<b>FÅR PREMIERE I PARIS:</b> Opel Ampera-e vil sette ny standard blant de folkelige elbilene med sine 204 hestekrefter og en mye lengre rekkevidde enn dagens konkurrenter. Nå er det litt mer enn en måned til bilen er ute blant folk for alvor - hit til landet kommer den på nyåret.  Foto: OPEL
FÅR PREMIERE I PARIS: Opel Ampera-e vil sette ny standard blant de folkelige elbilene med sine 204 hestekrefter og en mye lengre rekkevidde enn dagens konkurrenter. Nå er det litt mer enn en måned til bilen er ute blant folk for alvor - hit til landet kommer den på nyåret. Foto: OPELVis mer

Opel Ampera-e rett rundt hjørnet

Skal banke konkurrentene på rekkevidde

Den skal få BMW-ytelser og parkerer all konkurranse på rekkevidde. Inntil videre.

Det skjer mye på batterifronten for tiden og det er duket for en ny generasjon elbiler med adskillig lengre rekkevidde enn hva tilfellet er i dag. Samtidig økes rekkevidden betydelig på de allerede eksisterende elbilene.

Først ut blir bilen vi ser her. Den ble vist første gang i januar 2015, da som konseptet Chevrolet Bolt. Her er navnet Opel Ampera-e.

3. generasjon

Den norske pressemeldingen oppgir ikke mange data om bilen, men administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen, presiserer at det dreier seg om den første av tredje generasjon elbiler. Den vil dermed i fremtiden konkurrere mot modeller som ikke ennå er på markedet, som Tesla Model 3 og neste generasjon Nissan Leaf.

Tallene som er oppgitt er effekten fra elmotoren, som er på solide 204 hestekrefter, og dreiemomentet på 360 newtonmeter. Bilen skal akselereree fra 0 til 50 kilometer i timen på 3,2 sekunder og vi regner med cirka 7 sekunder fra 0 til 100.

204 HESTER: Opel opplyser at Ampera-e fint kan cruisepå Autobahn i 150 kilometer i timen. 0-100 skal ta cirka 7 sekunder. Foto: OPEL Vis mer


Mellomakselerasjonen fra 80 til 120 kilometer i timen er oppgitt til 4,5 sekunder, hvilket gir bilen uvanlig gode forbikjøringsegenskaper. Vekten på litt over 1,6 tonn virker ikke altfor avskrekkende - batteripakken utgjør cirka 430 kilo av dette.

Sistnevnte har en kapasitet på 60 kWt og er satt sammen av 288 celler, pakket i ti moduler hvorav fire er stablet to i høyden under baksetet.

Vil kunne EU-måles til minst 40 mil

Den amerikanske (men så å si identiske), versjonen av bilen har en oppgitt rekkevidde på 322 kilometer etter den amerikanske EPA-normen. Hvis vi bruker det vanlige forholdstallet på cirka 2/3 mellom EPA-standarden og NEDC som brukes i Europa, ville det innebære en NEDC-oppgitt rekkevidde på rundt 470 kilometer. Vi kan i hvert fall regne med at den vil komme på minst 40 mil og bilen har høyst sannsynlig en realistisk rekkevidde i vanlig bruk på 30 mil.

Dette gjør den uansett langt mer anvendelig enn de elbilene som finnes på markedet i dag utenom Tesla Model S og Model X.

OVER 30 REELLE MIL: Målt etter strengere målenormer enn de europeiske, skal Opel Ampera-e være god for 30 mils rekkevidde i det virkelige liv. Foto: OPEL Vis mer


Oppkoblet og sikret

Annen informasjon vi har mottatt om nykommeren er at Ampera-e er utstyrt med den nyeste versjonen av Opels infotainmentsystem IntelliLink som med full støtte for Apple CarPlay og Android Auto, gir sømløs tilkobling av smarttelefoner. Dermed har du full tilgang til din favorittmusikk, og andre tjenester direkte fra den store berøringsskjermen.

I tillegg kommer Ampera-e, som alle Opels personbiler, med Opel OnStar. Et system som kan være livreddende om uhellet skulle være ute. Enten ved at du selv ber om hjelp, eller automatisk om en ulykke skulle inntreffe.

Opel beskriver OnStar som «din personlige rådgiver på veien». Ett trykk på OnStar-knappen og du kobles opp mot din egen rådgiver som kan hjelpe deg med å finne adressen til dit du skal, og deretter laste den ned til navigasjonen din, eller gjennomføre en sjekk på bilen din før du legger ut på langtur.

Les også:

  • Fornyelse av en av de beste familiebilene
  • TEST: Opel Astra Sports Tourer
  • Nye Opel Corsa overrasket oss