Skoda fosser frem

1. kvartal 2007 ble det registrert 1.619 Skodaer her i landet - mer enn en dobling fra i fjor.

De gode salgstallene innebærer at Skoda per utgangen av mars har en markedsandel på 4,8 prosent og dermed er Norges åttende mest populære bilmerke. Samme periode i fjor måtte Skoda nøye seg med 745 salg, noe som kun kvalifiserte til 3,0 prosent markedsandel og en 13.-plass på bestselgerlisten.

Octavia viktigst

Den nye modellen Roomster er selvsagt en av årsakene bak fremgangen. I årets første kvartal ble det solgt 286 Roomstere.

Men hovedårsaken er Octavias voldsomme fremgang, fra 556 eksemplarer første kvartal 2006 til hele 1.110 eksemplarer første kvartal i år. Dermed snakker vi i praksis om en dobling av Octavia-salget. Dette har nok igjen sammenheng med introduksjonen av den nye modellvarianten Octavia Scout, samt det faktum at Octavia har kommet godt ut av det nye bilavgiftsregimet.

Skoda Octavia Scout Vis mer


Ikke nok med det. Til tross for at en helt ny Fabia er like om hjørnet, klarte landets Skoda-forhandlere også å øke Fabia-salget. I løpet av årets tre første måneder ble det solgt 204 Fabia, mot 174 i samme periode i fjor. Også Superb-salget økte, men kun fra 15 til 19 biler.

Fremgang også i Europa

Det er ikke bare i Norge at Skoda gjør det godt. Foreløpige registreringstall for første kvartal viser at Skoda fant kunder til 121.000 biler. Dette er en fremgang på 11 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, da Skoda solgte 109.000 biler.

Hvis denne trenden vedvarer, vil Skoda i løpet av året kunne nærme seg 500.000 salg. I 2006 solgte Skoda 444.000 biler. I Europa som helhet ble imidlertid Fabia den mest populære modellen, med snaue 214.000 salg. Octavia måtte nøye seg med drøye 203.000 registrerte eksemplarer.

Kilde: Automotive News Europe, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder