Foto: Skoda
Foto: SkodaVis mer

Skoda Citigo: Minstemann på vei

Vi kan ikke huske å ha sett en så liten Skoda tidligere.

Forrige gang en skikkelig liten bybil ble lansert på de kanter var såvidt vi vet da småtassen Laurin & Klement Voiturette ble presentert for cirka 100 år siden...

A-segment

Det er ikke lenge til Skoda lanserer sin nye minstemann, som er en utpreget bybil i A-segmentet (der konkurrenter er for eksempel Toyota Aygo, Kia Picanto, elbilen Mitsubishi i-MiEV &Co og Fiat 500). Den kommer nemlig på markedet nå i høst - i hjemlandet Tsjekkia. Vi må imidlertid vente en god del lenger her hos oss - lanseringen i resten av Europa vil nemlig først finne sted til sommeren. Vi regner med at dette har å gjøre med at Tsjekkia er et marked hvor Skoda kan bli foretrukket fremfor VW.

Les også: VW up! sluppet ut av sekken

Viktig modell

Foto: Skoda
Foto: Skoda
Foto: Skoda
Foto: Skoda

Skoda Citigo, som av Skoda-ledelsene blir presentert som en hjørnesten i Skodas vekststrategi, er nemlig basert på Volkswagen up!, som sto utstilt på bilutstillingen i Frankfurt nylig. Likheten er utvilsomt slående. Bilen er en utpreget bybil som bare måler 356 centimeter i lengden, 165 centimeter i bredden og 148 centimeter i høyden. Akselavstanden oppgis til 242 centimeter og det ser ut til at plassutnyttelsen er god. Bagasjerommet for sin del er begrenset til 251 liter - men kan utvides til 951 liter ved å folde ned baksetene.


Avanserte systemer

Skoda Citigo kommer i en tre- og en femdørsversjon og har plass til fire. Skoda tilbyr for første gang et mobilt navigasjonssystem som integrerer håndfri telefoni via Bluetooth og underholdnings-informasjonssystemet. En annen Skoda-première, som denne gang går på sikkerhetssystemene, er sidekollisjonsputer foran som beskytter hode og brystparti. Den introduserer også et såkalt "City Safe Drive"-system som, via lasersensorer, automatisk aktiverer bremsene hvis føreren ikke reagerer når bilen nærmer seg et hinder. Systemet virker i under 30 kilometer i timen. Utstyrsnivået er altså avansert for en modell i bybil-kategorien.

Tre sylindre og lavt forbruk

Når det gjelder motorer er det ikke overraskende at Citigo får samme tilbud som VW up!, nemlig en 1.0 tresylindret motor i to effektvarianter: 60 og 75 hestekrefter. I "grønn" versjon vil forbruket på minstamann være 0,42 liter bensin per mil og utslippet av karbondioksid 97 gram. Standardversjonen med 75 hester slipper derimot ut 108 gram.

Nye Skoda Citigo lanseres altså i høst i Tsjekkia, men får for øvrig Europa-première på Genève-utstillingen i mars. Til Norge kan vi vente den etter sommeren 2012 og priser vil først bli kjent til neste år.
Les også: VW up! blir familie