<b>INGEN YETI:</b> I stedet for vanlig kamuflasje bruker Skoda her «Mule»-trickset. Det betyr at man har brukt et betydelig forlenget, og noe breddet, Yeti-karosseri for å skjule at det er en Amundsen (eller hva det nå blir), det i virkeligheten dreier seg om. Foto: AUTOMEDIA
INGEN YETI: I stedet for vanlig kamuflasje bruker Skoda her «Mule»-trickset. Det betyr at man har brukt et betydelig forlenget, og noe breddet, Yeti-karosseri for å skjule at det er en Amundsen (eller hva det nå blir), det i virkeligheten dreier seg om. Foto: AUTOMEDIAVis mer

Skoda Amundsen? Eller Polar?

Den nye, større Skoda-SUVen skal i salg i 2016, skal vi tro vår kilde, Automedia.

Spionfotografene har skaffet bekreftelsen vi ventet på angående en kommende kompaktsuv fra det tsjekkiske merket, som er en del av Volkswagen-konsernet.

Da vi første gang spekulerte omkring dette i 2013, dreide det seg om en mindre SUV. Dette med grunnlag i et datagenerert bilde basert på tidlige observasjoner.

Bilen fikk tentativt navnet Polar. Dermed passer det bra at vi på hekkluken av den observerte bilen vi ser her kan lese navnet på vår nasjonalhelt, polfareren Amundsen.

Med mindre det er navigasjonssystemet med samme navn det henvises til - dette tilbys nemlig allerede i dag av Skoda. Uansett: Det er ikke en mindre, men en klart større SUV det dreier seg om, viser det seg.

Blir større enn Yeti

POLFARER? Denne Skodaen er en kommende bil forkledd som den eksisterende folkesuven Yeti. Om Amundsen blirdet endelige navnet, vites ikke. Foto: AUTOMEDIA Vis mer


Bilprodusenten selv har selvsagt ikke noe å si om dette ennå, men det er tidligere bekreftet at det kommer en større SUV. Automedias spekulasjoner, basert på overvåking og innsideinnformasjon, går ut på følgende:

Dagens Yeti, som her i landet ikke helt har vært den suksess Skoda hadde håpet, vil få en storebror. Og om det har vært spekulert i navn som Snowman, Polar og altså, Amundsen, er det vesentligste at det blir en større kompakt-SUV med en lengde på cirka 460 centimeter.

Tiguan-basis

NÆRMER SEG VEIEN: Slik så Automedia for seg at Skoda ville designe den nye familie-SUVen. Men denne Polar skulle bli en liten SUV, mens det som kommer blir en stor. Foto: AUTOMEDIA Vis mer


Den nye Skodaen vil dermed etter alt å dømme også bli hakket større enn andre generasjon VW Tiguan, som den vil dele plattform med. Konkurrenter vil være de større folkesuvene som Nissan X-Trail, Toyota RAV4, Ford Kuga og Mitsubishi Outlander.

Automedia sitter på informasjon fra Skoda-ledere som bekrefter at bilen er i rute og er ment å skulle spille en viktig rolle i salgsløftet som er planlagt frem mot 2018, da Skoda skal nå 1,5 millioner solgte biler. Salgstakten per i dag er én million i året.

Hvordan den ferdige bilen vil se ut er jo ikke klart ennå, men den røde bilen på bildene er idéen Automedia har klekket ut og går ut på at den vil ha noen stilelementer fra dagens Yeti, men ispedd en god dose Vision C - fra konseptbilen som ble vist i 2014 og som nylig ga oss helt nye Skoda Superb.

DETTE ER JUKS: Dette skallet er en falsk Yeti, avslørt ved at den er betydelig lengre enn den ekte. Foto: AUTOMEDIA
INGEN YETI: I stedet for vanlig kamuflasje bruker Skoda her «Mule»-trickset. Det betyr at man har brukt et betydelig forlenget, og noe breddet, Yeti-karosseri for å skjule at det er en Amundsen (eller hva det nå blir), det i virkeligheten dreier seg om. Foto: AUTOMEDIA
SKJØTET PÅ: Her går det tydelig frem at den nye Skodaen blir ganske lang. Den vil bli tilbudt som 5- og 7-seter. Foto: AUTOMEDIA
SVENSK VISITT: Det er under vintertesting i Nord-Sverige Automedia kom over den kommende SUVen fra Skoda. Foto: AUTOMEDIA
POLFARER? Denne Skodaen er en kommende bil forkledd som den eksisterende folkesuven Yeti. Om Amundsen blirdet endelige navnet, vites ikke. Foto: AUTOMEDIA
Spy-Shots of CarsThis image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature of 6500°K Foto: AUTOMEDIA


2x4 og 4x4

Den nye Skoda-SUV-en vil som nevnt være basert på den kommende VW Tiguan, som skal ha première på bilutstillingen i Frankfurt til høsten.

Den vil tilbys både som 5-seter og 7-seter og vil sannsynligvis få de kjente bensinmotorene på 140 og 180 hestekrefter, samt dieselmotorer på 150 og 184 hester. Ifølge Automedia vil de svakeste motorene kun sende kreftene til forhjulene, mens de sterkeste vil få firehjulsdrift.

Ikke nok med det: Innsiderne hevder at den kommende Skoda-SUVen vil få skikkelige offroad-egenskaper - faktisk påstås det at det er Land Rover de skal forsøke å matche i så måte.