KLASSISK: RUF CTR levner liten tvil om hvor opphavet kommer fra. Foto: Jamieson Pothecary
KLASSISK: RUF CTR levner liten tvil om hvor opphavet kommer fra. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

RUF CTR Yellowbird 2.0

Skinnet bedrar, dette er ingen Porsche

Magien oppstår når det klassiske forenes med moderne teknologi.

På bilmessen i Geneve stilte RUF ut noe som kunne se ut som en klassisk Porsche 911, og jo da. Det er ikke helt feil, men ikke helt riktig heller.

Bilen er en hyllest til RUF CTR, som første gang så dagens lys i 1987, og fikk klengenavnet Yellowbird.

Nå skal RUF igjen lage en bil på den gamle oppskriften, i det minste hva designen angår. Resten av bilen har ingenting med den tidligere klassikeren å gjøre.

TURBO-RUF: Under den store hekkspoileren befinner det seg en twin-turbo 3,6-liter. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Anno 2018

På Geneve-messen gjenoppstårstår bilen som en 2017-utgave av den gule CTR, som for øvrig er en forkortelse av Gruppe C, Turbo-RUF. Men så er det også slutt på likhetene.

For den nye utgaven av yellowbird er satt sammen av en rørramme av både aulimium og stål, og deretter kledd med et karosseri av karbon.

Et sikkerhetsbur er også på plass, i tilfelle du skulle få lyst å ta bilen med ut på en bane her og der. Det øvrige oppsettet er også hentet mer fra motorsport enn ordinære gatebiler, blant annet med liggende dempere med coilover, og lite komfortutstyr, for å si det sånn.

Tidligere biler fra RUF er modifisert og deretter typegodkjent på nytt som en RUF. Dette er derimot den første bilen fra RUF som er utviklet som en bil fra bunnen av. RUF prøver riktignok å skryte på seg designen også, men de sikter da naturligvis på den tekniske designen. Å påberope seg designen av karosseriet ville vært tyveri på det groveste.

NYMOTENS: RUF har utstyrt bilen med ny teknologi, til og med i lyktene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Hekk-bonansa

Som den originale 911 sitter maskinen i hekken her også. Det er en twin-turbo 3,6liters boxer som leverer 710 hestekrefter fra et dreiemoment på 880 Nm. Kreftene leveres videre til bakhjulene gjennom en 6-trinns manuell girkasse, og det står ikke på ytelsene.

Sprinten til 100 km/t er unnagjort på 3,5 sekunder, og 200-merket er passert i det klokka viser 9 sekunder.

Toppfarten skal være 360 km/t, men personlig hadde jeg ikke ville rattet dette karosseriet i noe som nærmer seg 400 km/t. At ytelsene er såpass heftige er – foruten kreftene – et resultat av svært lav vekt. RUF oppgir at tørrvekten på bilen er 1.200 kg, pluss føreren.

VILLDYRET: Det er i hekken hele stallen sitter, med 710 gamper som stamper og vil ut. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Ingen premie-kopi

Den originale Yellowbird ble på et tidspunkt kåret til verdens raskeste bil av Road & Track, en tittel den nye utgaven garantert aldri vil få. Men, den er mer enn rask nok.

RUF skal lage 30 eksemplarer av den heftige gulingen, og vi kan tippe at alle er bortbestilt allerede. Det er liksom blitt en ny trend blant de mindre spesialprodusentene. Jo færre de lager, jo mer får de for de få eksemplarene de lager.

Så gjelder det å finne kryssningspunktet for hvor mye penger de kan tjene på så lite arbeid som mulig.