<b>FORSKJELLIGE DEKK:</b> Det finnes flere typer spor i dekkene, sjekk at dine er stilt riktig. Foto: ALL OVER PRESS
FORSKJELLIGE DEKK: Det finnes flere typer spor i dekkene, sjekk at dine er stilt riktig. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Skifte til hjul med vinterdekk?

24 prosent sliter med å bytte hjul på bilen, forteller en undersøkelse gjort av Byttdekk.com.

Vintersesongen nærmer seg med stormskritt og det er på tide å børste støvet av vinterdekkene.

Her er resultatene fra årets vinterdekktest

Hvem er tryggest?
Kjører du mye på vei der det ofte er is, er det riktig å velge piggdekk. Kjører du mye på snøføre, og sjansen for at det er speilblankt er lav, bør du velge piggfrie dekk da disse har bedre grep.

Piggdekk avgir også mer lyd, så verdsetter du stillheten er piggfritt et godt valg.

Flere typer dekk

SJEKK FØRET: Piggfrie dekk kan du skifte til når som helst, men husk at disse som hovedregel gir dårligere egenskaper enn sommerdekk på våt asfalt. Foto: Colourbox.com Vis mer



For det er ikke bare én type vinterdekk. Når du kan velge mellom symmetriske, asymmetriske, retningsbestemte og asymmetrisk retningsbestemte kan det fort gå varmt i topplokket på alle og enhver.

Joachim Tandberg i Viking forteller at det er viktig å ta seg tid når en først skal bytte hjul på bilen.

- Det er viktig å bruke en jekk som er godkjent for bilens tyngde, samt plassere den riktig. Løs grus, helling og ujevnt underlag er generelt dårlige steder å velge om en skal bytte hjul.

- Husk også å sette bilen i gir, samt ha på brekket så den ikke beveger seg for mye under prosessen.

Før du jekker

- Husk å løsne litt opp på hjulboltene før du løfter bilen. Da slipper du å stå i fare for å rive bilen av jekken. Pass også på at du ikke oppholder deg under bilen.

Det er forskjell på aluminium og metallfelger, og med det er det også forskjell på hvor mye du skal ta i når du fester hjulboltene.

- Er du usikker, sjekker du håndboken. Dra til med riktig angitt moment, og etterstram etter noen lengre kjøreturer, er rådet fra Tandberg.

Les også: Er dekkene dine riktig montert?

Dekk med symmetrisk mønster har ingen definert side. Det vil si at det i utgangspunktet ikke spiller noen stor rolle om de sitter på høyre eller venstre side av bilen.

Asymmetriske dekk har som navnet tilsier et ikke-symmetrisk mønster. Disse er ofte merket med ”this side out”, ”Outside” eller ”Outer” og må derfor monteres i riktig retning da slitebanen er spesifisert.

Les også: Her er guiden for deg som skal skifte hjul

Retningsbestemte dekk har symmetrisk mønster og en slitebane som er utformet for å drenere mest mulig vann. Det betyr at de må monteres så de ruller riktige veien. Disse dekkene er ofte merket med piler som forteller hvilke rulleretning dekket skal ha.

De asymmetriske og retningsbestemte dekkene må monteres så dekkets utside matcher felgens utside, og plasseres riktig på respektiv side av bilen.

Er du usikker på hvilket føre det er der du skal reise, lønner det seg å holde seg oppdatert på hvordan været blir. Statens vegvesen har også webkamera montert over hele landet som forteller hvordan forholdene er i disse områdene.

Derfor er lufttrykket viktig

For at dekket skal yte optimalt er det viktig at det avgir riktig ”fotavtrykk”. Det vil si at dekket treffer underflaten der den er tenkt. Dekkmønster, mønsterdybde, slitasjehistorie, bredde, diameter og profil vil alt endres om dekkets lufttrykk er feil.

Les også: Sjekk lufttrykk nå og spar penger

Dette utgjør selvsagt ingen stor rolle på tørrlangt asfalt i køkjøring, men i høy fart betyr det mye både for kontroll og bremseegenskaper.

Ved for lavt trykk slites også dekkene raskere og får større rullemotstand. Dette er igjen med på å påvirke forbruket og utslippet på bilen din.