<b>VASK MOTOREN:</b> Slitte ledninger og skitten motor kan skape store problemer over tid. Vask og se godt over motoren før du reiser på langtur i sommer.  Foto: Fred Magne Skillebæk
VASK MOTOREN: Slitte ledninger og skitten motor kan skape store problemer over tid. Vask og se godt over motoren før du reiser på langtur i sommer. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Skitten motor og manglende vedlikehold kan føre til brann

Se nøye over motoren før langturen.

I 2015 ble det utbetalt hele 194,7 millioner kroner i forsikringspenger der brann var skadeårsak på bil, viser tall Dinside.no har hentet fra Finans Norge.

Det er fordelt på 3.159 tilfeller, noe som er en nedgang fra 2014 hvor omfanget gjaldt 3.451 biler. Vi må faktisk tilbake til 2012 for å finne et lavere antall bilbranner i Norge.

Likevel har ikke antallet vært under 3.000 siden 2007, da det var 2.967 bilbranner.

LES OGSÅ: Våre smarte tips til bilferien

Vask motoren før sommeren

Før sommeren virkelig setter inn og de lange bilturene begynner, bør du se godt over bilens vedlikehold. Børre Skiaker i Kongelige Norske Automobilklubb anbefaler at motoren får en ekstra vask iblant.

- Å ta en jevnlig vask av motoren vil være forebyggende for brann. Samtidig handler det om å reagere om du syntes det lukter svidd eller ser røyk, sier Skiaker.

TEIP SÅR: Finner du ledninger som allerede har sår, eller ligger og gnisser på skarpe kanter, bør du teipe ledningene for å isolere dem, før du eventuelt får utbedret problemet, råder Børre Skiaker i KNA. Foto: Rolf Magnus W. Sæther, Newswire Vis mer


- Ta en runde i motorrommet, kjenn på batteripolenes ledninger og sørg for at de ikke er løse. Ligger det noen løse ledninger i motorrommet, sørg for å få dem festet, forteller Skiaker.

Om du skal vaske motoren, understreker også Skiaker at det er viktig å være forsiktig med de elektriske komponentene.

- Unngå høytrykkspyler med sterk stråle rettet mot de elektriske komponentene som for eksempel dynamoen. Bruk avfetting og la den virke, og skyll av med moderat trykk.

Mistenker tynnere ledninger

Jan Ivar Engebretsen i NAF forteller at dagens biler ikke trenger like mye strøm som tidligere, hvilket også medfører tynnere ledninger som igjen kan forårsake brann.

- Elektronikken i dagens biler trenger ikke så mye strøm, og derfor er ikke ledningene så tykke som før. Det gjør at det skal mindre irring til ved kontakter før en ledning blir varm og eventuelt kortslutter.

Det er når varmegangen i ledningen utskiller gasser fra isolasjonen rundt ledningene at selvantenning kan oppstå.

Engebretsen understreker også at en må se godt etter lekkasjer og sår i ledninger før en vasker motoren.

Antall forsikringsutbetalinger for bil ved brann
ÅrUtbetaling i millionerAntall branner
2007154,22 967
2008191,73 256
2009201,33 476
2010207,73 566
2011207,13 890
2012203,53 192
2013220,33 390
2014221,33 451
2015194,73 159
Tallene er hentet fra Finans Norge.


LES OGSÅ: Dette gjør du om du er først til en ulykke

Vanskelig å slukke elbiler

Hittil har det vært få enkelttilfeller hvor en elbil har vært i brann. Men med utviklingen slik den ser ut nå, vil det med tiden bli flere.

Seksjonsleder Ole Jakob Hansen ved Oslo lufthavn etterlyser klarere retningslinjer og bedre opplæring og trening når det kommer til elbiler i slike situasjoner.

- Det er stor forskjell på batterier og deres plassering inne i bilene, så kunnskap er viktig. Per i dag er det lite eller får retningslinjer og kunnskapen er veldig varierende nasjonalt, uttalte Hansen i etterkant av at en Tesla brant opp i januar.

LES OGSÅ: Hjelp, bilen vår ruster opp