<b>BAK ELLER FORAN?: </b> De lærde strides over hvorvidt de beste dekkene skal sitte foran eller bak.  Foto: JAMIESON POTHECARY
BAK ELLER FORAN?: De lærde strides over hvorvidt de beste dekkene skal sitte foran eller bak. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Skal de beste dekkene foran eller bak?

Diskusjonen kommer opp hvert bidige år og er kanskje like gammel som hjulet selv: Hvor skal du ha de beste dekkene, bak eller foran?

Med jevne mellomrom dukker diskusjonen opp, og vi tar en ny ringerunde. For selv om vi tidligere har skrevet at du bør ha de beste dekkene foran, kontret vi noen år seinere med å skrive at du burde ha de beste dekkene bak.

Og sånn har nå årene gått, sammen med utviklingen av bilenes sikkerhetsutstyr og hjelpemidler.

LES OGSÅ: Kanskje noen fargerike dekk spriter opp hverdagen?

Best grep bak?

PÅ VINTERFØRE: På vinterføre ønsker en best mulig grep og på sommerføre vil en ta unna mest mulig vann. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Frank Larsen er teknisk ansvarlig i Continental norden og har mange år bak seg i bransjen.

Han mener også at utviklingen av bilene har endret hvordan vi avgjør hva som er best.

- Innad hos Continental har vi laget en matrise med 20 punkter som omhandler hvorvidt de beste dekkene bør sitte foran eller bak. På denne matrisen ber 16 av disse 20 punktene oss sette de beste foran.

Samtidig er konklusjonen til Larsen noe annet en forventet når du hører tallene fra matrisen.

- Til tross for dette, mener vi konklusjonen leder til at de beste dekkene bør sitte bak.

LES OGSÅ: Vil lage dekk av gummi fra løvetann

Grunnen til at Continental råder deg til å ha de beste dekkene bak er fordi de vil hjelpe deg mer om du skulle få en uforutsett skrens.

Faren er at du skal bli lurt av det gode grepet som sitter foran, men som vil straffe deg om du skulle få skrens på bakhjulene.

- Er du en uerfaren sjåfør, vil du ha i våre øyne ha aller mest utbytte av å ha de beste dekkene bak, fortsetter Larsen.

Eller best grep foran?

Hvor mener du de beste dekkene skal plasseres, foran eller bak?

(Avsluttet)
Foran, selvfølgelig.(80%) 3048
Bak, selvfølgelig.(14%) 546
Her er jeg veldig usikker.(5%) 193
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Allikevel er det andre i bransjen som ikke er helt enige med Larsen. Rune Korsvoll i Bladet Motor forteller at de moderne bilene som kjører nå, vil ha best utbytte av å ha de beste dekkene foran.

- Forhjulene har den største bremseeffekten, samtidig skal du kunne styre bilen med best mulig grep.

- I tillegg er forhjulene mest utsatt for vannplaning, da det er de som brøyter vei. Da gjelder det å ha best mulige forutsetninger for å ta unna mest mulig vann, forteller Korsvoll til Dinside.

LES OGSÅ: Ikke bruk piggfritt om sommeren

Generalsekretær Børre Skiaker i Kongelige Norske Automobilklubb forteller han er delvis enig med begge løsningene, men at han også vil anbefale deg som ikke er rallysjåfør å kjøre med de beste dekkene bak.

- Når du øker farten mister du mer og mer grep. Akkurat i grenselandet er det best å ha de slitte dekkene foran. Kommer du over i høy fart er det kanskje motsatt, sier han.

- Aller helst bør du jo ha fire gode dekk, men er situasjonen slik at du har to gode og to dårlige ser jeg gjerne de dårlige foran. Grunnen er at de fleste blir redde når de havner i en stressende situasjon, og dermed bremser ned. Da vil godt grep bak hjelpe deg å skape kontroll over bilen igjen.