FAMILIETREKK: Skoda Karoq har de samme familietrekkene som storebror Kodiaq Foto: Skoda
FAMILIETREKK: Skoda Karoq har de samme familietrekkene som storebror Kodiaq Foto: SkodaVis mer

Test: Skoda Karoq

Skoda Karoq: En svært god pakke

Skoda Karoq setter på mange måter en ny målestokk for det meste den representerer.

Skoda Yeti har nå gått inn i historien for det norske markedet, og rett etter nyttår kommer arvtakeren Skoda Karoq.

Vi har prøvekjørt nykommeren, en mindre SUV som måler 4,38 meter fra ende til annen.

To eller fire?

Karoq blir en mindre modell enn den relativt ferske Kodiaq, som kom tidligere i år. Karoq er også basert på den modulære MQB-plattformen, men fra VW-konsernet faller den inn mellom den kommende VW T-Roc og VW Tiguan i størrelse.

Av øvrige modeller er det naturlig nok Nissan Qashqai og dens like som blir hovedkonkurrentene.

I klassen for de mindre SUV’ene er det stor dominans av forhjulsdrevne biler, og ikke alle kan engang fås med firehjulsdrift. Det gjør Karoq, om du ønsker. Den kommer også i kombinasjon med DSG-gir, dersom du foretrekker automat.

HØYREIST: Skoda Karoq er 4,38 meter i lengde, men fremstår som stor. Foto: Skoda Vis mer

Alt utstyr

Innvendig er det særdeles god plass for de som sitter foran. Førerplassen er like moderne og velutstyrt her som på de langt større modellene. Du kan også velge det digitale og konfigurerbare displayet foran rattet, dersom du er lei av analoge instrumenter.

Dette kommer naturligvis i tillegg til den nye og store skjermen Skoda har plassert høyt i midtkonsollen.

Det nye multimediasystemet VW-gruppen har jobbet frem er for øvrig noe av det mest intuitive som finnes på markedet i dag. Her er det Apple CarPlay, Android Auto, og alt annet du måtte ønske. Testbilene vi kjørte var også utstyrt med flere USB-kontakter for lading av dingser. Et justerbart midtarmlene var også på plass.

Justerbar plass

Lenger bak begynner det å gå på bekostning av bilens moderate lengde, men Skoda har utviklet et sett bakseter de kaller Varioflex som kan omorganiseres etter behov.

VARIOFLEX: Karos kan fås med et svært fleksibelt baksete. Foto: Skoda Vis mer

5-seteren kan bli 4-seter ved å fjerne midterste del. Da kan de ytterste setene også flyttes litt lenger mot senter.

Alternativt kan du også fjerne alle tre baksetene, eller bare felle de opp langs ryggen på fremstolene. Med disse baksetene, som er på tilbehørslisten, sitter stolene også på skinner og kan skyves bakover eller fremover etter behov.

Resultatet er et bagasjerom som kan pendle fra 479 liter til 588 på det meste.

Med standard bakseter er de plassert slik at du har 521 liter til rådighet. Når setene er tatt ut rommer hele herligheten barske 1810 liter.

Til å begynne med kommer Karoq i utstyrsgradene Style og Ambition. Felles for alle er at det er tatt i bruk nye typer stoffmaterialer som tåler både slitasje og søl langt bedre enn før.

RYDDIG OG MODERNE: Førerplassen vitner om at bilen er lesset med nymoderne teknologi. Foto: Skoda Vis mer

Kjente saker

Under panseret blir det to bensin og tre dieselalternativer å velge mellom. Bensinutgavene er en 1-liter på 115 hestekrefter, og en 150-hesters 1,5-liter. Dieselutgavene består av en 1,6-liter på 115 hk, og en 2-liter på enten 150 eller 190 hestekrefter. Sistnevnte kommer først til sommeren.

Vi kjørte bilen med 150-hesteren i begge leire, og dette er rett og slett glimrende motorer for en bil som Karoq.

Begge var i kombinasjon med DSG-kassen, og er det noe utstyr jeg ikke får fullrost godt nok, så er det denne.

Den jobber så bra i kombinasjon med motorene at det er umulig å gjøre en bedre jobb selv. Når disse kombinasjonene også kan fås på modellene med firehjulstrekk i tillegg, ja da er det lite å klage på.

Dette blir også en av Karoqs store fortrinn i konkurransen med de øvrige merkene.

Fokus på sikkerhet

Selv om Karoq er en tilsynelatende liten bil, skal det ikke stå på sikkerhetsutstyret.

Bilen er utstyr med blindsonevarsling, adaptiv fartsholder, køassistent, filskiftholder, parkeringsassistent og ryggeassistent.

Av standardutstyret finner vi blant anent LED-lys, 8-toms navigasjonsskjerm, DAB+. Toppmodellen har i tillegg de nevnte VarioFlex baksetene, fjernlysassistent, nøkkelfri tilgang, og delskinn i setene. Kjøper du toppmodellen får du også DMS-systemet, der du kan velge mellom de fem forskjellige kjøreprogrammene Normal, Eco, Sport, Individual og Snow.

LED: Alle lykter på en Karoq er LED-lykter. Foto: Skoda Vis mer

Fra billig til dyr

Prislisten på bilen forteller at du kan få en Karoq fra 309.000 kroner. Ønsker du DSG-kassen i tillegg må du legge til 23. 000 kroner.

En firehjulsdrevet Karoq koster deg fra 401.000 kroner for en 150 hesters bensin, og påslaget for automat er fortsatt 23.000 kroner.

Jo da, da begynner Karoq å bli en kostbar bil, men til gjengjeld er den nær fullspekket med det du kan tenke deg av både sikkerhetsutstyr, komfortutstyr og annen teknologi.

Alternativet er å rykke tilbake til start og se på de rimeligere utgavene.

Ingen unoter

LED BAK: Også bak er det full LED-pakke. Foto: Skoda Vis mer

Bak rattet er det definitivt trivelig. Du får følelsen av å kjøre en ny og moderne bil, noe de japanske produsentene ikke henger helt klarer for tiden.

Vi kjørte stort sett modellen med firehjulsdrift, og er imponert over hvor god komfort de har klart å bake inn i en bil med såpass kort akselavstand.

Bilen er tross alt begrenset i størrelse. Når seter, støynivå og det øvrige er på stell, så er det lite å utsette på en Skoda Karoq. Bilen er veldig ærlig.

Du får det du ser, og det den gjør blir også gjort svært godt.

Det viktigste du må ta stilling til er om du vil ha diesel eller bensin, to eller firehjulsdrift, og om du deretter mener prisen er innenfor det du er villig til å betale.

I så tilfelle kan du ha fått deg ny bil rett over nyttår.

Testresultat

Skoda Karoq

En ny folke-SUV

Utstyr, motor, gir, drivlinjer, komfort

Kan være i dyreste laget sammenlignet med konkurrentene

Karoq 2,0 TDI 4x4
Motor:
Slagvolum:1968 ccm
Effekt - o/min :150 hk / 3500-4000
Dreiemoment - o/min:340 Nm / 1750-3000
0-100 km/t:9,3 sek.
Toppfart:195 km/t
Forbruk:0,52 l/mil
CO2-utslipp:137 g/km
Tankvolum:55 liter
L/B/H:438/184/160 cm
Akselavstand:263 cm
Dekkdimensjon:225/60 R16
Bagasjerom:479-588 /1810 liter
Egenvekt:1591 kg.
Hengervekt:750/2000 kg.
Pris fra kr.:309.000
Pris testbil:443.000