<b>FLERE VEIER UT:</b> Range Rover Sentinel er spekket med utstyr, og dørene er ikke nødvendigvis den eneste veien ut. De har nemlig lagt inn en nødutgang gjemt bak baksetet, dersom alle andre veier ut er blokkert.  Foto: JAGUAR LAND ROVER
FLERE VEIER UT: Range Rover Sentinel er spekket med utstyr, og dørene er ikke nødvendigvis den eneste veien ut. De har nemlig lagt inn en nødutgang gjemt bak baksetet, dersom alle andre veier ut er blokkert. Foto: JAGUAR LAND ROVERVis mer

Skal det være en pansret Range Rover?

Kjære statsminister. Du kan velge mellom en bombesikker Range Rover eller den sikreste Audien noensinne!

Jaguar Land Rover sin Special Vehicle Operations (SVO) har tidligere bare laget superutgaver av allerede spreke produksjonsmodeller. For eksempel Jaguar Project 7, som er en vanvittig utgave av Jaguar F-Type cabriolet.De har nå skapt sitt første pansrede kjøretøy, som kommer i salg denne måneden.Kanskje dette kan bli den nye bilen for Erna Solberg når hun skal ut til folket på uvørne veier?Med en pris på rundt 400.000 euro, gjør Range Rover Sentinel sin offentlige debut på Defence and Security Equipment International Showet som skjer 15.-18. september i Excel Arena i London.LES OGSÅ: Vi har testet nye Range Rover AutobiographySe video her:

 

Tåler det meste

FULLE LISTER: Bilen er spekket med spektakulære sikkerhetsløsninger, og gjør det vanskelig å se hvordan noen skal kunne få has på denne doningen. Foto: JAGUAR LAND ROVER Vis mer

Bilen, som er basert på Range Rover Autobiography, er laget av super-høyfast stål som tåler panserbrytende kuler i kaliber 7.62.LES OGSÅ: Vi har kjørt nye Range Rover SportDen er sertifisert til såkalt VR8-standard ved QinetiQ, en uavhengig organisasjon som tidligere var en del av det britiske forsvarets forksningsavdeling.
Den skal også tåle trykket fra 15 kilo TNT under gulvet og over taket.Glasset er multi-laminert og skuddsikkert, mens dempere og fjæring er oppgradert for å tåle den ekstra vekten. Om man må skrubbe foran hindringer, er det hele sikret med ventilerte skivebremser i dimensjon 380 mm foran og 365 mm bak.

Ikke til å tulle med

RANGE ROVER SENTINEL: For første gang lager Jaguar Land Rovers Special Vehicle Operations (SVO) en skuddsikker utgave av Range Rover, og de holder ikke igjen på utstyret. Foto: Land Rover Jaguar Vis mer
SKINNET BEDRAR: SVO, Jaguar Land Rovers Special Vehicle Operations ønket at bilen skulle se ut som en vanlig Range Rover Autobiography, men presetere som en tanks. Foto: JAGUAR LAND ROVER Vis mer

Sentinel har også et «lukket» eksosanlegg det ikke er mulig å tukle med, en selvtettende drivstofftank, et back-up batteri og et separat ladesystem.
Under panseret sitter det selvslukningsanlegg, en sirene - og en ekstern høyttaler for å kunne varsle folk utenfor bilen. Det kan komme til nytte dersom man forventer et atentat mot kjøretøyet, slik at forbipasserende har mulighet til å komme seg unna. Motoren er den herlige 3,0-liters V6 kompressormatete bensinmotoren på 340 hester fra Jaguar F-Type og XE-S - koblet til en ZF åtte-trinns automatisk girkasse.Nevnte vi punkteringsfrie dekk? Det er jo selvsagt på en bil som denne.
Staten er fritatt for avgifter når de selv kjøper inn biler. Derfor kan Erna få den for 400.000 euro - noe som tilsvarer rundt 3,7 millioner norske kroner. Om du av en eller annen grunn skulle mene at du får lite for pengene, kan vi nevne at det er inkludert en serviceavtale i tre år og et skikkelig treningsprogram for sjåføren.Det vil bli bygd på bestilling i Oxford, og vil være tilgjengelig for markedene i Storbritannia, Europa, Sør-Amerika, Afrika og Midtøsten.

Ny Audi for VIP'en

Jaguar Land Rover er ikke de eneste som satser skuddsikkert. Audi lanserer også sin nye A8 L, som er oppgradert til den strengeste sikkerhetsklassen VR 9. (Forrige versjon var sertifisert for sikkerhetsklasse VR7.) Bilen får sin debut på Frankfurt-utstillingen senere denne måneden.LES OGSÅ: Vi har testet Audi A8

Hemmelig partner

LAG OG TUNG:Den pansrede utgaven av A8 leveres bare kun lang akselavstand (L), noe som gir bilen en totallengde på 5,27 meter. Det er 13 cm lenger enn den vanlige utgaven. Vis mer

Audi produserer sine pansrede biler i et partnerskap mellom fabrikken i Neckarsulm (Tyskland) og en annen hemmeligholdt fabrikk. LES OGSÅ: Her er nye Audi A4Hver ordre blir fulgt tett opp i samarbeid med kunden for å kvalitetssikre deres særskilte behov. Det betyr at de pansrede bilene i stor grad kundetilpasses ned helt ned til minste detalj.
En ny sikkerhetscelle med motstandsdyktige materialer og spesielle legeringer sørger for maksimal beskyttelse samtidig som vekten på bilen er redusert.I tillegg er bilens vinduer er også videreutviklet, og hele chassiset og quattro firehjulsdriftssystemet er spesialdesignet for å møte de høye sikkerhetskravene. Eneste med orginalt firehjulsdriftsystemAudi er forøvrig den eneste produsenten som kan levere originalt firehjulsdriftsystem fra fabrikken på pansrede sedaner i sitt segment. Med alle endringene som er gjort, både synlige og ikke synlige, er nye Audi A8 L Security sertifisert for sikkerhetsklasse VR9, for tiden den strengeste klassen for sivilt produserte pansrede sedaner.

Rullende bunker

LUKSUS. Selv om Audi A8 L Security på mange måter er en rullende bunker, har det ikke gått på bekostning av luksusen. Interiøret er like delikat som på de vanlige modellene. Foto: AUDI Vis mer

Nye Audi A8 L Security kan motstå angrep fra våpen som er dobbelt så kraftige som vanlige håndvåpen og sprengladninger som klassifiseres som ERV 2010. Det betyr en sprengning av 15 kg TNT kun 2 meter unna bilen.Noe av standardutstyret i bilen er en egen pansret kommunikasjonsenhet i bagasjerommet for eget samband, et intercomsystem for kommunikasjon med personer utenfor bilen og selektiv døråpning. Audi har som Range Rover Sentinel også en egen nødutgangsløsning. Det er deres egne patenterte nødutgangsløsning og et brannslukningssystem som har dyser i motorrommet, rundt drivstofftanken, i bilens hjulbuer og under bilen. Et eget aircondition-system sørger for at det kun brukes luft i kupeen fra egen kilde i bilen.
Audi A8 L Security leveres med to motoralternativer: En 4.0 TFSI biturbo V8-bensinmotor som yter 435 hk med et dreiemoment på 600 Nm, eller en 6.3 FSI W12-bensinmotor på 500 hk med et dreiemoment på 625 Nm. Toppfarten på begge utgavene er regulert til 210 km/t – en grense som forståelig nok er satt av hensyn til de spesielle run flat-dekkene som kan kjøres selv etter en kraftig punktering. Den pansrede utgaven av A8 leveres bare med lang akselavstand (L), noe som gir bilen en totallengde på 5,27 meter (13 cm lenger enn den vanlige utgaven).

Sikkerheten selv

Selv om dette høres både kult og imponerende ut, er nok ikke dette biler for folk flest. Ikke bare fordi prisene er så høye, men fordi de fleste ikke trenger å beskytte seg mot bombeangrep og skuddvekslinger.Bilene vil nok hovedsaklig bli bestilt av statsoverhoder, kongelige og andre viktig mennesker som mener de har behov for det ypperste av sikkerhet, og som ikke minst har lommebok til å betale for det.Prisen på Audien er forleøpig ikke offentliggjort, men den vil nok ikke ende opp langt unna det Land Rover Jaguar skal ha for sin Range Rover Sentinel. Uansett pris, det produsentene har fått til her imponerende, og bilene er veldig kule. Det er hvert fall bombesikkert.