<b>ALLE STØRRELSER:</b> På caravanmessen finnes det bobiler i alle størrelser og prisklasser, som denne.   Foto: Fred Magne Skillebæk
ALLE STØRRELSER: På caravanmessen finnes det bobiler i alle størrelser og prisklasser, som denne. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Skal det være en bobil til 5,3 millioner?

Norges største messe for bobiler og campingvogner er i gang. Her er noen av høydepunktene.

Aldri før har Caravan-messen på Lillestrøm vært større enn i år. Det henger også godt sammen med salget, som særlig for bobiler har skutt i været de siste årene.

Dette vises også på messen, hvor bobilene nå har spist seg kraftig opp i miksen av biler og vogner.

Bobilsalget tar av

60 utstillere higer etter å fortelle deg om de tingene du allerede vet du har lyst på, i tillegg til alle tingene du ikke er klar over finnes.

Det er fortsatt langt mellom de store revolusjonerende løsningene, men hvem lar seg vel ikke imponere av en bil til 5,3 millioner?

Den må strengt tatt kategoriseres mer som en bobuss, for når vekten er drøye 10 tonn, og du har ytterligere 5 tonn å kunne laste den med, så krever den også mer enn førerkort for personbil.

Concord Centurion er ikke bare lang, høy og bred, men når den i tillegg kan kan dras ut i bredden etter at den er parkert, så blir den innvendige plassen formidabel.

Camping eller glamping?

15 tonn maksvekt: Med egen garasje i hekken, og uttrekkbar side har du plass nok i en Concord som dette. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Bobiler: Frister med garanti. Duger den?

Økonomiversjonen starter på 500.000

Heldigvis får du rimeligere bobiler, og prisene starter på rundt 500.000 for en anstendig bil. Majoriteten kjøper biler til et sted rundt 800.000 kroner.

Selv i de rimeligere prisklassene er det mulig å få biler med uttrekkbare løsninger. Adria har akkurat lansert en bil med svært kompakte mål, hvor bakveggen kan dras ut.

Dermed blir bilen meteren lenger i parkert tilstand, sammenlignet med hvordan den er når den kjøres.

Prisen? Langt hyggeligere, men fortsatt snakker vi om i underkant av 800.000 kroner.

UTTREKKBAR: Adria lanserer også en uttrekkbar modell, men i det lavere prissjiktet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Følger Tour de France med bobil

Gamle klassikere

GAMMEL GOD ÅRGANG: Trulte henger med for å glede de som liker å mimre. Det har hun gjort siden 1958. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Messens eldste doning er vognen Trulte. Hun er født i 1958, og var i bruk helt frem til slutten av 80-tallet. I dag eies Trulte av Norsk Caravan Club, som sørger for å ta vare på den gamle.

Også Trulte er av den uttrekkbare sorten, eller sammenleggbar som den omtales som.

Så vidt eierne vet, er Trulte den eneste av sin sort i Norge. I Tyskland er det fortsatt mange av den, og det finnes miljøer hvor likesinnede samles med sine Knospe Campingvogner.

Nye regler: Snart kan bobilfolket juble

Kombicampere

ENKEL FERIEFORM: Mange har minner fra kombicampere, og de finnes fortsatt i mange varianter. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Trodde du den typiske kombicamperen var død? Nei da. Det finnes et stort antall versjoner og modeller, og mye har skjedd – ikke minst på teltløsningene. Noen av dem er store som leiligheter, og tilbyr alt du kan tenke deg.

Løsningene slås opp på få minutter, det samme ned.

Blant smarte løsninger finner du også egne stativer som gjør at du kan stable hengeren opp etter garasjeveggen, eller andre steder hvor den gjør lite av seg når den ikke er i bruk. Det kan mildt sagt ikke sies om dagens campingvogner og bobiler.

IKEA-PRISNIPPET: Bürstner viser en bobil som innredes med bokser til det du trenger den til. Funksjon og form i skjønn forening. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Ikea-prisippet

MØBLER SELV: Med byggeklosser bygger du din egen optimale løsning. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Bürstner viser frem en bil som bare er en konseptbil, en bil som ikke finnes på markedet. Innvendig er den delvis satt sammen av kasser og bokser som monteres og brukes der de gjør mest nytte for akkurat deg.


Her er det fullstendig mangel på lekker dekor og luksuriøst utstyr, men til gjengjeld 100 prosent fokus på det praktiske.

Bilen har for øvrig stor bakluke, en løsning mange bobilister antagelig misunner den.

Ser bedre ut

Nytt av året er også at flere av produsentene har modernisert interiørene. Nå er det lite igjen av tung mørk eik og enda mørkere mahogny. De lyse, trivelige interiørene, med mer moderne trekk i sitteputer og stoler, har gjort sitt inntog. Det var da også på tide.

Dette gjelder for både biler og vogner.

Samtidig har materialene blitt lettere, men mer solide. Det skjer med andre ord stadig en evolusjon på caravanfronten, selv om de store revolusjonene mangler.

Smarte løsninger

Campingfolket blir av natur veldig praktisk orientert. Vekt er et viktig tema, samtidig som man ikke ønsker å gi slipp på komfort.

Dermed er det svært praktisk at ølglassene ikke lenger er av glass, men plast. At det i tillegg har to lag - med luftkammer i mellom - gjør ingen ting. Det bidrar til å holde ølen kaldere enda lenger.

Trenger du støvsuger i bilen, så selger Kama Fritid en sentralstøvsuger med både slange og slisse i gulvet. Fei bøsset til slissen, og det borte er det.

Årets caravanmesse pågår frem til søndag 20. september kl. 17.