KAN KOSTE DYRT: Mange unge drømmer om å kjøpe sin første bil, da er det viktig å regne på hvor mye det vil koste deg . 

Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET.
KAN KOSTE DYRT: Mange unge drømmer om å kjøpe sin første bil, da er det viktig å regne på hvor mye det vil koste deg . Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET.Vis mer

Ti tips når du skal kjøpe bil

Skal du kjøpe din første bil? Dette må du huske på

Bildrømmen kan bli dyr. 

Det er mange unge som drømmer om å kjøpe egen bil, og med lav rente og gunstige låneavtaler kan det virke forlokkende å realisere drømmen.

Men det er lett å havne i den økonomiske ulykka om man mister oversikten over utgiftene.

Vi har tidligere skrevet at leasing kan være et godt alternativ, men også at det kan lønne seg å bruke banken dersom du skal finansiere gjennom lån.

Det er lett å la seg lokke av prislappen som står festet på frontruta av drømmebilen, enten den er ny eller brukt. Men prisen du betaler når du kjøper bilen er på ingen måte hva den vil koste deg totalt.

Mange utgiftsposter

I tillegg vil du få drivstoffutgifter dersom du ikke kjøper elbil, samt årsavgift, forsikring, bompenger og andre uforutsette utgifter. Kjøper du bruktbil må du også betale omregistreringsavgift. De ulike avgiftene du betaler ved kjøp av bil beregnes etter type transportmiddel, alder og vekt. Jo eldre og lettere bilen er, jo billigere blir den.

Du må også ta høyde for at bilens verdi synker. Du får igjen langt mindre for bilen når du selger den, enn det du betalte da du kjøpte den.

Les også: Alt om verditap

En ny bil antas å tape seg 50 prosent i verdi i løpet av de tre første årene, i følge DNB.

Ikke alle er enig med DNB om dette, og flere regner som fem år som en halvering av pris. Fasiten ligger kanskje et sted midt i mellom.

Dersom man ønsker å kjøpe bruktbil vil det være lønnsomt å kjøpe en bruktbil som er så ny som mulig, i følge DNB er en to år gammel bil ideelt. Da har du fortsatt minimum tre år garanti igjen.

I tillegg kan det være lurt å kjøpe en bilmodell som holder seg godt i verdi. Fargevalg kan også være av betydning, sort og grå viser seg å være populære valg med tanke på verditap.

Bil er dyrt

Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB, understreker at bil er dyrt i Norge uavhengig av om du kjøper ny eller brukt, og at det er lurt å forhandle om pris.

«Få et pristilbud fra en leverandør og ta det med deg til neste. Det er mange tusenlapper å spare på å besøke flere leverandører.»

DNB og Sandmæl har laget en liste over ti ting det kan være nyttig å huske på når du skal kjøpe din første bil.

1. Verdifall. Uansett om du kjøper ny eller gammel bil vil den få et betydelig verdifall. Ifølge Autolease Norge vil selv de mest populære nybilene være verdt i underkant av 70 prosent av nybilprisen etter tre år. Mange biler er bare verdt halvparten av nybilprisen allerede etter seks måneder. Verdifallet går i takt med bilens alder og tilstand, så vær obs på at om du kjøper en gammel bil kan den bli bortimot verdiløs.

2. Lån. Hvis du må ta opp lån vil nedbetaling og renteutgifter bli en betydelig utgift. Renteutgifter på billån er ofte høyere enn på f.eks. boliglån. Det kan lønne seg å inkludere billånet inn i huslånet for de som har muligheten til det. Dersom du tar opp lån må du også regne med å måtte tegne kaskoforsikring på bilen.

3. Avgifter. Du må tenke på alle de faste utgiftene som kommer fra staten i etterkant av bilkjøpet. Omregistreringsavgiften er avhengig av bilens alder og vekt, og satsene varierer nå mellom 1.500-5.800 kroner. I tillegg kommer årsavgiften på 3.135 kr.

BRUK TID: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNM sier at det er viktig å bruke god tid og tenke seg godt om dersom man er ung og skal kjøpe sin første bil. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

4. Forsikring. Når du er ung og ikke har bygget opp bonus kan bilforsikring bli dyrt. Det er derfor lurt å velge en bil som er billig å forsikre. Dette kan du sjekke opp før du kjøper bilen. Du må å ha ansvarsforsikring, men har du en verdifull bil eller lån må du tegne del- eller fullkasko.

Forsikringsprisene varierer og avhenger av alder, type bil, bosted og oppspart bonus. Som ung må du regne med å betale fra 5.000-15.000 årlig for en vanlig bil bare i ansvarsforsikring. Ønsker du del – eller helkasko må du regne med å betale betydelig mer.

5. Forsikre bil på foreldrenes forsikring? For mange unge er det enklere og billigere å bruke foreldrene når bilen skal forsikres. Forsikringen vil bli billigere på kort sikt, men en dag må man ha sin egen forsikring. Da må kanskje den gamle ungdomsbilen byttes ut med en driftssikker, kollisjonssikker familiebil. Det betyr del – eller helkasko og høyere kjørelengde. Dersom du valgte å forsikre bilen selv i første omgang kan du ha opparbeidet deg 70 prosent bonus om du har kjørt forsiktig. Har du brukt foreldrene dine starter du med 20 prosent når du tegner egen forsikring. Da kan den tusenlappen du sparte for fem år siden utgjøre ti tusen i dag, fordi det koster mer å forsikre dyrere biler. Det kan derfor lønne seg å starte så tidlig som mulig med egen forsikring.

6. Vedlikehold. Som bileier må du regne med mange utgifter til vedlikehold, og for eldre biler bør du sette av en ekstra buffer til reparasjoner og uforutsette kostnader. Vanlig bruk av bilen vil koste deg over 10.000 kroner i året i drivstoffkostnader, olje og dekkslitasje. I tillegg kommer andre vedlikeholdsutgifter. Å eie en bil kan fort koste deg 20.000 kroner i året .

7. Garasje eller parkering. Dersom du ikke har parkering der du bor, må du regne med betydelige utgifter til parkering. Garasjeleie kan koste 1.000 – 2.000 kroner i måneden, mens beboerparkering på gateplan kan koste så lite som 300 kroner i året (pris i Oslo). I tillegg til parkering hjemme, må du regne med parkeringsutgifter når du bruker bilen.

8. Bompenger eller ferge. Om du bruker bilen daglig og kjører gjennom bomringer, veier med bompenger eller er avhengig av ferje kan det bli dyrt. Daglig kjøring gjennom en bomring som koster 30 kroner vil ende opp med å koste deg over 10.000 kroner i året.

9. Kjøp billig. Uansett hva slags bil du velger, er det dyrt å både kjøpe og eie bil i Norge. Det er derfor viktig å bruke god tid på å finne det billigste tilbudet. Det kan derfor være lurt å få et pristilbud hos flere leverandører. Det er også viktig å huske at det koster mye å ha bilen på verksted, så det kan være mye penger å spare på å reise til et verksted i Sverige. Du kan også være penger å spare på driftskostnadene. Drivstoff er for eksempel billigst på søndager eller mandag formiddag.

10. Alternativt ikke kjøp bil? Selv om en bil vil gi deg mye frihet, kan det ende opp med å bli et pengesluk. Det er derfor lurt å tenke seg godt om før man bestemmer seg for å kjøpe bil. I dag finnes det mange gode og kanskje rimeligere transportalternativer, for eksempel å bli medlem av en bilpool-ordning, reise kollektivt eller bruke sykkel.

Kjøp med hodet, ikke med hjertet

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF sier at mange unge drømmer om å kjøpe sin egen bil, og at de ofte ikke har så mye penger å rutte med. Bildrømmen er ofte så stor at mange unge kjøper bil med hjertet og ikke med hodet, noe som kan ende opp med å koste dem dyrt.

– Kunsten er å ha med seg noen som har peiling på bil, og som kan hjelpe deg til å se over bilen og se etter potensielle utgiftsposter, sier Engebretsen.

Videre sier Engebretsen at det er mange feil på brukte biler som det kan være vanskelig å se, og som selger ikke selv er klar over. Det er ofte disse feilene som koster deg mest. Han understreker også at mange tror at bilen er i teknisk god stand dersom den er EU-godkjent, men en EU-godkjenning alene ikke sier nok om bilens stand.

Den kan være lurt å få bilen opp på en bukk og få noen med fagkunnskaper til å se over bilen og se etter potensielle feil og fremtidige utgiftsposter. NAF er i dag alene om å tilby noe de kaller kjøpstest, her går de over bilen og ser etter feil, mangler og skader.

NAF tilbyr to ulike kjøpstester, en basistest og en komplett test.

Komplett test inkluderer blant annet vurdering av bremser, lys, hjuloppheng, styring, understell og motor/ drivverk, karosseri, interiør, diagnose av bilens elektronikk via diagnosekontakten OBD (On Board Diagnostics), vurdering av pris og personlig rådgivning. Totalt inneholder testen rundt 110 tekniske kontrollpunkter.

– Vi hadde nylig en bruktbilkunde som tok en komplett kjøpstest. Der avduket vi skader for 64.000 kroner. Bilen hadde bare et halvt år igjen av EU-godkjenningen og hadde aldri blitt godkjent på nytt uten betydelige påkostninger, sier Engebretsen.