Mange kjører med skiboksen på taket permanent. Det kan bli dyrt i lengden.  Foto: Per Ervland
Mange kjører med skiboksen på taket permanent. Det kan bli dyrt i lengden. Foto: Per ErvlandVis mer

Skiboksen er forbruksfella

Store skibokser trekker mye drivstoff. Nå har ADAC sjekket hvor mye.

Det fokuseres kraftig på rullemotstand i dekk, vektbesparelser og annet som kan være med på å senke forbruket av drivstoff, og hvert enkelt punkt teller. I tillegg har naturligvis føret mye å si, og forbruket er stort sett alltid høyest om vinteren.

Nå har tyske ADAC gjort tester for å se hva som bidrar mest til økt forbruk av drivstoff i vintersesongen, og den soleklare synderen er kåret.

Skiboksen gir så mye som 11 prosent høyere forbruk i en hastighet på 80 kilometer i timen, rapporterer ADAC.

Flere feller

ADAC legger til at skiboksen gir et ekstra forbruk på 0,2 liter per mil ved 130 kilometer i timen, en hastighet du må utenlands for å holde med loven i hånd.

Men det er ikke bare de store tingene som bruker drivstoff. Om vinteren bruker vi varmetråder i rutene, oppvarmet ratt, setevarmere, og annet utstyr som trekker strøm. Og trekker det strøm, så trekker det drivstoff, for energien må komme fra et sted.

Vær også klar over at ikke alle typer forsikring dekker innholdet i skiboksen, selv om den skulle være låst. Og skulle du først planlegge langtur, så husk å pakke riktig.

Slankekur

Ikke la golfutstyret ligge i bilen mellom slagene. Det øker forbruket på den øvrige kjøringen. Foto: Suzuki Vis mer


Er du blant dem som kjører med bilen full av ting du ikke trenger, så rydd. Vekten er også med på å dra opp forbruket, og det er ikke uten grunn at bilprodusentene gjør nær sagt hva som helst for å holde totalvekten på bilen lav.

ADAC trekker frem at 100 kilo ballast i gjennomsnitt utgjør tre centiliter høyere forbruk på mila.

Husk også at det er vektgrenser for hvor mye det er tillatt å frakte på taket.

Om sommeren er det også blitt vanligere å bytte skiboksen med taktelt.

Gir tidlig

Generelt kan det sies at turtall er synonymt med forbruk, og å gire tidlig er derfor også med på å holde forbruket nede. Her kan det være opp mot 30 prosent å spare, melder Adac.

En bil som bruker rundt 0,4 liter per mil og som kjører 50 kilometer i timen i femtegiret, vil i tredjegir bruke rundt en desiliter mer.

Graden av merforbruk er avhengig av mange forhold, men ovennevnte er gjennomsnittstallene tyske Adac har kommet frem til gjennom flere forskjellige tester og biler.