<b>BRUKTBILKJØP:</b> - Er oljen blitt grå, er det kommet vann inn i oljesystemet, og da er det muligens en toppakninglekkasje, og det kan bli dyrt, sier Jarl Asbjørn Tyldum i NAF. Foto: Per Ervland
BRUKTBILKJØP: - Er oljen blitt grå, er det kommet vann inn i oljesystemet, og da er det muligens en toppakninglekkasje, og det kan bli dyrt, sier Jarl Asbjørn Tyldum i NAF. Foto: Per ErvlandVis mer

Sjekk dette under panseret

Lytt til motoren og sjekk oljen, er noen av eksperttipsene.

Er du i markedet etter bruktbil, bør du først gjøre hjemmeleksa grundig, før du drar for å ta bilen i nærmere øyesyn.

I en serie med artikler vil vi med hjelp av biltester Jarl Asbjørn Tyldum ved NAF-senteret på Haslevangen i Oslo, guide deg til hva du bør og kan se etter på bruktbilen.

Dette er tredje del av en videoguide til hva du bør se etter, når du skal kjøpe bruktbil. I tiden fremover vil du kunne se hva eksperten sier om understell.

Se tidligere tips:

1: Slik gjør du et trygt bruktbilkjøp
I første del har vi gjennomgått hva du kan og bør gjøre av undersøkelser og papirarbeide hjemmefra, før du reiser ut for å se på bilen.

2: Slik sjekker du bilen for rust
I andre del forteller biltester Jarl Asbjørn Tyldum deg hvor på bilen du bør se etter rust, og hvordan du kan avsløre om bilen har vært omlakkert.

3: Dette bør du sjekke inni bilen
Sjekk interiøret og at komponentene faktisk virker.
- Varmesetene, for eksempel, er veldig lett å ødelegge, og veldig dyrt å reparere, sier Jarl Asbjørn Tyldum i NAF.

I denne delen forteller Tyldum deg hva du kan se etter og kontrollere under panseret på bilen:


Har du gjort et bruktbiljøp du angrer på, hvor du ser i ettertid at du skulle gjort ting anderledes? Tips oss gjerne!

Dersom du ønsker en mer grundig undersøkelse av et potensielt kjøpsobjekt, kan du ta en kjøpstest av bilen hos NAF. De utfører både salgstest og kjøpstest av bruktbiler. En salgs- eller kjøpstest koster 2.390 kroner for ikke-medlemmer og 1.990 kroner for NAF-medlemmer.