Skoda Fabia 1.4 2005: Store duggproblemer

Bilmerke: Skoda
Modell: Fabia
Motor: 1,4
Årsmodell: 2005
Kilometerstand: 20 000

Problem: Dugg
Vi har nylig kjøpt en Skoda Fabia 1,4 Elegance stasjonsvogn 2005 modell (bensin). Forhandler har utbedret problemet med vannlekkasje gjennom pakningene i dørlistene i underkant av dørene, slik det er kjent fra bla. Golf, så bilen fremstår som svært tett og tørr. Det er ingen tegn til at det kommer fukt inn i bilen så vidt vi kan se. Vi bruker ikke bilen mye, og det regner jo en hel del her i Bergen, så vi er forberedt på at det dugger litt på fuktige dager. Forhandler har også forsikret oss at det er helt normalt med "litt dugg".

Likevel reagerer vi på hvor ekstremt mye denne bilen dugger, spesielt sett i lys av at naboers, venner og øvrige slekts biler ikke har disse problemene i samme utstrekning. Problemene arter seg som følger: Bilen har gjerne stått en dag eller to, det er en litt kald (2-3+) og litt fuktig dag, men ikke regn. To helt tørre personer setter seg så inn i en helt tørr bil. Vi starter, og har innstilt defrost som beskrevet i betjeningsanvisningen som fulgte med bilen, med AC på og resirk AV. Umiddelbart dugger frontruten til, men dette går over etter noen minutter. Vi kjører så av gårde, bilen blir varm, og det dugger ikke mer enn hva vi finner rimelig. Parkerer så, og gjør våre ærend. Dersom ærendet tar litt tid, f.eks. 20 min. eller lenger, er bilen blitt så full av dugg i mellomtiden at det er umulig å se noe som helst når vi skal kjøre igjen. Alle vinduer er fullstendig "grå", og det tar lang tid før vi har sikt igjennom frontruta. Bak tar varmetrådene jobben, men ikke før det har gått minst 5-10min. Sidevinduene i bakdørene blir sjelden fri for dugg når dette problemet først har oppstått, selv ikke med full throttle på air-conditionen og en 1/2-times kjøretur. Er det kuldegrader, fryser det selvsagt til, og vi har hatt den paradoksale situasjon at vinduene ikke har is på utsiden (tørr, kald uteluft), men rikelig på innsiden(!). Selv ikke min gamle BMW med vannlekkasjer overalt hadde så mye is inni som det denne bilen har.

På milde regnværsdager går det stort sett bra, så lenge det er +7-8 grader. Men vi har også hatt problemer på disse dagene, det dugger fort og det dugger mye. Vi må nå stadig tenke igjennom hvordan vi parkerer, så vi kan klare å kjøre av gårde uten å måtte rygge, for vi har sjelden sikt bak eller til siden. Tidvis synes vi det går ut over sikkerheten, for vi opplever sikten som svært redusert, spesielt til siden ved feltskifte.

Forhandler er villig til å se på bilen, men de har ingen idé om hva som kan være galt og har så langt vist til at det er normalt med dugg etc. Vi setter derfor stor pris på innspill til hva dette kan komme av; om det er noe som kan fikses/repareres, eller om det "bare er slik" med disse bilene.

Svar: Denne temperaturen du beskriver er akkurat den som er vanskeligst når det gjelder dugg i bilen! På noen biler så kutter AC anlegget ut når temperaturen går under ca 5 grader. Selv har jeg en Passat som har det samme problemet med dugg under 5 grader, men over dette så forsvinner dugg på et øyeblikk så lenge AC står på! Du kan jo sjekke om det er mye blokker og dritt i avløpet for vann som renner ned ved frontruta for dersom dette vannet kommer inn i friskluftsfilteret så vil det dugge uansett. Se også om avluftingen ved bakluka er tett av for eksempel tectylbehandling! En resirkuleringsventil kan være defekt slik at den står på selv om du slår den av. Selv om du tror at bilen er tørr så kan det ligge fuktighet under gulvet!