Skoda med tvilsom markedsføring

KOMMENTAR: I en VG-annonse fremstilles Skoda Octavia som en overlegen seirherre sammenlignet med nykommer Opel Insignia og nye Toyota Avensis. Annonsen grenser mot villedende markedsføring.

I en annonse i VG i dag fredag 13. februar, tar den norske Skoda-importøren i bruk utradisjonelle virkemidler. I annonsen settes nemlig Skoda Octavia opp mot nykommer Opel Insignia og nye Toyota Avensis. Ifølge Skoda-importøren tar Octavia gullmedaljen i samtlige utvalgte grener - kundetilfredshet, bagasjeromsstørrelse, CO2-utslipp og innstegspriser – og går seirende ut av dysten.

Annonsen prydes for øvrig av teksten: "UOFFISIELT MESTERSKAP MELLOM NYE STASJONSVOGNER I MELLOMKLASSEN" og et stort bilde der Skoda Octavia alene fyller en boksering.

Toyota: - Egne produkter i fokus

- Vi har ingen kommentar til Skodas valg av markedsføringsstrategi. Det vi imidlertid kan fortelle, er at vi ikke har planer om å starte med denne typen markedsføring. Hos oss er det egne produkter som står i fokus, sier Per Arne Skramstad, informasjonsdirektør hos Toyota Norge.

Opel: - Skoda Superb mer naturlig

Faksimile fra VG fredag 13. februar 2009. Vis mer
«DinSide mener imidlertid at Skoda-annonsen er tvilsom og grenser mot villedende markedsføring.»

Skoda med tvilsom markedsføring

  1. Store bilder: Skoda Octavia-reklamen

Hva med deg?

Mener du at Skoda denne gangen gikk for langt? (Avsluttet)
Ja, her tråkket Skoda over streken(54%) 331
Nei, dette må være lov(36%) 222
Usikker(9%) 56
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Vi ønsker i utgangspunktet ingen offentlig debatt rundt denne annonsen. Vi kan imidlertid avsløre at vi i dag har kontaktet Skoda-importøren, sier Petter Smebye, administrerende direktør hos General Motors Norge, som importerer Opel til Norge.

- Og hvis Insignia skal sammenlignes med en Skoda-modell, så er det vel mer korrekt å ta utgangspunkt i Skoda Superb, sier Smebye. Heller ikke han har planer om å satse på denne typen komparativ markedsføring.

Representantene for de to merkene som ufrivillig har blitt trukket inn i Skodas markedsføring ønsker altså ikke å være altfor harde i sin kritikk av Skoda-importøren.

Ingen ny bil

DinSide mener imidlertid at Skoda-annonsen er tvilsom og grenser mot villedende markedsføring. For det første fremstilles Skoda Octavia som en ny bil ("UOFFISIELT MESTERSKAP MELLOM NYE STASJONSVOGNER I MELLOMKLASSEN", "SKODA NY OCTAVIA"). Men faktum er at kombiutgaven av dagens Skoda Octavia ble lansert allerede i 2004. Stasjonsvognen kom tidlig på våren 2005 og er altså snart fire år gammel.

Riktignok har bilen nylig fått en ansiktsløftning, men ny er den ikke. Dette i motsetning til Opel Insignia (erstatter Vectra) og tredje generasjon Toyota Avensis, som er splitter nye bilmodeller.

Mindre bil

For det andre er det helt på kanten å sammenligne Octavia med Insignia og Avensis. Joda, Skoda Octavia er en meget god bil og har fått mye skryt av oss her på DinSide. Blant annet kjennetegnes bilen ved meget god plassutnyttelse og et kjempestort bagasjerom.

Dog er Octavia en mindre bil enn de to modellene den her sammenlignes med, både når det kommer til lengde (457 cm) og bredde (177 cm).

Ikke like stor innvendig

Den beskjedne utvendige størrelsen reflekteres ved at Octavia har noe svakere kupébredde og baksete-benplass enn de to angivelige konkurrentene kan skilte med. For eksempel vil Avensis og Insignia være å foretrekke for den som bruker bakovervendt barnesete eller som ofte har høye passasjerer i baksetet.

Fordi Octavia stasjonsvogn (457x177 cm) er en mindre og dermed også lettere bil enn Avensis (477x181 cm) og Insignia (491x186 cm), er det heller ikke spesielt oppsiktsvekkende at den har lavere CO2-utslipp og lavere innstegspriser (selv om det må understrekes at Skodas priser generelt er hyggelige).

Superb og Astra

Vi støtter derfor Opel-importøren i at det mest korrekte ville ha vært å bruke Skoda Superb i denne sammenligningen. Eventuelt kunne Skoda ha tatt utgangspunkt i stasjonsvognutgaven av Opel Astra (451 x 179 cm). I disse tenkte scenariene ville selvsagt ikke Skoda kommet like godt ut.

Mye positivt å si

Vi her på DinSide Motor har skrevet veldig mye positivt om de ulike Skoda-modellene opp gjennom årene, blant annet fordi vi opplever at Skoda leverer uvanlig mye og god bil for pengene. Samtidig har Skoda fremstått som et jordnært og redelig bilmerke, også i sin markedsføring. Derfor er det overraskende og skuffende at den norske importøren denne gangen har valgt å satse på urent trav.

Mangler ryggdekning

Da vi tar kontakt med informasjonsdirektør i Harald A. Møller, Paul Hegna, blir det imidlertid klart at den norske Skoda-ledelsen ikke har skaffet seg ryggdekning for sitt annonsestunt.

- Hos Harald A. Møller har vi omtrent siden tidenes morgen hatt som policy å ikke benytte oss av sammenlignende reklame. Denne politikken står ved lag og gjelder alle bilmerkene vi importører, også Skoda. Skoda har denne gangen forsøkt å lage en humoristisk annonse. Vi ser imidlertid at annonsen fremstår som sammenlignende reklame. Annonsen er allerede avtalt brukt på søndag men vil deretter ikke videreføres, sier Hegna.

Store bilder av annonsen finner du her.

Les også:
Farlig ESP-bløff fra Subaru
Sleipe triks i bilbransjen
Toyotas kollisjonspute-bløff
Farlig vranglære i VG
Feil om GPS – her er fasiten