<strong>SJEKK NÅ:</strong> Riktig lufttrykk gjør bilen sikrere, og sparer drivstoff og slitasje. Foto: Colourbox.com
SJEKK NÅ: Riktig lufttrykk gjør bilen sikrere, og sparer drivstoff og slitasje. Foto: Colourbox.comVis mer

Sjekk lufttrykket i dekkene

Det tar kort tid, gjør bilen sikrere og sparer deg for penger.

Her gjør mange feil, som både øker drivstofforbruket, sliter mer på dekkene og utgjør en sikkerhetsrisiko. Da dekkprodusenten Bridgestone gjennomførte dekktester på 38.000 personbiler i ni land i 2010, viste resultatet at hele sju av ti biler har for lavt lufttrykk i dekkene. Produsenten konkluderte også med at en av 14 kjører med så lavt trykk at de utgjør en fare for seg selv og andre på veien.

MINIKURS>>> Her er alt du trenger å vite om lufttrykk (og litt til)

Ikke nok å sjekke når du skifter

Det holder ikke å sjekke lufttrykket ved de årlige hjulskiftene, selv om det nok er slik flertallet forholder seg til dekk og luft. Sjåføren bør sjekke trykket og justere det underveis i sesongen. Enkelte dekkeksperter råder deg til å sjekke en gang i måneden, mens NAF anbefaler sjekk hver gang du fyller drivstoff. Så ofte som mulig, råder DinSides motoreksperter.

Dessverre viser en undersøkelse fra Goodyear, gjennomført blant 5.600 europeiske bilister, at en av tre tviler på at de har tenkt å sjekke lufttrykket før ferien engang. Og dette er et tidspunkt da det er spesielt viktig å justere trykket. En bil lastet med kofferter, kjæledyr, sykler, tilhenger og folk må ha høyere trykk i dekkene enn det bilen har ved hverdagskjøring av sjåfør med matpakke.

Anbefalt dekktrykk finner du i bilens instruksjonsbok. Ved tung last skal trykket økes.

Skiboksen: Et bensinsluk

Økonomi og sikkerhet

NAF forklarer at redusert dekktrykk gir økt rullemotstand. Da øker også drivstofforbruket. Et for lavt trykk, i omfanget 0,6 – 1,0 bar, innebærer at det brukes over fire prosent mer drivstoff enn ved optimalt lufttrykk.

Har dekkene feil trykk, endres også dekkets egenskaper. Både bremselengde og styreegenskapene blir påvirket av dekktrykket.

Les også: Kutt drivstoffutgiftene med 20 prosent
Les også: Farten er utslippets verste fiende