Dette er Skodas hittil eneste offisielle bilde av Superb stasjonsvogn. Vi har økt lysstyrken litt selv. Foto: Skoda
Dette er Skodas hittil eneste offisielle bilde av Superb stasjonsvogn. Vi har økt lysstyrken litt selv. Foto: SkodaVis mer

Skoda med diger stasjonsvogn

Vi likte nye Superb da vi kjørte den, og forholdet pris/ytelser er meget bra. Stasjonsvognen bør derfor kunne kjempe helt i toppen i klassen.

Etter syv måneder i år var Skoda det 8. mestselgende merket i Norge, bak Peugeot men foran BMW. Merket selger riktignok færre biler enn i fjor, men gjør det bedre enn det totale markedet.

Superb i siget

Dette er godt gjort tatt i betraktning det lave antall modeller som markedsføres Octavia er selvsagt storselgeren og står for godt over halvparten av salget. Et godt stykke bak kommer Fabia, men den positive overraskelsen (for Skoda) er Superb, som faktisk er solgt i 243 eksemplarer - opp fra forgjengerens 35 under tilsvarende periode i fjor. Den selger altså over dobbelt så bra som Skodas fjerde modell - Roomster.

Tydeligere posisjonering

Tallet virker kanskje i seg selv ikke voldsomt imponerende, men Superb har ingen forankring i markedet slik Octavia har og den blir i tillegg assosiert med et storbilsegment der kundene ikke spontant tanker Skoda. Målet må være å få folk til å tenke "stooor mellomklasse", noe som er blitt mer naturlig siden virkelig store biler som Ford Mondeo, Citroën C5 og Opel Insignia har dukket opp.

Tiden er inne

Og timingen kunne vel dermed ikke vært bedre for Skoda når det gjelder å spille ut sitt trumfess - nemlig stasjonsvognen, som i dette segmentet representerer en overveldende prosentandel av salget - heller pluss enn minus 80%.

Få se mer!

Dette er bildet Automedia laget på våren i fjor. Det ser ut til at det stemmer ganske bra. (Bildet er manipulert) Foto: Automedia Vis mer


Det er nå regelen snarere enn unntaket at den forberedende markedsføringen av en ny modell foregår i små drypp med såkalte teasers. Superb Stasjonsvogn vises dermed ikke på det første bildet - bare en silhuett, som allikevel gir et visst inntrykk av hvordan bilen vil se ut. Vi antar jo at det kun er den bakre delen som vil endres, og den ser vi i det minste fasongen på. Det ser jo ut til at bilen blir svært lik den vi ser på det manipulerte bildet fra Automedia vi har brukt som oppslagsbilde.

Teasingen virker. Vi er nå meget spente på å få se Superb stasjonsvogn - den skal vises i Frankfurt om få uker. Da vil vi også kunne formidle mer informasjon om denne bilen som kan vise seg som en skummel konkurrent for "firerbanden" Avensis/Passat/Mondeo/Insignia.