Slitt frontrute kan gi feil i bedømmingen av avstanden til andre trafikanter. Foto: Berit B. Njarga
Slitt frontrute kan gi feil i bedømmingen av avstanden til andre trafikanter. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Sjekk frontruta

Slitasje kan gjøre at du feilbedømmeravstanden til andre trafikanter.

Kjører du rundt med slitt frontrute kan det gjøre at du bedømmer avstanden til andre biler feil.

– Det er påvist at en slitt og skadet frontrute kan gi et optisk bedrag, målt opptil ti meter avvik i avstandbedømming. Altså vil du tro at objekter er ti meter lenger unna enn de faktisk er, forteller Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF til DinSide.

Ved kjøring i mørket vil en slitt frontrute dessuten føre til at du oppdager fotgjengere senere.

– En slitt frontrute kan redusere førerens oppdagelsesavstand med 15 til 20 prosent ved mørkekjøring. Dette gir enda større risiko for å kjøre på en fotgjenger i veibanen som ikke har refleks, sier Engebretsen.

DinSide har tidligere påpekt at hele 36 prosent av fotgjengerpåkjørslene skjer i mørket.

Sjekk ruta på EU-kontrollen

NAF påpeker at det slett ikke er all slitasje bileieren selv kan se med det blotte øye.
En frontrute blir nemlig slitt både av dårlige vinduspussere, isskraping, stein- og sandsprut og av partikler som følger med vinduspusserne.

Dessuten kan steinen som blir brukt til å strø med vinterstid gi dypere sår i frontruta enn vanlig sand ved steinsprut, fordi dette er knust stein som har skarpe kanter for å gi bedre feste på glatt vei.

Er du usikker på om frontruta på bilen er slitt, kan dette kontrolleres på et verksted. NAF anbefaler generelt en sjekk etter 80.000 kilometer.

– Den periodiske kjøretøykontrollen skal påvise de rutene som bør skiftes, sier Engebretsen.

Les også: Slik fjerner du innvendig dugg fra frontruta

Slik varer frontruta lengst mulig


Vil du selv sørge for at frontruta blir minst mulig slitt, bør du følge disse rådene:

  • Vask vinduspusserne hver gang du fyller drivstoff
  • Påse at du har gode vinduspussere
  • Bruk spylervæske hyppig
  • Kjør en runde med spyler og visker før du parkerer bilen
  • Bruk riktig og ren isskrape
  • Tørk av isskrapen for hvert ”skrapedrag”
  • Skrap bare i feltet som er rengjort av vinduspusserne
  • Bruk frontrutetrekk for å unngå å skrape is
  • Skift vinduspussere før de blir for slitte
  • Les også: Fått steinsprutskade på ruta? Da bør du finne frem teipen