Skal "ta" Bugatti

Porsche-spesialistene hos 9ff er ambisiøse. De har prøvd og feilet (relativt sett). Nå prøver de igjen, denne gang med sterkere argumenter.

I Essen så vi nylig en meget spesiell Porsche 911-basert supersportsbil, produsert av den etterhvert anerkjente Porsche-trimmeren 9ff. Med forlenget akselavstand, midtmotor og en hel rekke andre modifikasjoner, vitner denne bilen, døpt Porsche GT9, om at produsenten har gitt opp å sette verdensrekord med en 911 i klassisk konfigurasjon.

Slå Veyron

Heller ikke nå hevder de å skulle sette ny verdensrekord, men de har utviklet en bil som i det minste skal gjøre det like bra som Bugatti Veyron, og bare det er jo ikke småtterier.

Blant de aller raskeste

Vis mer

Skal "ta" Bugatti

  1. Store bilder!


For to år siden mer enn tangerte riktignok 9ff verdensrekorden for produksjonsbiler med 388 km/t på Nardo-banen i Italia, men det var med en spesialutviklet versjon av 911 996 (9ff 9f-V400), som til syvende og sist ikke kunne godkjennes som "produksjonsbil" Den gang var det McLarens F1 som nylig hadde vært referansen, som bare nylig var blitt slått av Koenigsegg. Siden den gang har Bugatti Veyron lagt listen enda høyere med sine 407 km/t, og ganske nylig satte Shelby SuperCars den fortsatt gjeldende verdensrekorden på 412 km/t med sin SSC Ultimate Aero Twin Turbo (V8 turbo på 1.183 hk). Les artikkelen og se bildene her!

987 hk

Men tilbake til 9ff GT9, som vi altså nylig fikk studere på Essen Motor Show. 9ff-ingeniørene har denne gangen utviklet en spesialutgave av boksersekseren fra Porsches GT3, som har et slagvolum på 4,2 liter. Råder og stempler er av titan og konfigurasjonen er ikke lenger hekkmotor men midtmotor. Ytelsene er på høyde med de skapte forventningene om enn ikke alene tilstrekkelige til å lage en verdensrekordbil. 9ff oppgir maksimal effekt til nøyaktig 987 hestekrefter mens et dreiemoment på 964 newtonmeter er tilgjengelig i øvre del av registeret (fra 6.000 til nesten 8.000 omdreininger).

Supersportsbil

Vis mer


9ff GT9 er løselig basert på en 911 GT3. Men som nevnt har den motoren midt på , og bilen er hele 30 centimeter lengre enn stambilen. Den er også 12 cm lavere og alt er gjort for å maksimere marktrykket i høye hastigheter. Karbonfiber og kevlar er benyttet i karosseriproduksjonen og bilen skal dermed ikke veie mer enn noe over 1,3 tonn - altså som en velspekket VW Golf. Dette er en supersportsbil som beveger seg i Carrera GT-universet.

Pris: Høy

Så var det prisen. 9ff GT9 står heldigvis på en helt offisiell 9ff-prisliste, og den koster 592.620 euro. Det er prisen i Tyskland, og med norske avgifter og en kurs på cirka 8 kroner vil en norsk kunde måtte betale noe i nærheten av åtte millioner kroner for å få den registrert her i landet.

  • Se de store bildene her!
  • Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder