enn originalt. Det skal derimot legges til at systemet ikke serieproduseres før i 2014. Dette innebærer at den første serieproduserte elektriske Octavia kommer samtidig som neste generasjon Octavia. Da vil plattformen og konstruksjonen for øvrig være spesialdesignet for å virke som en elbil.

Vis mer


230 eller 400?

Å lade systemet slik det er i dag tar deg 8 timer fra en ordinær 230 Volts stikkontakt. Dersom du skaffer deg et 400 Volts uttak, så lader du på halve tiden. Dersom du går med planer om å bygge nytt hus i mellomtiden, så ikke glem å få satt opp en kontakt med høyere spenning. Det kan jo være at du ender opp med en elektrisk Skoda Octavia engang, kanskje i 2014?

Her finner du en komplett oversikt over de fleste saker om elbil på DinSide Motor.