Skapt for sikkerhet

Dette ser bra ut, men hovedfokus er design for økt sikkerhet. Noe som tiltaler de fleste, og spesielt oss jenter vil vi tro.

Andre biler blir små i sammenligning. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


Dette er en stor bil, og for oss med ryggeangst og parkeringsskrekk er det en bøyg å skulle legge ut på veien i en så svær doning. Ryggesensoren hjelper oss imidlertid gjennom ryggetåka, infernalsk piping varsler om nærgående objekter bakut. Men vi drømmer også om hjelp til å holde fronten bulkfri.

Størrelsen teller

Høyden på bil og sittestilling er gull verdt. Oversikten i en så stor bil er mange ganger bedre enn fra kjøretøy der du sitter nærmere asfalten. Det gir en behagelig følelse av kontroll å sitte et hode eller to høyere enn andre bilister, og dette er nyttig både på landevei og i byen. Vi finner lett ledig parkeringsplass med slik oversikt, har full oversikt over hva som skjer foran oss på veien, samt at det er greiere å følge med bak. Mens vi kjører er størrelsen en ubetinget fordel, kanskje med unntak av de gangene vi roter oss inn på smale veier og møter en buss. Det skjer heldigvis ikke alt for ofte ...

Dessuten er det en størrelse til av betydning. Motorstørrelsen. Vår testbil klasker til med 210 hester, og det gir oss mulighet til å bli heftig omfavnet av setene om vi trykker til på gassen. Og det gjør vi jo. Ikke for å råkjøre, men for å suse over krysset før lysene skifter til rødt, for å komme oss forbi den eksosdampende lastebilen som kjører i 40 opp bakken, og for å komme oss glatt ut på motorveien uten å skape kø av frustrerte medbilister bak oss i akselerasjonsfeltet.

Negativ størrelse

Denne bilen har firehjulstrekk, noe som er kjekt å ha på sleipe vinterveier. Men det medfører dessverre en svingradius som er hakket større enn vi kunne ønske oss. Trange kjøpesenterparkeringer en lørdag ettermiddag blir lett et ork med ratting i øst og vest for den som ikke treffer optimal linje på første forsøk.

Sikkerhet i førersetet

Sikkerhet er Volvos kjepphest, og bilen er proppet med detaljer som skal gjøre ferden tryggere. Kollisjonsputer både foran og på sidene verner mot harde støt. Alle seter har nakkestøtter og trepunkts sikkerhetsbelter. Det er også laget spesialtilpasninger for barn med egne barnesetefester og sitteputer som hjelper barna opp i riktig høyde for sikkerhetsbeltet. Mange forkortelser i utstyrslisten forteller også at det finnes sikkerhetssystemer som vi verken kan teste eller se før uhellet er ute. Antiveltesystem, ABS-bremser og pollenfilter er for eksempel standard.

På langkjøring satte vi stor pris på cruisekontrollen, eller konstantfartholderen som Volvo liker å kalle funksjonen. Finn din fart, trykk på en knapp på rattet, og begge bein kan hvile mens bilen selv holder farten. Vi kan også kontrollere tempoet med knapper på rattet, et fiffig alternativ til gasspedalen. Finnes som ekstrautstyr (komfortpakke til 9.500 kroner), anbefales for den som kjører mye på landevei. Litt dårligere likte vi imidlertid at bilen er litt vinglete på styringen. Litt mer retningsstabilitet hadde gjort oss enda mer fornøyde.

Sminkespeiltesten - en ofte oversett detalj