Utelåsing øker om sommeren. Husk reservenøkkel på tur - og ta den med deg i veska eller lomma! Foto: colourbox.com
Utelåsing øker om sommeren. Husk reservenøkkel på tur - og ta den med deg i veska eller lomma! Foto: colourbox.comVis mer

Sjekk dette før ferien

Slik unngår du bilferie-tabbene.

Feil på motor, batteri og dekk er det som forårsaker mest problemer for bilturistene.

NAF rykket ut til cirka 140.000 bilister i nød i 2012, derav 45.280 i sommermånedene, og Falck hadde cirka 136.000 i løpet av hele fjoråret. Totalt hjelper Viking cirka 72.000 bilister i sommermånedene juni, juli og august.

– Det er motorstopp, startvansker, punktering, utelåsing, og feilfylling som er de vanligste situasjonene som medfører veihjelp om sommeren. I sommersesongen øker feilfylling med nesten 60 prosent, sammenlignet med året for øvrig, mens punktering og utelåsing øker med cirka 20 prosent, sier Isabelle Solli, salg- og markedsdirektør i Viking Redningstjeneste til DinSide.

Skal du på bilferie er det smart å betale med kredittkort

Hos NAF er det tilnærmet samme bilde: Den hyppigste årsaken for de som trengte hjelp av NAF i Norge i sommermånedene i fjor, var motorfeil - fulgt av feil på batteri og punktering. Samme topp tre i statistikken gjelder også utlandet, men her rykket punktering opp på andreplass.

– Dette viser at det er lurt å sjekke bilens tilstand før man legger ut på ferieturen, sier Jan Ivar Engebretsen.

Du kan selv gjøre mye for å forhindre at du får biltrøbbel underveis. Dette bør du i alle fall sjekke før du reiser, og være oppmerksom på underveis:

En fullastet bil krever mer luft i dekkene enn om du kjører alene. Foto: PANTHERMEDIA Vis mer


Lufttrykk

Det er forskjell på en fullpakket feriebil, og en nesten tom matpakke-bil:

En fullastet bil krever selvsagt mer luft i dekkene enn en nesten tom bil.

Det er derfor viktig å sjekke lufttrykket i dekkene, og eventuelt etterfylle luft, før avreise. Det vil stå opplyst hva som er anbefalt lufttrykk i bilen, enten på innsiden av tank-lokket, i dørkarmen på førersiden, eller i instruksjonsboken.

Kjøreegenskapene på en fullastet feriepakket bil er annerledes enn om du kjører alene.

– I kritiske situasjoner som en bråbrems vil du merke at bremselengden er mye lengre. Dette gjelder særlig for bremsing på våt vei, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann.

Riktig lufttrykk gir også lavere drivstofforbruk og mindre utslipp, og ikke minst er det viktig med tanke på å unngå punkteringer. Med full bil kan små skader på bildekket plutselig føre til at dekket eksploderer.

– En liten skade påført tidligere kan være en latent bombe når bilen blir tung. Antakelig kunne du ha kjørt på et slikt dekk i flere måneder dersom det bare var deg i bilen, men med en fullastet bil er situasjonen en helt annen. Hvis et dekk eksploderer på europeiske motorveier, der hastigheten som regel er langt høyere enn her hjemme, kan det få svært katastrofale følger, sier Haukenes.

Husk at lufttrykket skal måles når dekkene er kalde.

Her kan du lese alt du bør vite om dekktrykk - og litt til ...

Har du mistanke om at det siver luft fra ett eller flere av dekkene, så få det sjekket før du reiser på langtur - det koster veldig lite å få det fikset hos en dekkspesialist.

Sjekk reservehjulet

NAF anbefaler deg også å sjekke reservehjulet før avreise. Det er liten vits i et reservehjul dersom dette også er flatt.

  • Husk å ta med et riktig hjulboltsett til reservehjulet hvis det er stålfelg og det sitter aluminiumsfelger på sommerhjulene.
  • Sjekk om jekk og verktøy er i bilen, og ta en funksjonstest. Det er rimelig greit å trene på hvordan utstyret virker og hvordan det skal brukes. Se ellers i instruksjonsboka.
  • Ikke fjern reservehjulet fra bilen for å gi økt bagasjeplass! Av over fire millioner assistanser på de vesteuropeiske sommerveier er punktering nummer to på statistikken.
  • Har du ikke reservehjul? Ta med "reservehjul på boks", som for eksempel denne.

    Væskekontroll

    Det er flere væsker som bør sjekkes før avreise. I tillegg til å etterfylle spylervæske, bør du selvsagt også sjekke motoroljen. Ny og fersk motorolje er ikke bare en god smører, den kjøler og leder også bort varme fra bevegelige motordeler.

    NAF påpeker også at god og riktig blandet frostvæske er ved hjelp av kjølesystemets overtrykk med på å øke kokepunktet opp mot 134 grader. I tillegg har den tilsettingsstoffer som er smørende og korrosjonshindrende.

    Kokepunktet for bremsevæsken skal være minst 155 grader.

    Er du i tvil om hvordan dette forholder seg i bilen din? Da kan et verksted hjelpe deg.

    Batteriet er ikke valdig glad i varmen. Kanskje bør du vurdere vedlikeholdslading. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer


    Batteriet liker ikke varmen heller

    Det er ikke bare kulda som kan stoppe bilbatteriet - også varmen kan tappe batteriet for krefter.

    Ifølge en pressemelding fra Newswire, sto sommermånedene i fjor for 23 prosent av Falcks utrykninger til bileiere med flatt batteri, vintermånedene for 31 prosent.

    – Flate bilbatterier forbindes nesten utelukkende med kulde, men vedlikeholdslading er faktisk like påkrevet i sommervarmen, sier Geir Danielsen, operativ leder for Falck Redning i Stor-Oslo.

    Bilbatteriet trives best i 20 grader.

    – På varme sommerdager gir batteriet fra seg strøm, det selvutlader. Jo varmere batteriet er, desto større er selvutladingen. Den skjer ikke lineært med temperaturen, men øker drastisk fra 30 grader og oppover, sier Falcks bilekspert.

    Dette er ikke noe problem for de som kjører rundt med fulladet batteri, men det er det langt fra alle som gjør. Du bør faktisk vedlikeholdslade batteriet også om sommeren.

    Pakk riktig

    Riktig pakking er viktig ikke bare for å få plass til alt du skal ha med deg, men også fordi last i bilen vil påvirke kjøreegenskapene.

    Pakk derfor tunge ting lavt i bilen. Et lavt tyngdepunkt vil påvirke kjøreegenskapene minst mulig.

    Pass på at harde ting er festet eller ligger i bagasjerommet: en brusflaske eller et fotoapparat som ligger løst i bilen, kan være fatalt ved en bråstopp.

    Husk reservenøkkel

    Ifølge Falck er det faktisk enda flere som får nøkkeltrøbbel enn de som fyller feil drivstoff.

    På denne tiden i fjor hadde 2.000 bestilt veihjelp fra Falck på grunn av feilfylling eller å ha kjørt tom tanken, mens hele 3.500 hadde låst seg ute av bilen og 1.000 hadde fått bråstopp på turen etter brukket eller mistet nøkkel.

    En reservenøkkel kan med andre være verdt sin vekt i gull. Legg gjerne reservenøkkelen i en veske eller noe annet som vanligvis blir tatt med når du forlater bilen. Det er liten vits i en reservenøkkel som ligger inne i bilen mens du står utenfor og vil inn ...

    Feilfylling er vanslig - spesielt på sommeren. Skjer det deg: Ikke start bilen, men ring etter hjelp! Foto: Phantermedia Vis mer


    Fylling av drivstoff

    Vær påpasselig når du fyller drivstoff i sommer. Det er nesten dobbelt så mange som fyller feil i sommermånedene, enn i årets øvrige måneder. Bergingsbilene til veihjelpstjenestene er daglig ute og hjelper folk som har fylt feil drivstoff, det er snakk om over 50 feilfyllinger daglig i sommermånedene.

    De aller fleste feilfyllingene gjelder bensin på dieselbilen (det motsatte er vanskeligere fordi munningen på dieselpistolen har større diameter enn tankåpningen).

    Hvis du har fylt bensin på dieselbilen, så start for all del ikke bilen! Bilen din må fraktes til et verksted som kan tømme tanken.

    Husk også at forsikringsselskapet gjerne dekker tømming og rens av tank, men det er mer tvilsomt om du får dekket eventuelle følgeskader.

    Med SoloDiesel kan du unngå feilfyllinger


    Steinsprutskader

    Har du en steinsprutskade i frontruta, kan det være smart å få den fikset så snart som mulig, og dette gjelder selvsagt hele året.

    Dersom du kjører rundt med en skade over lengre tid vil det samle seg smuss og fuktighet i skaden. Det vil gjøre det vanskeliere å få et pent resultat når du senere skal fikse det.

    Reparasjon av steinsprutskader er gratis - men lar du skaden bli større slik at du må bytte ruta, må du betale!

    Dersom fuktigheten får trenge inn i folien som ligger mellom to lag med glass i frontruta, vil det bli et grått felt i ruta. Og skitt i såret gjør det vanskeligere å få et pent resultat.

    Det kan også lønne seg å legge en rull med gjennomsiktig teip i bilen til langturen. Dersom du skulle få en steinsprutskade underveis, er det smart å sette en teipbit over skaden, som vil beskytte det mot støv, skitt og fuktighet til du kommer hjem og får fikset det.