<B>IKKE BARE, BARE</B>: Forsikringsselskapene får ofte de merkeligste forklaringer på hvordan skader har oppstått.  Foto: REUTERS/Tobias Schwarz
IKKE BARE, BARE: Forsikringsselskapene får ofte de merkeligste forklaringer på hvordan skader har oppstått. Foto: REUTERS/Tobias SchwarzVis mer

Sjekk ut disse utrolige skademeldingene

Det er velkjent at skademeldingene fra uheldige bilister inneholder en del humoristiske gullkorn...

- Jeg foretok en myk oppbremsing i den forankjørende bils bagasjerom.

Bortforklaringene ruller over øynene raskere enn rulleteksten på en dårlig situasjonskomedie. Du har akkurat bulket bilen til kjæresten, eller kanskje enda verre, foreldrene hans eller hennes.

For selv om det kanskje har vært uoppmerksomhet i gjerningsøyeblikket som har forårsaket uhellet, spisses all kapasitet igjen etter smellen mot å bortforklare skylden. For den var det uansett ikke du som hadde, det var bil B eller lyktestolpen som sto i veien.

For det er ikke alltid at skylden legges på noen som har særlig intelligens. Stadig dukker det opp forklaringer som skylder på lyktestolper som kommer ut av ingensteds, eller elger som skifter mening og velger å gå tilbake dit den kom fra. Det kan selvsagt ikke sjåføren noe for.

Ved hjelp fra IF skadeforsikring, Codan forsikring og Gjensidige forsikring har vi samlet noen gode historier, til din og vår glede.

LES OGSÅ: Dette dekker forsikringen ved lynnedslag

I FARTA: "En lyktestolpe for i mot bilen og skadet seg på to steder." Foto: NTB SCANPIX Vis mer


Dyr affære

Når en ferdes langs veien er det stadig nye hindringer som møter deg, og denne bilisten fikk kanskje ikke helt responsen vedkommende ønsket.

Spørsmål på skjema: Hva slags advarsel ble gitt av deg? Svar: Jeg brukte hornet.
Spørsmål på skjema: Hva slags advarsel ble gitt av den andre parten? Svar: Mø

- Jeg gjør oppmerksom på at hverken jeg (A) eller B mener det var slik det skjedde, men et meget innpåslitent vitne, (Hr. Holm) overtok fullstendig styringen da vi skulle skrive skademelding.

Kunden hadde nettopp kjøpt seg ny snøscooter og tegnet delkasko-forsikring som jo ikke dekker skader man selv er skyld i. Han skulle starte scooteren for aller første gang og denne scooteren hadde snor-start. Det kunden ikke oppdaget var at gassen sto på «flatt jern»… Scooteren startet og tok av som en kanonkule rett utfor et stup han sto like ved da han startet den. Det var den første og siste testen kunden hadde med den scooteren. Heldigvis ble ingen personer skadet.

En kunde hadde vært på tur i sin bil da en elg plutselig løp ut foran han på veien. Kunden var lynrask på rattet, unngikk elgen med minste mulige margin kun for å treffe bjørnen som jaktet elgen. Heller ikke her ble noen personer skadet og bjørnen løp til skogs.

LES OGSÅ: Vi bulker julen inn

Det norske ordforrådet

Av og til bør en kanskje la noen andre lese skademeldingen før en sender den inn, råder forsikringsselskapene. Vel, vi håper vi fortsatt kan motta og dele slike meldinger i fremtiden også.

- Jeg kjørte inn til siden fordi det kom røyk opp fra panseret. Jeg skjønte bilen sto i flammer, så jeg tok hunden og kvalte den med et teppe.

- Jeg foretok en myk oppbremsing i den forankjørende bils bagasjerom.

- Et hjul kjørte i grøften, foten hoppet fra bremsen til gassen, fór over veien og havnet i et tre.

Enkelte ganger er det kanskje lettest å ta skylden for noe en ikke nødvendigvis ikke hadde skyld i, for å slippe en større straff?

ELGEN SIN SKYLD: Hadde elgen bare fortsatt ut av veien, og ikke snudd i grøfta hadde ulykken aldri skjedd. Elgen sin skyld. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


- Det hele var min skyld, men fører B sa det var OK og at jeg bare skulle glemme skadene på hans bil. Det skulle han få fikset selv, sa han. Det viktigste for han var at kona aldri fikk vite at han hadde vært akkurat der akkurat da.

- Jeg er ikke ute etter å forskyve skyld eller fraskrive meg ansvar, men kan bare konstatere fakta, og det ser svært dårlig ut for min del.

Eventuelt kan du bare få noen andre til å skrive meldingen for deg, som her hvor fører B åpenbart ikke er helt i form etter sammenstøtet.

- Jeg vil fortelle at alt som er skrevet på dette skadeskjemaet, er skrevet av fører A. Jeg er fører B. Fører B er helt omtåket etter sammenstøtet.

- Vitner kan ofte bidra til å løse skyldfordeling i skader med flere parter i trafikken. Kampen for å ha de mest troverdige vitnene er for mange viktig. For en stund tilbake kunne vi lese i skademeldingen følgende: «bare ta kontakt med mine vitner da disse enkelt kan løse opp i misforståelsen da de sitter i dommerkomiteen til Norges Fotballforbund… Så skal det tillegges at vitner i egen bil sjelden blir lagt vekt på, komité eller ei… »

LES OGSÅ: De fleste stikker av

Bonusmateriale

Det er ikke bare i skademeldingenes verden forsikringsselskapene opplever merkelige forklaringer.

Vi mister bagasje og verdisaker som aldri før, men noen er ekstra kreative i håp om at forsikringsselskapet skal ta kostnaden. Som denne dama her, som tydeligvis gikk skikkelig på snørra.

- Dame hevdet å ha snublet på gata i Spania og brukket nesen slik at denne måtte hasteopereres. Kvittering for utført plastisk operasjon på et privat sykehus i Spania ble sendt inn til oss. Ved å kontakte sykehuset fikk Gjensidige vite at dette var en planlagt skjønnhetsoperasjon og ikke en akutt operasjon etter en ulykke.

- Far og sønn satte et flyttelass på fortauet midt i byen fordi døren var låst. Det var uklart hvorfor de ikke hadde nøkkel. Mens de ventet gikk de for å spise en times tid. Da de kom tilbake var alt borte, bortsett fra et par bøker. De fikk ikke erstatning.

LES OGSÅ:
Sannheten om dieselbiler og utslipp