<strong>Sjekk nå:</strong> Etter få kjørte mil bør du sjekke om bolter/muttere sitter som de skal. Foto: Colourbox.com
Sjekk nå: Etter få kjørte mil bør du sjekke om bolter/muttere sitter som de skal. Foto: Colourbox.comVis mer

Sjekk strammingen nå

Noen strammer for dårlig, andre for hardt. Begge deler kan skape farlige situasjoner.

I DinSides guide om dekkskift for dummies går vi gjennom hvordan du skifter hjul - trinn for trinn. Her stoppet vi ved etterstramming etter hjulskiftet. Men ett punkt til må med på listen, enten du er dekkdummie eller ekspert: Etterstramming etter kjøring.

Fristen for å bytte bort piggdekkene gikk ut forrige uke, og allerede første uka etter hjulskiftfristen melder NAF om et stort antall bilister med et problem felles: Løse hjulbolter.

Sjekk også dette: Er dekkene dine riktig montert?

Nesten fem fikk trøbbel hver dag

Den første uka etter hjulskift melder NAF Assistanse at de har rykket ut til 34 bilførere som har hatt løse hjulbolter. Av disse hadde 12 mistet hjul under kjøring. Det tilsvarer et snitt per dag på nesten fem bilister bare den første uken etter at fristen for å bytte ut piggdekkene gikk ut.

Jan Ivar Engebretsen er kommunikasjonsrådgiver hos NAF. Foto: NAF Vis mer


- Det understreker hvor viktig det er å etterstramme hjulbolter og muttere etter hjulskift, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding, og advarer om at hjulmist kan få fatale konsekvenser.

I fjor gikk fristen for å skifte ut piggdekk ut noe tidligere. I løpet av tre uker i april rapporterte NAF da at de hadde rykket ut til 41 bilførere som mistet hjul under kjøring og til 78 biler som opplevde å ha løse hjulbolter.

Må du skifte til sommerdekk, eller kan du kjøre med piggfrie vinterdekk hele året?

Andre tar for hardt i ...

Det er imidlertid ikke bare de som strammer for lite som får trøbbel med bolter og muttere. 85 bilister måtte i samme periode få hjelp fra NAF på grunn av for hardt tiltrekte bolter, noe som også kan føre til at hjulet løsner.

- For hardt tiltrekte bolter kan føre til at hjulboltene kan knekke og i verste fall hjulet løsne, sier Engebretsen, som anbefaler bilister som bestiller hjulskift om å forsikre seg om at hjulbolter eller muttere er skrudd til med riktig moment.

NB: Advarer mot disse billigdekkene

Sjekk etter cirka 30 kjørte kilometer

Få mils kjøring etter hjulskift vil du kunne avsløre eventuelle feil før disse rekker å skape farlige situasjoner. Ta frem hjulvinnen igjen og gjør forsøk på å stramme samtlige bolter/muttere en gang til. Hvis du ikke klarer å stramme dem ytterligere, er alt i orden. Hvis en eller flere bolter/muttere lar seg dreie mer enn noen få grader, er dette et signal om at noe er galt - for eksempel at det er noe feil med bolten eller felghullet. Dette bør du sjekke selv om du har fått profesjonelle aktører til å skifte hjulene for deg.

Mer om hva du bør sjekke i forhold til bolter og muttere.

Sommerdekk skal forøvrig ha minimum 1,6 mm mønsterdybde. Har de ikke dette, er det på tide å kjøpe nye sommerdekk. Sjekk ut hvilke som er årets beste sommerdekk her.